مهاجرت به سوئد

دانشگاه های سوئد






 


دانشگاه های سوئد

تحصیل در دانشگاه های سوئد رؤیای بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در سراسر جهان است. دانشگاه های این کشور در لیست بهترین دانشگاه های جهان قرار دارند، از نظر آموزش و پژوهشی، بسیار باکیفیت هستند و تحصیل در آن ها مقرون به صرفه است.

تا سال 2011 دانشگاه های سوئد شهریه ای از دانشجویان دریافت نمی کردند. اما در این سال قوانین تغییر کردند و در حال حاضر فقط دانشجویان ساکن کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند در این کشور به صورت رایگان تحصیل کنند. البته امکان دریافت بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی در سوئد همچنان امکان پذیر است.

در این مقاله به معرفی بهترین دانشگاه های سوئد می پردازیم.

دانشگاه سلطنتی فناوری (KTH)

دانشگاه (مؤسسه) سلطنتی فناوی در سال 1827 در پایتخت کشور سوئد، استکهلم تأسیس شده. این دانشگاه یکی از بهترین و قدیمی ترین دانشگاه های سوئد و دارای رتبه 92 بین بهترین دانشگاه های جهان است. دانشگاه سلطنتی فناوری می تواند بهترین انتخاب برای علاقه مندان به رشته های فنی مهندسی باشد.

دانشگاه اوپسالا (Uppsala University)

دانشگاه اوپسالا بیش از 5 قرن قدمت دارد. این دانشگاه در سال 1477 میلادی تأسیس شده است. دانشگاه اوپسالا دارای شش دانشکده است و معمولاً هر ساله در رده بندی های بهترین دانشگاه های جهان، جایی بین صد دانشگاه برتر قرار می گیرد.

دانشگاه لوند (Lund University)

دانشگاه لوند هم قدمت زیادی دارد و در سال 1666، در شهر لوند، واقع در استان اسکانیا، واقع شده. این دانشگاه هشت دانشکده دارد و با بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا همکاری پژوهشی دارد و در دو شهر مالمو و هلسینگبورگ شعبه دارد.

دانشگاه گوتنبرگ (University of Gothnburg)

دانشگاه گوتنبرگ یکی از مهم ترین دانشگاه های کشور سوئد است و در سال 1891 تأسیس شده. این دانشگاه در شهر گوتنبرگ واقع شده و دارای هشت دانشکده است. تقریباً همه رشته های تحصیلی در این دانشگاه ارائه می شوند و برای تحصیل در رشته های هنر، علوم انسانی، آموزش و پرورش، اقتصاد، حقوق و… می توان از این دانشگاه پذیرش گرفت.

دانشگاه استکهلم (Stokholm University)

شهر استکهلم پایتخت کشور سوئد است و دانشگاه استکهلم هم در این کشور واقع شده. این دانشگاه بسیاری از دوره های آموزشی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد و یکی از صد دانشگاه برتر جهان در رشته های هنر و علوم انسانی است.

دانشگاه صنعتی چالمرز (Chalmers University of Technology)

دانشگاه صنعتی چالمرز در سال 1829 تأسیس شده و تأکید آن بر آموزش و پژوهش در رشته های فنی و مهندسی است. تمام رشته های مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در سوئد

وقتی دانشجویی در کشوری خارج از ایران تحصیل می کند، در صورتی که به ایران برگردد و قصد ادامه تحصیل یا مشغول شدن به کار داشته باشد، باید دانشگاه محل تحصیلش مورد تأیید وزارت علوم در ایران باشد. وزارت علوم ایران دانشگاه های مورد تأیید هر کشوری را در سه دسته ممتاز، خوب و متوسط قرار می دهد.

دانشگاه های ممتاز سوئد از نظر وزارت علوم ایران، دانشگاه های جدول زیر هستند:

گروه الف  (ممتاز)

Lund University

Uppsala University

Royal Institute of Technology

Stokholm University

Gotenburg University

Chalmers University of Technology

Umea University

Linkoping University

The karolinska Institute

Lulea University of Technology

The Swedish University of Agricultural sciences

 

در این مقاله به معرفی مهم ترین و بهترین دانشگاه های سوئد پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «کار دانشجویی در سوئد» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد دیگر دانشگاه های سوئد و شرایط اخذ پذیرش از آن ها، می توانید با مشاوران آیدانیتو، در زمینه تحصیل و مهاجرت، تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *