اعتیاد

سیگار در زنان

 

سیگار در زنان

همه ما درباره مضرات سیگار کشیدن، مخصوصاً نقش آن در ابتلا به سرطان و افزایش احتمال احتمال به بیماری های قلبی شنیده ایم. اما سیگار در زنان می تواند آن ها را با چالش های منحصر به فرد زنانه ای هم مواجه کند.

علی رغم همه هشدارهایی که امروزه در مورد آسیب های سیگار می شنویم، تعداد دختران نوجوان و جوانی که سیگار کشیدن را آغاز می کنند روز به روز بیشتر می شود. زنان سیگاری از همه نتایج خطرناک سیگار کشیدن در مردان مثل افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان ها (سرطان ریه، سرطان دهان، سرطان حنجره، سرطان مری، سرطان کلیه و …) و بیماری های تنفسی رنج می کشند اما بعضی از مضرات سیگار در زنان بسیار خطرناک و مختص زنان هستند.

سیگار در زنان و بارداری

مواد شیمیایی داخل تنباکو، در مادران باردار، از طریق خون به جنین منتقل می شوند. این مواد سمی خطرات زیادی را متوجه کودکی که هنوز متولد نشده و همچنین مادر می کنند.

سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند منجر به زایمان زودرس، کمبود وزن نوزاد موقع تولد، سقط جنین، مرگ نوزاد و … شود. میزان نیکوتین در خون نوزدانی که مادرشان سیگاری است به اندازه سطح نیکوتین خون بزرگسالان سیگاری است و در اولین روزهای زندگی شان دچار حالتی شبیه به وضعیت ترک اعتیاد می شوند.

کودکان مادر سیگاری بیشتر از باقی کودکان سرما می خورند، دچار گوش درد می شوند، مشکلات تنفسی دارند و …

سیگار و نازایی

آیا قصد دارید در آینده صاحب فرزند بشوید؟ زنان زیادی امروزه بچه دار شدن را تا دهه 30 و حتی 40 زندگی به تعویق می اندازند و این می تواند حتی زنانی که سیگار نمی کشند را دچار مشکل نازایی کند. اما زنانی که هم سیگار می کشند و هم دیر بچه دار می شوند، نسبت به غیر سیگاری ها، خودشان را در خطر خیلی بزرگ تری از لحاظ نازایی قرار می دهند.

پژوهش ها نشان می دهند احتمال باداری در زنان سیگاری کمتر از زنان غیر سیگاری است. ممکن است تنباکو مایع داخل گردنه رحم را تغییر بدهد، آن را برای اسپرم ها سمی کند و منجر به دشواری بارداری شود.

البته نمی توانیم از نقش مردها در این موضوع غافل بشویم. مردان سیگاری 50% بیشتر از باقی مردها دچار ناتوانی جنسی هستند. بعضی از مواد شیمیایی سمی در سیگارها ممکن است منجر به جهش ژنی بشوند و سقط جنین، نقص های مادرزادی، سرطان و سایر بیماری ها در کودک را به همراه داشته باشند.

 

سیگار در زنان و بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن در میان سیگاری ها 33% بیشتر از غیر سیگاری ها شایع است. این بیماری دردناک نیازمند درمان سریع است و اغلب با بارداری های ناهنجار، چسبندگی لگن و دیگر مشکلات بارداری مرتبط است.

یائسگی و قاعدگی زودرس

سیگار کشیدن در دوران نوجوانی، احتمال یائسگی زودرس را سه برابر می کند. زنان سیگاری معمولاً دو یا سه سال زودتر از زنان غیر سیگاری یائسه می شوند.

مشکلات قاعدگی مثل خون ریزی های غیر عادی، قاعده نشدن و عفونت های واژن در میان زنانی که سیگار می کشند، شایع است. ناهنجاری های قاعدگی و یائسگی زودرس ممکن است نتیجه یک اتفاق سمی برای تخمدان ها یا سطح بسیار پایین هورمون استروژن در زنان سیگاری باشد.

سیگار در زنان و هورمون ها

درمان جایگزینی استروژن فواید زیادی دارد و به زنان یائسه کمک می کند تا در برابر پوکی استخوان مقاوم شوند.

اما این فواید با افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی و دیگر مشکلات قلبی ناشی از سیگار کشیدن در زمان مصرف هورمون ها خنثی می شود.

سیگار در زنان می تواند به انواع بیماری های قلبی – عروقی و سکته قلبی در زمان مصرف استروژن ختم شود. زنان سیگاری باید حتماً قبل از هورمون درمانی با یک متخصص مشورت کنند.

پوکی استخوان در زنان سیگاری

پوکی استخوان بر اکثر ما انسان ها، اگر عمری طولانی داشته باشیم، اثر می گذارد. اما می توانیم برای کاهش خطر پوکی استان کارهایی انجام دهیم. مثلاً ورزش کنیم و حتماً هر روز بین 1000 تا 1500 میلی گرم کلسیم مصرف کنیم.

سیگار در زنان احتمال ابتلا به پوکی استخوان را شدیداً افزایش می دهد. زنانی که هر روز به اندازه یک پاکت سیگار می کشند، اغلب 5 تا 10 درصد بیشتر از زنان دیگر، در زمان یائسگی، دچار کاهش تراکم استخوان می شوند.

بیماری های قلبی در زنان سیگاری

هر ساله، تقریباً 34000 مرگ در زنانی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند، مرتبط با سیگار کشیدن است. اگر چه بیشتر این مرگ ها در زنانی اتفاق می افتند که یائسگی را پشت سر گذاشته اند اما خطر ابتلا به بیماری های قلبی ناشی از مصرف سیگار در زنان جوان هم بسیار بالا است.

پژوهش هایی در کشور دانمارک به این نتیجه رسیده اند که خطر حمله قلبی در زنان سیگاری بیشتر از مردان سیگاری است. این تفاوت می تواند ناشی از تقابل هورمون استروژن با مواد شیمیایی داخل سیگارها باشد.

سیگار کشیدن و سرطان دهانه رحم

تحقیقات بسیاری گویای این هستند که سیگار کشیدن می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. نتایج یک تحقیق حاکی از این است که خطر ابتلا به این سرطان در میان زنان سیگاری 80 درصد بیشتر است. بیمار های مبتلا به سرطان دهانه رحم در صورتی که اعتیاد به سیگار را ترک کنند، احتمال بهبودشان بیشتر از آن هایی است که همچنان سیگار می کشند.

مواد شیمیایی داخل سیگار این قابلیت را دارند که سلول های دهانه رحم را در مقابله با عفونت ها تضعیف کنند.

سیگار در زنان و سرطان سینه

انجمن سرطان آمریکا با انتشار نتایج پژوهشی در سال 1994 نشان داد که احتمال مرگ بیماری های مبتلا به سرطان سینه که سیگاری هستند 25% است. این احتمال با افزایش تعداد سیگارهای روزانه افزایش پیدا می کند. احتمال کشندگی این سرطان در زنانی که روزانه دو جعبه یا بیشتر سیگار می کشند، 75% است.

تبعات و خطرات ناشی از سیگار در زنان جدی است. در واقع بعضی از این خطرات کاملاً زنانه هستند و سلامت جسمی و روانی زنان را تحت تأثیر قرار می دهند. افزایش آگاهی زنان سیگاری می تواند منجر به قرار گرفتن آن ها در مسیر ترک بشود. بسیاری از زنان سیگاری هیچ ایده ای ندارند که گرفتار چه مشکل شدید و عمیقی شده اند.

در ادامه مطالعه مقاله «ترک سیگار» را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر از اعتیاد به سیگار رنج می کشید و قصد ترک کردن دارید، در تماس با مشاوران آیدانیتو تعلل نکنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *