آیدانیتو > دوران بلوغ دختران
بلوغ دختران

دوران بلوغ دختران





 

بلوغ دختران

اگر دختری هستید که دوران بلوغ را پشت‌سر گذاشته‌اید یا به تازگی وارد این دوران شده‌اید، ممکن است آنچه در زیر می‌خوانید برایتان آشنا باشد:
یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و در آینه می‌بینید که از همیشه قد‌بلندترید و سینه‌هایتان از همیشه بزرگ‌ترند. به نظر می‌رسد که تا همین چند هفته پیش چنین ظاهری نداشتید. در طول هفته‌های بعدی موهایی را در بخش‌هایی از بدنتان مشاهده می‌کنید که قبلاً بی‌مو بودند و متعجب می‌شوید.
در مدرسه می‌شنوید که دختران در مورد چیزی به نام عادت ماهانه صحبت می‌کنند و نگران می‌شوید که به زودی این اتفاق را تجربه خواهید کرد. کم‌کم بیش از حد حساس می‌شوید و گاهی بی‌دلیل مضطرب می‌شوید یا گریه می‌کنید.
این تغییرات سریع و ناگهانی چه معنایی دارند؟ چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ در دنیای شما چه خبر است؟ در یک جمله می‌توان گفت: به دوران بلوغ خوش آمدید.
 
دوران بلوغ دختران یک بازه‌ی زمانی است که در آن افراد از یک کودک به یک بزرگسال تبدیل می‌شوند. پسران و دختران بالغ می‌شوند اما دختران زودتر به این دوران پا می‌گذارند و بلوغ جنسی را تجربه می‌کنند.
چه چیزی باعث همه‌ی این تغییرات می‌شود؟ هورمون‌ها! در واقع هورمون زنانه‌ی استروژن اصلی‌ترین دلیل آغاز سن بلوغ دختران است.

افزایش قد و وزن

در سن 9 سالگی دختران 17% تا 18% از قد بزرگسالی را به دست می‌آورند. اول اندام‌هایی مثل دست‌ها و پاها و بعد تنه رشد می‌کنند.
بیشتر دخترها 6 ماه قبل از اولین عادت ماهانه رشد سریعی را تجربه می‌کنند. دوران بلوغ در دختران با افزایش وزن همراه است و احتمالاً چربی‌های بازو، ران‌ها و قسمت بالایی پشت بدن بیشتر می شوند. لب‌ها در این دوران بزرگ‌تر و گردتر و کمر باریک‌تر می‌شود.
اگر افزایش وزن بیش‌ازحد باشد، بهتر است دختران ورزش کنند و به جای خوردن فست فوت، میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی خودشان اضافه کنند.

دوران بلوغ دختران و رشد سینه‌ها

بزرگ شدن سینه‌ها یکی از اولین نشانه‌های بلوغ دختران است. این تغییر می‌تواند برای بعضی از دختران قبل از سن 9 سالگی اتفاق بی‌افتد. اما در بیشتر دختران دیرتر ظاهر می‌شود.
 

 

بهتر است مادر، خواهر بزرگ یا هر زن بزرگسال دیگری که با یک دختر نوجوان زندگی می‌کند، در مورد رشد این عضو بدن با او صحبت کند و به او این اطمینان را بدهد که بزرگ شدن سینه‌ها در دوران بلوغ کاملاً طبیعی است. چون دختران زیادی از این تغییر فیزیکی خجالت می‌کشند و ممکن است برای پنهان کردن سینه‌هایشان لباس‌های گشاد بپوشند یا همیشه قوز کنند.

افزایش موها

بزرگ شدن سینه‌ها در بیشتر دخترها اولین نشانه‌ی بلوغ است. اما در بعضی دیگر، بلوغ با رشد موها بر روی اندام جنسی و اطراف آن، دست‌ها، پاها و زیر بغل آغاز می‌شود.
ممکن است دختر نوجوانی احساس خوشایندی نسبت به این موها نداشته باشد و بخواهد آن‌ها را بتراشد. در این صورت بهتر است حتماً یک زن بزرگسال در این زمینه به او کمک کند.

اولین عادت ماهانه

بعد از رشد سینه‌ها، بیشتر دخترها اولین عادت ماهانه را تجربه می‌کنند. این اتفاق معمولاً بین سن 12 تا 13 سالگی رخ می‌دهد اما قاعدگی می‌تواند زودتر یا دیرتر هم اتفاق بی‌افتد.
همه‌ی دختران دیر یا زود قاعده می‌شوند و این اتفاق بخشی از چرخه‌ی تولید مثل است. پس یاد گرفتن در مورد آن شرمندگی ندارد و مادران باید اطلاعات کافی را در مورد این تجربه‌ی زنانه در اختیار دختران قرار بدهند.

گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی

گرفتگی عضلات نتیجه‌ی افزایش تولید هورمون‌ها در دوران قاعدگی است. این تغییر باعث می‌شود که عضلات رحم منقبض بشوند. دختران در دوران قاعدگی ممکن است موارد زیر را هم تجربه کنند:

  • نفخ
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • خستگی و کوفتگی
  • سردرد
  • درد کمر
  • درد در زیر شکم

داروهایی مثل ایبوپروفن و ژلوفن می‌توانند دردهای قاعدگی را کاهش دهند. قرار دادن کیسه‌ی آب گرم بر روی شکم هم در این دوران مفید است.

نوسانات خلقی در دوران بلوغ دختران

دختران زیادی در دوران بلوغ، به دلیل تغییرات هورمونی و بالا و پایین شدن هورمون‌ها، دچار نوسانات زیادی در احساسات و رفتارها می‌شوند. این حالت مخصوصاً قبل از شروع عادت ماهانه بیشتر می‌شود که به آن سندرم پیش از قاعدگی (PMS)  می‌گویند. سندرم پیش از قاعدگی با علائم و نشانه‌های زیر همراه است:

  • تحریک‌پذیری و عصبانیت
  • اختلالات  خواب
  • حساسیت زیاد
  • گریه کردن
به محض اینکه عادت ماهانه آغاز شود، نشانه‌های پیش‌از‌قاعدگی ناپدید می‌شوند. اگر دختران در دوران قبل از قاعدگی ورزش کنند، نوسانات خلقی‌شان کاهش می‌یابد و حال کلی‌شان بهتر می‌شود. در دوران بلوغ دختران رعایت کردن یک رژیم غذایی مناسب، متعادل و سالم بسیار مهم است. همچنین ورزش روزانه، خواب کافی و برخورداری از وزن مناسب در این دوران گذر از بلوغ را تسهیل می‌کند.
  بعضی از دختران نوجوان اگر زودتر از دوستانشان به بلوغ برسند، دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند و دخترهایی هم که دیرتر از دیگران وارد دوران بلوغ می‌شوند، تجربه‌ی متفاوتی خواهند داشت. اگر دختری تا سن 14 سالگی هنوز به بلوغ نرسیده باشد و قاعدگی را تجربه نکرده باشد، بهتر است به همراه مادرش از یک مشاور متخصص کمک بگیرد.
آنچه بسیار مهم است، این است که والدین، معلم‌ها و مشاوران مدرسه در مورد بلوغ با دختران صحبت کنند، اطلاعات کافی را در مورد بلوغ دختران در اختیار آن‌ها قرار بدهند و این اطمینان را به دختران نوجوان بدهند که همه‌ی دختران دیر یا زود، تغییرات ناشی از بلوغ را تجربه خواهند کرد.

مشاوره نوجوان در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران آیدانیتو با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان، این توانایی را دارند که در زمینه های مختلف خانواده، تحصیلی، شغلی، مهاجرت، نظام وظیفه و… به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند. مشاوره نوجوان و دوران بلوغ ، یکی از پرتماس ترین موضوعات مشاوره خانواده است.
بلوغ در دختران دوران حساسی است. دخترنوجوان در این سن نباید احساس تنهایی کند و رفتارهای متفاوت او نباید باعث شود که پدر و مادر رهایش کنند. فشارهای اجتماعی و روانی در این سن احتمال رفتارهای پرخطر را بالا می برند.
یکی از بهترین راهکارها برای کمک به نوجوانان در دوران بلوغ این است که با استفاده از کمک های مشاوره ای آگاهی آن ها را در زمینه سن بلوغ دختران افزایش دهیم تا بدانند که در حال پشت سر گذاشتن چه مرحله ای هستند و آسیب نبینند.
در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی بلوغ زودرس دختران را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
آیا شما یک دختر نوجوان و شاهد نشانه های بلوغ در خودتان هستید؟ تغییرات جسمی و روانی ای که تجربه می کنید نگرانتان کرده اند؟
آیا فرزند شما یک دختر نوجوان است؟ دوران بلوغ رفتارهای او را تغییر داده؟ احساس می کنید که وضعیت روانی مناسبی ندارد؟ می خواهید به او کمک کنید؟
با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


1 دیدگاه در “دوران بلوغ دختران

  1. ناشناس گفت:

    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *