آیدانیتو > سیستم آموزشی استرالیا
مهاجرت به استرالیا

سیستم آموزشی استرالیا






سیستم آموزشی استرالیا

کشور استرالیا یکی از زیباترین و جذاب ترین کشورهای دنیا بوده که عنوان کوچک ترین قاره و بزرگ ترین جزیره دنیا را از آن خود کرده است. این کشور با دارابودن بهترین و با کیفیت ترین دانشگاه های جهان، رتبه چهارم جهان را جهت ادامه تحصیل دانشجویان به خود اختصاص داده و همین موضوع تمایل افراد را جهت مهاجرت و گرفتن مدرک دانشگاهی از دانشگاه های این کشور بیشتر می کند. از جمله مدارک برتری دانشگاه های استرالیا، زمینه های اقتصادی، مدیریت عالی دانشگاه ها و نظام آموزشی قدرتمند است. اطلاع  از سیستم آموزشی استرالیا قبل از مهاجرت به این کشور و شروع تحصیلات مدرسه ای یا دانشگاهی، ضرورتی اساسی دارد. از این رو مقاله حاضر را به بحث در مورد سیستم آموزشی استرالیا اختصاص داده ایم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعاتی جامع و کامل را در مورد سیستم آموزشی استرالیا کسب کنید.

نظام آموزشی کشور استرالیا

به طور کلی سیستم آموزشی استرالیا در هفت دسته ابتدایی به پیش دبستانی، آموزش بین المللی، مراکز پژوهشی و دانشگاه ها، آموزش فنی و حرفه ای (TAFE)، آموزش متوسطه و مؤسسات آموزش زبان انگلیسی (ELICOS) قرار می گیرد. باید بگوییم که کلیه مدارس این کشور در دو دسته خصوصی و دولتی قرار گرفته و کودکان در مدارسی نزدیک به محل زندگیشان ثبت نام می شوند. آغاز سال تحصیلی در استرالیا از ماه ژانویه بوده که تا ماه دسامبر به طول می انجامد.

مدارس خصوصی مشغول به فعالیت در استرالیا همچون مدرسه های دولتی این کشور نقشی بسیار مهم در آموزش به دانش آموزان بومی و غیر بومی در این کشور دارند. باید بدانید که فقط یک سوم از مدارس غیردولتی تک جنسیتی بوده و تعداد زیادی از مدارس به شکل مختلط به فعالیت خود ادامه می دهند. به تمامی دانش آموزان پس از اتمام دوران کالج و یا سال دوازدهم دبیرستان گواهی نامه ورود به آموزش عالی ( Tertiar /Entrance statement) و یا دیپلم سال دوازدهم ( certificate year 12) اعطا می شود. در ادامه توضیحاتی هر چند مختصر را در مورد تقسیم بندی دوره های آموزشی در سیستم آموزشی استرالیا خدمتتان ارائه می دهیم.

دوره پیش دبستانی در استرالیا

مقطع پیش دبستانی از جمله مقاطع غیراجباری در استرالیا بوده که معمولاً یک سال به طول می انجامد. باید بگوییم که اکثریت قریب به اتفاق کودکان استرالیا معمولاً در سن چهار سالگی وارد مدارس رسمی پیش دبستانی شده و از آموزش های داده شده در این دوره بهره مند می شوند.

دوره ابتدایی در استرالیا

طول مدت تحصیل در مقطع ابتدایی استرالیا در قلمروها و ایالت های استرالیا متفاوت است. اما در مجموع، مقطع ابتدایی شامل شش یا هفت سال بوده و تمامی دانش آموزان از سن شش تا یازده سالگی به تحصیل در این دوره می پردازند. سن شروع تحصیل در مقطع ابتدایی از هفت سالگی بوده و از جمله موضوعات درسی مورد تدریس در این مدارس، ریاضیات، هنر، فناوری، جامعه و محیط زیست، تربیت بدنی و بهداشت و زبان انگلیسی هستند.

دوره متوسطه در استرالیا

طول دوران تحصیل در دبیرستان های استرالیا با توجه به ایالت ها و مناطق مختلف شهری در این کشور تفاوت دارد ولی به طور معمول، دوره متوسط 5 تا 6 سال از طول مدت تحصیل دانش آموز در مدرسه را در بر می گیرد. به عبارت دیگر، دوره پنج ساله از سال هشتم تا دوازدهم و دوره شش ساله از سال هفتم تا دوازدهم را شامل می شوند. اکثر پسران و دختران اهل استرالیا دوران متوسطه را از سن 12 یا 13 سالگی آغاز می کنند. از جمله واحدهای درسی اجباری در این مقطع تحصیلی علوم، ریاضیات و زبان انگلیسی است و دروسی همچون علوم فنی، جغرافیا، تاریخ، بازرگانی، موسیقی، هنر، زبان های خارجی و مطالعات رایانه ای جزء دروس اختیاری ارائه شده در دوره متوسطه هستند. لازم به ذکر است که امکان انتخاب رشته دلخواه در دو سال پایانی مقطع متوسطه برای دانش آموزان جهت ادامه تحصیل وجود دارد.

تحصیلات دانشگاهی در استرالیا

از جمله شرایط ضروری تحصیل در دانشگاه های استرالیا، نمره های درج شده در گواهی TES یا ورود به آموزش عالی است که در هر ایالت به شکل متفاوتی محاسبه می گردد. باید بگوییم که تمامی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور استرالیا به صورت کاملاً مستقل فعالیت می کنند و حتی صدور مدرک دانشگاهی نیز بر عهده خود آن هاست. برخی از کالج ها و دانشگاه های استرالیا در سال 1998 میلادی با یکدیگر ادغام شدند و بدین ترتیب تشکلی بالغ بر 39 دانشگاه و مبنی بر سیستم واحد دانشگاهی را تشکیل دادند. 

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با سیستم آموزشی استرالیا پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مدارس استرالیا بزنید.

اگر سوالی در زمینه سیستم آموزشی استرالیا ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران حرفه ای مهاجرت و اخذ ویزا و بورسیه تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *