آیدانیتو > روانشناسی مثبت گرا
رشد و توسعه ی فردی

روانشناسی مثبت گرا






 

روانشناسی مثبت گرا

بسیاری از مردم ممکن است کلمه روانشناسی مثبت گرا را شنیده اما اطلاعات خیلی کمی در مورد جنبه عملی آن داشته باشند. اگر بخواهیم این رویکرد روانشناختی را خیلی ساده تعریف کنیم می توانیم بگوییم که روانشناسی مثبت نگر به دنبال پیدا کردن روش هایی برای بالابردن کیفیت زندگی افراد و سلامت ذهنی آن ها است.

 این رویکرد در سال 1998 ابداع شد و یک نظریه تقریباً جدید محسوب می شود اما خیلی سریع در میان پژوهشگران و مردم شایع شد.

روانشناسی مثبت گرا معتقد است که رهایی از بیماری، ناتوانی، افسردگی، اضطراب و دیگر مشکلات زندگی مهم است اما کافی نیست. آدم ها باید به این مرحله برسند که فقط به بقا و گذراندن زندگی اهمیت ندهند بلکه از زندگی لذت هم ببرند.

پیشگیری از مشکلات روانی

ابتلا به مشکلات و اختلالات روانی در سراسر جهان سیر سعودی دارد و افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات و ناکارآمدی های روانی است. متداول ترین رویکردی که آدم ها نسبت به اختلالات روانی دارند این است که صبر کنند تا نشانه های یک اختلال بروز پیدا کنند و بعد به سراغ درمان بروند.

موقعیتی شبیه به اینکه وقتی اتومبیل تان کاملاً از کار افتاد آن را به تعمیرگاه ببرید. بسیاری از مشکلات و ناکارآمدی های یک اتومبیل می توانند قبل از خرابی صد در صد آن رفع شوند.

انسان ها هم می توانند قبل از این که از نظر روانی آسیب شدیدی ببینند مداوا شوند. به منظور این پیشگیری باید بر توانمندی ها و ویژگی های مثبت افراد تمرکز و به آن ها کمک کرد که به افراد خانواده و دوستانشان نزدیک شوند و مقابله با چالش های زندگی و لذت بردن از آن را یاد بگیرند.

در روانشناسی مثبت نگر یکی از روش های پیشگیری از مشکلات روانی، آموزش افراد از سنین پایین و در مدارس است. با این راهکار دانش آموزان در مورد سلامت روانی، تاب آوری در برابر مشکلات روانی، هیجانات، روابط اجتماعی و مهارت های حل مسئله آشنا می شوند و در مورد آن ها اطلاعات کافی و کاربردی به دست می آورند.

این آموزش های زود هنگام حالت پیشگیری دارند. وقتی عادت های سالم از سن پایین در افراد نهادینه شوند، در آینده تحمل شان دربرابر بحران ها بیشتر می شود و می توانند با استفاده از مهارت هایی مسائل را حل کنند.

روانشناسی مثبت گرا و مثبت اندیشی

یک برداشت اشتباه از روانشناسی مثبت گرا این است که آن را با مثبت اندیشی اشتباه می گیرند. بسیاری از مردم تصور می کنند که روانشناسی مثبت نگر یعنی اگر به چیزهای خوب فکر کنیم، اتفاقات خوب می افتند.

اگر چه در روانشناسی مثبت گرا خوش بین بودن نسبت به آینده اهمیت زیادی دارد اما این خوش بینی فقط زمانی کاربرد دارد که منجر به عمل هم بشود. در واقع این عمل ما است که بیشترین اهمیت را دارد نه فقط افکارمان.

تمرکز روانشناسی مثبت گرا بر ایجاد هیجانات مثبتی مثل لذت، هیجان، رضایت و آرامش است. اما منکر احساسات منفی هم نمی شود. همه هیجانات، مثبت و منفی، از ما یک انسان می سازند. متأسفانه بسیاری از افراد گرایش بیشتری به تمرکز بیش از حد بر تجربیات و هیجانات منفی زندگی دارند و کمتر به جنبه های مثبت نگاه می کنند.

در ادامه مطالعه مقاله روان درمانی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی مثبت گرا می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *