آیدانیتو > زیست کنکور را چگونه بخوانیم؟
کنکور

زیست کنکور را چگونه بخوانیم؟

زیست کنکور

زیست کنکور را چگونه بخوانیم؟

زیست شناسی از جمله دروسی است که خیلی از پشت کنکوری ها و داوطلبان کنکور تجربی آن را به عنوان غول بی شاخ و دم گروه تجربی می شناسند. غولی که اگر موفق به شکست دادن و به زمین زدن آن شوید، قبولی در رشته های داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی بسیار برایتان آسان تر می شود. درس زیست شناسی با جذابیت و لذت های بسیاری برای دانش آموزان و داوطلبان آزمون سراسری همراه است. جذابیت و لذتی که حتی گاهی با چالش های مطالعاتی همراه می شود. در صورتی که بدانید چه مقدار زمان و چه کاری برای مطالعه زیست کنکور لازم است آن وقت برنامه ریزی درسی تان بی نظم نمی شود و از آشفتگی در شیوه مطالعاتی این درس جلوگیری به عمل می آید. در این مقاله به بحث در رابطه با شیوه مطالعه زیست کنکور برای شما عزیزان می پردازیم. رعایت اصول و شیوه های گفته شده در پایین برای مطالعه زیست کنکور کاملاً ضروری به حساب می آید. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات قابل توجهی را در رابطه با نحوه مطالعه زیست کنکور کسب نمایید.

نحوه مطالعه شیمی کنکور

انتخاب بهترین منابع مطالعاتی زیست

احتمالاً این سؤال بهترین منبع مطالعاتی در درس زیست شناسی کلام است سؤال بسیار مهمی است که ذهن شما را نیز همچون بسیاری از داوطلبان به خود مشغول کرده است. شاید ذهنتان به سمت انواع مؤسسات و آموزشگاه های کنکور برود و کتاب های زیست شناسی معرفی شده توسط آن ها مد نظر شما باشد. ولی باید بگوییم سخت اشتباه فکر می کنید. زیرا بهترین منبع برای مطالعه زیست شناسی کنکور تنها کتاب درسی خود شماست. نکات درسی زیست شناسی را با دقت تمام مطالعه نمایید و به هیچ روی اجازه ندهید نکته مهمی از دید شما مخفی بماند. حتی از یک خط کتاب درسی زیست غافل نشوید و ساده از آن نگذرید. زیرا مطالبی که از نظر شما عزیزان شاید ساده و پیش پا افتاده به نظر بیاید و توجه خاصی به آن ها نداشته باشید اما همین مطالب می توانند مد نظر طراحان سؤال های کنکور تجربی قرار بگیرند.

قرار دادن مرورهای متوالی در برنامه روزانه

بدانید و آگاه باشید که با تنها یک بار مطالعه مباحث درس زیست شناسی نمی توان کاری از پیش برد. از جمله کلیدی ترین و مهم ترین نکات جهت موفقیت در زیست شناسی کنکور و داشتن در صد بالایی در این درس در آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها مرور مداوم مطالب این درس مهم است. شیوه مرور این درس به این شکل است که پس از خواندن هر مطلب چند دقیقه به ذهنتان استراحت دهید و بعد مطالب خوانده شده را مرور نمایید. مرور بعدی را روز بعد و سومین مرور را به یک هفته بعد موکول کنید. آنقدر باید مطالب درس زیست شناسی را مرور نمایید تا به اندازه ای تسلط پیدا کنید که مطالب کتاب را چشم بسته به خاطر بیاورید. البته حفظ کردن طوطی وار زیست کنکور کافی نیست و باید به سطح یادگیری مفهومی و عمیق برسید.

مفهومی و عمیق خواندن زیست شناسی کنکور

ممکن است این سؤال از بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری تجربی شنیده باشید که ما درس زیست را بیشتر از هر دیگری می خوانیم اما به چه دلیل نمی توانیم درصد بالایی را  در این درس کسب نماییم. باید  عرض کنیم که کاملاً طبیعی است داوطلبی که متن کتاب درسی زیست شناسی را مطالعه می کند اما به درک عمیق و کامل مفاهیم ارائه شده در کتاب چندان توجهی ندارد در انتخاب گزینه صحیح سؤالات درس زیست شناسی مشکل پیدا کند. جهت رسیدن به موفقیت در زیست شناسی کنکور و کسب درصد بالا در آن باید کتاب درسی زیست شناسی را به شکل مفهومی و کاملاً دقیق مطالعه بفرمایید. مفهومی خواندن زیست شناسی کنکور به این معناست که شما باید هر یک از جمله ها را با دقت هر چه بیشتر بخوانید و لغات و عبارات کلیدی را بیابید و معنای دقیق آن ها را مشخص نمایید. علاوه بر این، ربط دادن مطالب به یکدیگر، تعیین تشابهات و تفاوت ها و دسته بندی نکات یک موضوع نیز شامل مطالعه عمیق و مفهومی می شود.

خلاصه نویسی زیست شناسی کنکور

در درس زیست شناسی درست بر عکس درس فیزیک و ریاضی هدف متفاوت است. در دروس فیزیک و ریاضی خلاصه نویسی به این علت نوشته می شود که در دفعات بعدی تمامی مطالب را از روی خلاصه خود مورد مطالعه قرار دهید. اما در درس زیست شناسی خلاصه مطالب به منظور دادن یک دید و شمای کلی از مطالب و فصول مهم کتاب به شما و پیاده کردن مطالب به شکل نموداری در ذهنتان آماده می شود. بدین طریق در حین مطالعه کتاب درسی تمرکز شما بیشتر بر روی جزئیات قرار می گیرد. در زمان تست زنی تمامی نکات به درد نخور و خوب را در حاشیه کتاب درسی بنویسید تا در سری بعد مطالعه کتاب نکات تست ها را نیز مطالعه بفرمایید.
پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله منابع زیست کنکور بزنید.
اگر سوالی در زمینه نحوه مطالعه شیمی کنکور برای سال 98 ذهن تان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *