همسرداری

توهین و تحقیر همسر





 

توهین و تحقیر همسر

آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته‌اید که همسر‌تان در برابر دیگران شما را مسخره کند؟ چنین رفتاری شدیداً آزاردهنده است، مگر نه؟ این خیلی تحقیرآمیز است که شریک زندگی‌تان در برابر دوستان، همکاران، اعضای خانواده و … شما را بی‌ارزش کند.
مهم نیست از کدام طبقه‌ی اجتماعی یا فرهنگی باشید، چقدر درآمد داشته باشید و به کدام دین باور داشته باشید. توهین و تحقیر همسر همه را آزار می‌دهد و این رفتار به‌هیچ‌عنوان قابل قبول نیست.
در اینجا به مثال‌هایی از رفتارهای همسرانی اشاره می‌کنیم، که در جمع به همسرشان توهین یا او را تحقیر می‌کنند:
  • تعریف کردن خاطراتی که موجب شرمندگی شما هستند برای دیگران: باید بودید و می‌دیدید که شبی که برای شام به خانه‌ی رئیس من رفتیم چه گندی زد. داشت از پله‌ها بالا می‌رفت که افتاد، لباسش به چیزی گیر کرد و پاره شد.
  • اظهارنظر درباره ی بدن یا چهره‌ی شما: همسر من فعلاً نمی‌تواند به استخر برود. اضافه وزن دارد و هنوز چربی‌های اضافه وزن بعد از زایمان را آب نکرده.
  • مقایسه کردن شما با همسر فرد دیگری، در حضور شما: خیلی خوشبخت هستید که همسرتان می‌‌تواند مثل یک آدم بالغ ارتباط برقرار کند و به شما توجه می‌کند (خطاب به دیگری).
  • انتقاد کردن از شما در حضور فرزندان: به مادرتان/پدرتان توجه نکنید! حرف احمقانه‌ای زده. به او بگویید که من اجازه‌ی انجام این کار را به شما داده‌ام.
وقتی در موقعیت‌هایی مثل موقعیت‌های بالا قرار می‌گیرید، نباید بی‌اهمیت باشید و طوری رفتار کنید که انگار برایتان مهم نیست. احتمالاً اگر نشان بدهید که ناراحت شده‌اید، همسرتان واکنش قابل پیش‌بینی‌ای نشان خواهد داد و مثلاً به شما خواهد گفت: «تو خیلی حساس هستی.»
 در اینجا ما به راهکارهایی برای انجام یک رفتار صحیح در برابر توهین و تحقیر همسر می ‌پردازیم:

احساسات خودتان را بشناسید

این خیلی مهم است که موقعیت را کاملاً درک کنید و بدانید که در برابر تمسخر و تحقیرهای همسرتان چه احساسی دارید. آیا عصبانی هستید؟ غمگین‌اید یا خشمگین یا ناامید؟ هر چقدر بیشتر نسبت به احساساتتان آگاهی داشته باشید، بهتر می‌توانید تشخیص بدهید که چه انتظاری از همسرتان دارید.

احساساتتان را به همسرتان اعلام کنید

به جای اینکه کابینت‌ها را به هم بکوبید، رک و راست بگویید: «من عصبانی ام!» این یک رفتار کلیدی است چون همسر شما توانایی ذهن‌خوانی ندارد.

 

ممکن است او نشانه‌هایی از ناراحتی را در رفتارهای غیر کلامی شما ببیند اما وقتی شما بگویید: «حالم خوب است.» او گیج می‌شود و نمی‌تواند بفهمد چرا در اتاق را محکم می بندید. از فرستادن پیام‌های درهم و نامشخص دوری کنید. در این صورت همسر شما متوجه نمی‌شود که چه باید بگوید یا چه رفتاری باید داشته باشد.

در مورد انگیزه‌های همسرتان با او صحبت کنید

این خیلی مهم است که بفهمید قصد همسرتان از این رفتارها چیست. آیا با تحقیر شما قصد داشته که بقیه را سرگرم کند و اصلاً احساسات شما را در نظر نگرفته؟ آیا او واقعاً با بدجنسی قصد آزار دادن شما را داشته؟ آیا همسرتان از دست شما عصبانی است؟
سعی کنید بفهمید که همسرتان با چه فکری و به چه دلیل چنین رفتاری کرده. اگر چنین رفتارهایی فقط یک یا دو بار انجام شده باشند، می‌توان آن‌ها را جدی نگرفت. اما اگر همیشگی باشند، مسأله جدی است و باید تصمیم جدی‌ای درباره‌اش گرفت. آزار کلامی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که همسر شما می‌خواهد قدرت داشته باشد و شما را کنترل کند.

اگر همسرتان عذرخواهی کرد، نگویید: «مهم نیست»

اگر رفتارهای آزار دهنده مهم نیستند، پس چرا آنقدر شما را ناراحت کرده‌اند که تصمیم گرفته‌اید در باره‌اش صحبت کنید؟ اگر به راحتی بگویید:«مهم نیست.» پیام‌ نامشخص و غیرواقعی‌ای را به همسرتان فرستاده‌اید.
یک واکنش بهتر این است که بگویید: «ممنونم. عذرخواهی تو را می‌پذیرم.» با یک پاسخ مناسب‌تر در واقع شما به همسرتان نشان می‌دهید که رفتارش واقعاً آزاردهنده بوده و شما را ناراحت کرده است.

در موقعیت مناسب، ببخشید

بخشیدن یک رفتار جادویی است. اگر خشمگین باقی بمانید، کم‌کم رابطه‌تان از دست می‌رود. به خاطر داشته باشید که خودتان را بابت واکنش بدی که نسبت به توهین و تحقیر همسر تان داشتید و همسرتان را بابت رفتار نامناسبش ببخشید.
اگر همسر شما واقعاً پشیمان باشد و تصمیم بگیرد که دیگر چنین رفتارهایی انجام ندهد، بخشیدن او می‌تواند صمیمیت رابطه را افزایش بدهد. آنچه مهم است این است که شما با درک احساسات و افکار ناخوشایندتان و اعلام آن‌ها به همسرتان به او بگویید که این رفتارها را نمی‌پسندید.
بعد از اعلام این موضوع متوجه خواهید شد که همسرتان سهواً چنین رفتارهایی دارد یا به دلیلی از دست شما ناراحت است. در صورتی که این رفتارها از عمد نباشند و همسرتان تصمیم بگیرد که آزار دادن شما را متوقف کند، با توجه و تمرین می‌توان به این رفتارها پایان داد اما اگر توهین و تحقیر همسر شما از عمد باشد باید ریشه‌های این رفتار را پیدا کنید و شاید حتی لازم باشد که از یک متخصص کمک بگیرید.
شما و احساساتتان مهم هستید. یاد بگیرید که از خودتان و سلامت روانی‌تان مراقبت کنید و اجازه ندهید هیچ کس خواسته یا ناخواسته شما را آزرده کند.

مشاوره مشکلات زناشویی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو، با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان، این توانایی را دارند که در زمینه های مختلفی مثل خانواده، ازدواج، طلاق، خیانت و روابط فرازناشویی، مسائل جنسی، مشکلات عاطفی و رابطه ای، فرزندآوری و فرزندپروری، کودکان و نوجوانان، مشکلات جوانان، مسائل سالمندان، موضوعات تحصیلی و شغلی، سوالات حقوقی، نظام وظیفه، کسب و کار، مهاجرت و…به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند.
توهین و تحقیر همسر از آن دست مشکلاتی است که می تواند ریشه های عاطفی یا رابطه ای داشته باشد. وقتی یک زندگی زناشویی سرشار از توهین و تحقیر باشد، بعد از مدتی خالی از حرمت و احترام می شود و ممکن است حتی به طلاق عاطفی یا رسمی ختم شود. در چنین موقعیتی راهکار گرفتن از یک مشاور خانواده متخصص ممکن است زندگی مشترک در حال فروپاشی را نجات دهد.

چرا مشاوره تلفنی؟

استقبال از مشاوره تلفنی هر روز بیشتر از دیروز می شود. شاید این سؤال برای بسیاری پیش بیاید که این نوع مشاوره چه مزایایی دارد و به چه دلیل طرفداران بسیاری پیدا کرده است مهم ترین مزایای مشاوره تلفنی شامل موارد زیر است:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن، نسبت به مشاوره حضوری
  • پاسخ گو بودن در شرایط بحرانی که افراد برای مشاوره حضوری فرصت ندارند
  • کارآمد بودن برای افرادی که زندگی های پر مشغله ای دارند
  • مناسب بودن برای افراد خجالتی و کسانی که تمایلی به گفت و گوهای رو در رو ندارند
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی افراد

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی ویژگی‌های یک رابطه سالم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

از توهین ها و تحقیرهای همسرتان خسته شده اید؟ این بی احترامی ها شما را از نظر عاطفی از او دور کرده است؟ نگران زندگی مشترکتان هستید؟ خسته اید؟ به جدایی فکر می کنید؟

با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


0 دیدگاه در “توهین و تحقیر همسر

  1. نسیم گفت:

    ممنون بابت مطلب خوبتون
    چقد بده که توهین و تحقیر همسر الان یه جورایی شوخی و صمیمیت تلقی میشه

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز، خوشحالیم که محتوا مفید واقع شده است. بله متاسفانه در حال حاضر حرمت بین زوجین حفظ نمی شود و برخی از زوجین تصور می کنند که هر چه حرمت شکنی بیشتری داشته باشند، میزان صمیمت بینشان بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *