آیدانیتو > سندرم پای بیقرار
اختلال خواب, انواع اختلال

سندرم پای بیقرار





 

سندرم پای بیقرار

سندرم پای بیقرار یک اختلال است و موجب می شود که افراد موقع خواب احساس شدیداً ناخوشایندی را در پاهایشان داشته باشند.
کسانی که مبتلا به این اختلال هستند نیاز بسیار زیادی به حرکت دادن پاهایشان در زمان خواب و استراحت دارند و سوزش، کشیدگی، گزگز یا احساسی شبیه به حرکت یک حشره روی پاها عذابشان می دهد.
این اختلال بخشی از سیستم عصبی است که منجر به حرکتی ناگهانی در پاها می شود و از آنجایی در خواب تداخل ایجاد می کند، در دسته اختلالات خواب هم قرار می گیرد.
 

نشانه های سندرم پای بیقرار

آدم هایی که مبتلا به این اختلال هستند، احساسات آزار دهنده ای در پاهایشان (و گاهی اوقات بازوها و بخش های دیگر بدن) دارند و نمی توانند در برابر نیاز به حرکت دادن پاها برای خلاصی از این احساس مقاومت کنند.
 چنین احساساتی موقع استراحت کردن، دراز کشیدن یا نشستن تشدید می شوند. شدت نشانه های سندرم پای بی قرار در طیفی از ملایم تا غیر قابل تحمل قرار می گیرد. نشانه ها می آیند و می روند و شدت شان متنوع است. علائم معمولاً موقع غروب و شب ها بدتر می شوند. در بعضی افراد علائم منجر به اختلالات شدیدی در خواب می شند و کیفیت زندگی را شدیداً کاهش می دهند.

چه کسانی در معرض ابتلا به این سندرم قرار دارند؟

سندرم پای بیقرار هر دو جنس را تحت تأثیر قرار می دهد اما در میان زنان شایع تر است و در هر سنی، حتی کودکی، آغاز می شود. بیشتر افراد مبتلا به این اختلال میان سال هستند.

 

علل سندرم پای بیقرار

در بیشتر موارد دکترها دلیل ابتلا به این سندرم را نمی دانند. اما حدس زده می شود که ژن ها نقش مهمی را در این بیماری ایفا کنند.
تقریباً نیمی از افرادی که با این بیماری درگیر هستند، کسی را در میان اعضای خانواده شان دارند که از وضعیتی مشابهی رنج می کشد. عواملی دیگری هم می توانند در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند که در اینجا به آن ها می پردازیم:

بیماری های مزمن

بیماری های مزمن خاصی مثل پارکینسون، دیابت، کمبود آهن، نارسایی کلیه و … معمولاً با نشانه های سندرم پای بی قرار همراه هستند.
اغلب اوقات درمان این بیماری ها، نشانه های این سندرم را هم خفیف می کند یا از بین می برد.

داروها

بعضی از انواع داروها مثل داروهای ضد تهوع، داروهای ضد روانپریشی، بعضی داروهای ضد افسردگی و داروهای سرماخوردگی و حساسیت می توانند نشانه ها را بدتر کنند.

بارداری

بعضی از زنان در دوران بارداری سندرم پای بیقرار را تجربه می کنند. مخصوصاً در اواخر این دوران و معمولاً بعد از زایمان، نشانه ها از بین می روند.
عوامل دیگری مثل مصرف الکل و محرومیت از خواب هم می توانند نشانه های این اختلال را تشدید کنند و بهبود خواب یا حذف الکل نشانه ها را کاهش می دهند.

درمان سندرم پای بیقرار

درمان سندرم پای بیقرار شامل روش هایی برای کاهش نشانه ها است. در آدم هایی که سندرم پای بیقرار در آن ها ملایم باشد، تغییراتی در سبک زندگی مثل ورزش منظم، یک الگوی خواب منظم و حذف یا کاهش مصرف کافئین، الکل و تنباکو می تواند مفید باشد.
درمان های غیر دارویی سندرم پای بیقرار شامل موارد زیر هستند:
  • ماساژ پا
  • حمام آب داغ یا قرار دادن پدهای گرم یا بسته های یخ روی پاها
  • عادت های خواب مناسب
داروهایی می توانند برای درمان سندرم پای بیقرار مفید باشند. اما داروهای مشابه در همه به یک صورت عمل نمی کنند. در واقع دارویی که نشانه ها را در یک نفر کاهش می دهد می تواند آن ها را در فرد دیگری تشدید کند.
اگر چه هیچ درمان قطعی ای برای این سندرم وجود ندارد، بعضی درمان ها می تواند نشانه ها را کاهش بدهند و کیفیت خواب را ارتقا بدهند.

مشاوره روانشناسی در آیدانیتو

آیدانیتو یک مرکز هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان در زمینه های مختلف خانواده، اختلالات روانی، مشکلات فردی، موضوعات تحصیلی و شغلی، حقوقی، مهاجرت، کسب و کار، نظام وظیفه و…به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند.
همان طور که گفتیم سندرم پای بیقرار هم یک اختلال روانی است و در دسته اختلالات خواب قرار می گیرد. این اختلال می تواند بسیار آزاردهنده باشد. شما می توانید برای اطلاع از انواع روش های درمان این سندرم با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

چرا مشاوره تلفنی؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که دلیل استقبال روز افزون افراد از مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی چیست. در پاسخ به این سؤال می توان گفت که در دنیای امروز، مشاوره تلفنی مزایای فراوانی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به مشاوره های حضوری
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کم تر نسبت به مشاوره های حضوری
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
در ادامه مطالعه مقاله اختلالات خواب را به شما پیشنهاد می کنیم.
 چنانچه شاهد نشانه های سندرم پای بیقرار در خودتان یا یکی از اطرافیانتان هستید، برای اطلاع از انواع روش های درمان با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *