آیدانیتو > راه های مقابله با استرس
مدیریت استرس

راه های مقابله با استرس

راه های مقابله با استرس

 

راه های مقابله با استرس

استرس و اضطراب از جمله احساسات رایج و متداولی است که شاید در طول عمرمان بارها و بارها آن را تجربه کنیم. اما زمانی که این استرس بسیار شدید و غیر قابل کنترل شود می تواند مشکلات جدی جسمی و روحی را برای ما به وجود آورد. عوامل وراثتی، عدم توانایی و آگاهی جهت کنترل شرایط، محیط و شرایط نامناسب، عوامل وراثتی، عدم توانایی و آگاهی جهت کنترل شرایط، محیط و شرایط نامناسب کار و زندگی، تغذیه نادرست و سبک زندگی ماشینی همه و همه می توانند به نوعی موجب افزایش استرس در ما شوند. در این مقاله قصد ارائه راه های مقابله با استرس را برای شما عزیزان داریم. پس ما را همراهی کنید تا با راههای مقابله با استرس به عنوان بهترین روش ها آشنایی لازم را پیدا کنید. در ابتدا پیش از صحبت در رابطه با راه های مقابله با استرس بهتر است توضیحاتی را در رابطه اثرات منفی و پیامدهای استرس را خدمتتان بیان کنیم.

اثرات مخرب و منفی استرس

به گفته محققان و پژوهشگران بین 60 الی 90 درصد از بیماری ها مستقیماً بر اثر اضطراب و استرس تشدید و یا ایجاد می گردند. استرس با شمار زیادی از بیماری ها و امراض جدی همچون دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی به طور مستقیم در ارتباط است. به علاوه، استرس و اضطراب می تواند موجب ایجاد بیماری های دیگری از جمله سردرد، مشکلات گوارشی، بی خوابی و خستگی، کاهش یا افزایش وزن، دندان قروچه، کمردرد و کاهش میل جنسی شود. البته موارد ذکر شده تنها علائم جسمی و فیزیکی استرس به شمار می روند. مشکلاتی از جمله احساس ناامنی، تحریک پذیری، بی قراری، نوسانات خلق و خو و سایر علائم روانی ورفتاری مخرب و منفی در اثر استرس و اضطراب در انسان ایجاد می شوند. با این تفاسیر بهتر است به سراغ ارائه راه های مقابله با استرس برویم و با ذکر روش های مقابله با استرس گامی در جهت حل این مشکل و درمان بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری برداریم.

چگونه با استرس مقابله نماییم؟

تنها روش برای کاهش اثرات مخرب و زیان بار استرس، کاهش خود استرس و اضطراب و عوامل به وجود آورنده آن است. البته باید اشاره کنیم که عوامل مختلفی، موجب ایجاد این مشکل در انسان می گردند که شماری از آن ها اتفاقات ناخواسته و ناخوشایند و برخی دیگر رویدادها در وقایع طبیعی و بعضاً خوشحال کننده در طول زندگی هستند. در نتیجه، ما نمی توانیم کاری در جهت حذف دائمی و همیشگی آن ها انجام دهیم. بچه دار شدن، برنامه ریزی برای سفری چند روزه، ترتیب دادن جشن تولدی برای فرزند، ازدواج و یا حتی انجام یک پروژه فوری می توانند از جمله عوامل ایجاد استرس و اضطراب در افراد باشند.

از آنجایی که تغییرات مثبت در طول زندگی می تواند به اندازه تغییرات منفی عاملی برای ایجاد استرس در افراد باشد کنار آمدن با اضطراب و استرس به معنی خلاص شدن از همه عوامل ایجاد استرس و نگرانی نیست. شما هم در مقابل باید رویه زندگی و طرز فکر خود را به شکلی تغییر دهید که به آسانی بتوانید استرس های اجتناب ناپذیر زندگی خودتان را مدیریت نمایید. برای شروع می توانید از راهکارهای زیر به عنوان راه های مقابله با استرس بهره بگیرید. به جرأت می توان گفت که راه های مقابله با استرس معرفی شده در زیر در زمره بهترین و شناخته شده ترین راه های مقابله با استرس قرار دارند.

در نظر گرفتن زمانی برای آرامش

در نظر گرفتن اوقاتی در روز برای کسب آرامش و تمدد اعصاب را می توان به عنوان یکی از راههای مقابله با استرس در نظر گرفت تفاوتی ندارد که چگونه و با چه روشی به این آرامش برسید. مهم این است که فضا و زمان مناسبی را برای دور کردن افکار منفی و آرامش ذهن در نظر بگیرید. پیاده روی در آخر هفته ها، رفتن به باشگاه ورزشی، مطالعه هر روز کتابی مفید و یا هر فعالیت مورد علاقه شما که به نظرتان آرامشی را در وجودتان ایجاد می کند را می توانید به عنوان یکی از راه های مقابله با استرس مورد استفاده قرار دهید. پس سعی کنید توجه خود را به راه های مقابله با استرس مذکور هم معطوف کنید.

به تعویق انداختن کارها ممنوع!!!

شما دوست عزیز می توانید به راحتی انجام کارهای بزرگ و مهم را به تعویق بیندازید ولی دقت داشته باشید که استرس و نگرانی ناشی از عدم انجام آن را به هیچ وجه نمی توانید عقب بیندازید. از جمله راه های مقابله با استرس انجام وظایف و کارها در زمانی مشخص است تا بتوان به سادگی از استرس پیشگیری کرد. در نتیجه همواره کارهای خود بالاخص کارهای مهم را سر موقع انجام دهید و آن ها را عقب نیندازید.

خوب غذاخوردن را فراموش نکنید!!!

رژیمی غذایی سالم و مناسب موجب مقاومت بدن شما را در برابر اثرات مخرب ناشی از استرس بالا می رود داشتن یک رژیم غذایی سالم اصلاً کار پیچیده و سختی نیست. کافی است قوانین ساده ای از جمله عدم زیاده روی در خوردن غذا، مصرف سبزیجات بیشتر، به حداقل رساندن مصرف موادی همچون شیرینی جات، غذاهای فوری و کنسروی، چیپس و تنقلات مضر و استفاده از مواد غذایی مانند غلات، گوشت و لبنیات را همواره در نظر داشته باشید.

گذراندن ساعاتی در کنار اعضاء خانواده

همواره سعی کنید حداقل یک وعده غذایی در روز را در کنار خانواده و یا حداقل در کنار دوستانتان میل بفرمایید. بهتر این است که این وعده غذایی را در منزل تهیه نمایید و در کنار یکدیگر نوش جان کنید.

صحبت درباره مشکلات

از جمله راه های مقابله با استرس که از قضا می تواند بسیار مؤثر هم باشد بازگویی ناراحتی ها و سرخوردگی ها هر چند هم کوچک با فرد نزدیک، مورد علاقه و مورد اعتمادتان است یاد بگیرید که در رابطه با مشکلات و نارضایتی های خود به عنوان یکی از راههای مقابله با استرس با فردی صحبت کنید. البته توجه داشته باشید که هرگز تمام انرژی منفی تان را به وی انتقال ندهید. زیرا در این صورت هیچ ضمانتی مبنی بر این که وی دفعه بعد حاضر به گوش کردن به حرف های شما باشد و همواره بتوانید از این روش به عنوان یکی از راههای مقابله با استرس استفاده کنید وجود ندارد.

اولویت بندی کردن اهداف در زندگی

از جمله راه های دیگر مقابله با استرس فکر کردن در مورد موضوعات زندگی و دسته بندی آن ها در دو دسته مهم و بی اهمیت است همواره سعی خود را بر روی تمرکز بر مسائل مهم تر زندگی بگذرانید و انرژی بیشتری برای رسیدن به اهداف مهم تری که می توانند تغییرات بزرگ و شگرفی را در زندگی تان به وجود آورند بگذارید و مسائل بی اهمیت را کاملاً فراموش نمایید.

جویدن آدامس

شاید باور نکنید اما یکی از راه های مقابله با استرس که اتفاقاً بسیار سریع و ساده است آدامس جویدن است. تحقیقات و پژوهش های انجام شده در این زمینه نشان می دهند که اشخاصی که آدامس می جوند به مراتب در کنترل آرامش ذهن خود موفق تر عمل می کنند و استرس کمتری را تجربه می نمایند. توضیحی درست و منطقی برای این موضوع می تواند این باشد که جویدن آدامس موجب می شود که موج های مغز شما به عنوان یک فرد مضطرب به موج های مغز افراد آرام شباهت پیدا کند علت دیگر این است که آدامس جویدن موجب بالا رفتن جریان خون به مغز شما می شود. بر طبق تحقیقی دیگر، میزان کاهش سطح استرس زمانی که اشخاص آدامس خود را با شدت و قدرت بیشتری می جوند نیز بالاتر می رود.

نه گفتن

درست است که همه چیزهای استرس زا را نمی توان کنترل کرد اما این قضیه در مورد همه آن ها صدق نمی کند. همواره سعی کنید کنترل آن قسمت از زندگی خود را که موجب ایجاد استرس و اضطراب در وجود شما می شوند را در دستتان بگیرید. به طور معمول یکی از راههای مقابله با استرس در شرایط استرس زا نه گفتن به دیگران است. این امر می تواند به میزان مؤثری در پیشگیری از استرس به شما کمک کند. می توان آن را به عنوان یکی از بهترین راههای مقابله با استرس در نظر گرفت. علی الخصوص اگر در برخی از مواقع خود را در حالتی می یابید که چیزی را تحمل می کنید که واقعاً بیشتر از مرز تحمل شماست. به عنوان مثال قبول کردن مسئولیت های بیش از حد توان که می تواند به غرق شدن شما منجر شود. یاد گرفتن نه گفتن به اطرافیان و دوستان و گزیده عمل کردن در شرایط ضروری می توانند به عنوان راههای مقابله با استرس به شما کمک مؤثری کنند.

شرکت در کلاس یوگا

ورزش یوگا چند سالی است که در جایگاه متدی مؤثر و کار را جهت کاهش استرس در افراد و یک ورزش عالی برای تمامی سنین قرار داده شده است. درست است که یوگا سبک های مختلفی را شامل می شود اما همواره هدفی واحد یعنی ارتباط قوی و مؤثر میان جسم و ذهن را دنبال می کند. به همین علت می توان از آن به عنوان یک راه مقابله با استرس به بهترین شکل بهره گرفت. به طور کلی تحقیقات انجام شده نشان داده اند که یوگا نقشی بسیار مهم و مؤثر در تقویت روحیه دارد و حتی در نقش یک داروی ضد افسردگی اثری فوق العاده در درمان اضطراب و افسردگی دارد. به طور کلی شاید بتوان گفت که فواید یوگا به عنوان یکی از راه های مقابله با ترس و استرس با اثر آن بر روی واکنش ها و سیستم عصبی مرتبط به نظر می رسد. ورزش یوگا می تواند موجب کاهش تپش قلب، فشار خون و همین طور کم شدن میزان کورتیزول شود و گاما آمینوبوتیریک اسید را به عنوان نوعی پیام رسان عصبی افزایش می دهد.

خنده بر هر درد بی  درمان دواست!!!

حتماً این جمله خنده بر هر درد بی درمان دواست را هزاران هزار بار در طول عمر خود شنیده اید. این جمله واقعاً حقیقت محض است. خندیدن می تواند به عنوان یکی از راههای مقابله با ترس و استرس در نظر گرفته شود. حتی می توان گفت خندیدن از جمله مؤثرترین و بهترین راهکارهای مفید و مؤثر در مقابله با استرس و اضطراب شناخته می شود. خندیدن واقعاً برای سلامتی شما مفید و خوب است و به کمک تسکین دادن تنش عصبی با آرام کردن عضلات و عکس العمل های استرسی می تواند به مقابله با استرس و اضطراب در شما بپردازد. تحقیقات انجام شده بر روی افراد سرطانی نشان داده است که  افرادی که بیشتر در طول روز می خندید کاهش استرس بیشتری را نسبت به افرادی که فقط سعی در پرت کردن حواسشان از استرس داشتند را تجربه کرده اند.

گوش کردن به موسیقی آرامش دهنده

گوش دادن به موسیقی نیز می تواند به عنوان یکی از راه های مقابله با استرس در بدن اثرات زیادی را بر روی فرد داشته باشد. موسیقی ملایم و آرام می تواند با ترغیب مغز به آرامش کمک زیادی به کاهش فشار خون، تپش قلب و به همان اندازه کاهش هورمون های استرس زا کند. هر چند شماری از موسیقی های فولک و کلاسیک می توانند آرامش بخش باشند ولی گوش سپردن به موسیقی مورد علاقه تان به هر ژانر و سبکی که باشد هم می تواند به عنوان یکی از راههای مقابله با استرس مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این صداهای موجود در طبیعت نیز می توانند واقعاً آرامش بخش باشند. از این روست که این صداها را در موسیقی های ریلکس کننده گنجانده اند.

از داروهای گیاهی استفاده کنید!!!

باید بگوییم که گیاهان دارویی مختلفی هستند که با استفاده از آن ها می توانید اعصاب خود را به میزان قابل توجهی آرام کنید. این گیاهان به دلیل داشتن خواص ضد درد، محرک، آرام بخش و ضد افسردگی می توانند همواره از راههای مقابله با استرس در بین مردم شناخته شده اند. از جمله گیاهان دارویی مورد استفاده مردم می توان به برگ های گل گاوزبان، بابونه، مریم گلی، علف چای، جوی دو سر، پوست ساقه بید و سنبل الطیب اشاره کرد.

تنفس عمیق 

نفس عمیق کشیدن را نیز می توان به عنوان یکی از راه های مقابله با استرس در نظر گرفت. این کار در تسکین علائم ایجاد شده بر اثر استرس همچون حملات هراس و تحریک پذیری و اضطراب می تواند به میزان زیادی به ما کمک کند. در حقیقت، زمانی که شما آه یا خمیازه می کشید این امر نشان دهنده این است که اکسیژن کافی به بدن شما نمی رسد و در نتیجه بدن شما با کشیدن خمیازه یا آه سعی در اصطلاح این شرایط می کند و اکسیژن بیشتری را به دست می آورد.
در ادامه مقاله راه های مقابله با استرس ، مطالعه مقاله روش های کاهش استرس را به شما پیشنهاد می کنیم.
برای اطلاعات بیشتر در زمینه راهکارهای کاهش استرس می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *