انتخاب رشته ریاضی و فیزیک

حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی معماری سراسری 98

حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی معماری سراسری 98

رقابت برای قبولی در رشته معماری انقدر فشرده است که شاید حتی یک درصد اختلاف بین دو داوطلب باعث شود یکی در نوبت روزانه پذیرفته شود و دیگری از قبولی بازبماند. رشته معماری رشته مورد علاقه بسیاری از داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی است. رشته ای که با هنر آمیخته شده و و مانند رشته ها ی مهندسی دیگر صرفا فن و صنعت نیست. شاید به همین دلیل است که معماری این همه خواهان و متقاضی دارد. متقاضیانی که در این رزوهای باقی مانده تا اعلام نتایج اولیه مشتاقند ببینند آیا می توانند امیدی به قبولی در این رشته داشته باشند؟ و یا اگر از قبولی خود اطمینان دارند، مایلند بدانند آیا امکان پذیرفته شدن در دوره روزانه را دارند یا خیر. در مقاله حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی معماری سراسری 98 به این موضوعات خواهیم پراخت.

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 98

منظور از سوابق تحصیلی، معدل کتبی دیپلم است. در واقع، چند سالی است که پروژه سازمان سنجش مبنی بر تأثیر دادن معدل در نمره نهایی آزمون عملیاتی شده است و اما تمهیدی به کار برده شده که این سوابق تحصیلی بر نمره آزمون به صورت مثبت موثر باشند. تأثیر مثبت معدل به سود دانش آموزانی است که در دوره متوسطه معدل بالایی به دست آورده اند و در درس های نهایی دوره پیش دانشگاهی هم نمره ممتاز دریافت کرده اند. زیرا در واقع فقط معدل دروسی حساب می شود که داوطلب آنها را در سال آخر متوسطه یا پیش دانشگاهی به صورت نهایی کشوری یا سراسری، امتحان داده باشد. نقش مثبت معدل این گونه محاسبه می شود که اگر معدل نمره کل نهایی آزمون را بالا ببرد تأثیر داده می شود ولی اگر بر نمره کل نهایی آزمون تأثیر منفی داشته باشد و آن را کاهش دهد، اعمال نخواه شد و همان نمره کل نهایی آزمون داوطلب برایش در نظر گرفته می شود. تأثیر معدل فقط در رتبه بندی داوطلبان است و در کارنامه اولیه مشخص می شود و در انتخاب رشته بی اثر است. داوطلبان گروه های آزمایشی کنکور سراسری 98 که قبل از سال 84 دیپلم گرفته اند، معدل شان نقشی در کنکورشان ندارد ولی اگر سال 84 و بعد از آن دیپلم گرفته باشند تأثیر معدل به صورت 25 تأثیر مثبت است. داوطلبانی که قبل از سال 91 پیش دانشگاهی را گذرانده اند هم شامل این قانون نمی شود ولی آنهایی که سال 91 و پس از آن پیش دانشگاهی را به پایان رسانده اند، معدل درس های نهایی پیش دانشگاهی در کنکورشان 5% نقش مثبت دارد.

به طور تخمینی حداقل رتبه لازم برای قبولی در رشته معماری در کنکور سراسری 98 چقدر باید باشد؟

هنوز کارنامه اولیه کنکور سراسری 98 در گروه های آزمایشی مختلف صادر نشده است و همه در انتظارند. اما در این فضای انتظار گمانه زنی های زیادی درباره حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی معماری سراسری 98 براساس نتایج سال های گذشته انجام می شود. به رغم تغییراتی که هر سال در ظرفیت پذیرش دانشگاه های صورت می گیرد و به تبع بر رتبه های قبولی هم تأثیر می گذارد، اما همچنان می توان براساس رتبه های قبولی در کنکور گذشته و کنکور قبل از آن، حداقل رتبه لازم برای قبولی را تخمین زد. حداقل رتبه لازم برای قبولی در دوره روزانه رشته مهندسی معماری حدود 10000 است که البته  در سال های مختلف، ظرفیت دانشگاه و سطح علمی داوطلبان در این تغییرات این رتبه تأثیر گذار است.

حداقل درصد لازم در آزمون عمومی و اختصاصی برای پذیرش در مهندسی معماری کنکور سراسری 98 چقدر است؟

در بخش آخر مطلب حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی معماری سراسری 98 ، سه کارنامه نمونه که رتبه های قبولی در معماری روزانه سهمیه مناطق مختلف بودند را بررسی می کنیم.

عنوان

درصدها

ادبیات241434
عربی651030
دین وزندگی514538
انگلیسی357847
ریاضی302515
فیزیک112610
شیمی211929
رتبه در منطقهیکدوسه
رتبه منطقه ای989168393199
رتبه کشوری214992145426788
دانشگاه‌محل‌قبولیدانشگاه زنجاندانشگاه زنجانبوعلی همدان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *