انتخاب رشته تجربی

حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی زیست شناسی آزاد

حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی زیست شناسی آزاد 

رشته زیست شناسی از قدیم الایام یکی از رشته های پر طرفدار گروه علوم تجربی بوده است که در واقع علمی پایه برای همه علوم تجربی است. یک پزشک ، پرستار ، داروساز و … برای اینکه در حرفه خود موفق باشد ، باید در علم زیست شناسی تبحر داشته باشد.

رشته زیست شناسی از جمله رشته هایی است که علاقه در آن حرف اول را می زند چرا که هر کسی علاقه ندارد که به عنوان مثال بر روی بافت انسانی کار کند و یا برای تحقیق کلاسی اش قسمتی از بافت یک حلزون را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. ولی باید به این نکته هم دقت داشته باشیم که از آنجایی که زیست شناسی علمی پایه است ، یک متخصص زیست شناسی ، اطلاعات جامعی در رابطه با علوم پیدا می کند و همین امر به او کمک خواهد کرد که بتواند در آینده از بین راه های بیشتری ، مقصد نهایی خود را انتخاب کند.

با توجه به اینکه زیست شناسی از جمله رشته های مهم به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی است ، در این مطلب به بررسی حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی زیست شناسی آزاد  می اندازیم.

رشته زیست شناسی

برای رشته زیست شناسی شاخه های مختلفی تعریف می شود که از جمله آن ها می توان به زیست شناسی سلولی مولکولی،زیست شناسی جانوری، میکروبیولوژی ، ژنتیک، زیست شناسی گیاهی و … اشاره کرد. شایان ذکر است که در صورت قبولی در رشته زیست شناسی در دانشگاه آزاد بایستی 141 واحد درسی را با موفقیت بگذرانید که این دوره شامل 20 واحد علوم پایه ، 78 واحد دروس تخصصی (مشترک و تکمیلی) ، 17 واحد دروس اختیاری و 26 واحد دروس عمومی است.

ضرایب دروس کنکور برای قبولی زیست شناسی آزاد

کسانی که به زیست شناسی علاقه دارند، باید آگاه باشند که برای قبولی در این درس باید به تراز، رتبه کشوری، درصد دروس زده شده و رتبه علمی دانشگاه دقت کنند. به همین منظور در این بخش به بررسی ضرایب دروس اختصاصی کنکور تجربی می پردازیم.

نام درسضریب
فیزیک2
شیمی3
ریاضی2
زیست شناسی4

 

همان طور که در جدول مشاهده می کنید ضریب فیزیک و ریاضی برابر 2 ، شیمی 3 و زیست شناسی 4 است که این بدین معنی است که زیست شناسی مهم ترین درس برای قبولی در رشته زیست شناسی است. اما این نکته را هم فراموش نکنید که سرمایه گذاری بر روی یک درس عامل موفقیت شما نخواهد بود. سعی کنید در زمانبندی برای هر درس متناسب با ضریبی که دارد ، زمان لازم را اختصاص دهید.

اما نکته دیگری که باید به آن دقت کنید تفاوت ضرایب دروس عمومی  و اختصاصی است. همان طور که در جدول زیر می بینید درس عمومی زبان و ادبیات فارسی همانند درس اختصاصی زیست شناسی ضریب 4 دارد ولی جالب است بدانید که میزان اثر دروس اختصاصی در تراز و نتیجه کنکور 3 برابر دروس عمومی است، پس برای دروس اختصاصی وقت بیشتری را در نظر بگیرید.

درسضریب
ادبیات فارسی4
ادبیات انگلیسی3
عربی2
فرهنگ و معارف اسلامی3

 

در جدول زیر مطابق داده های آماری سال 96، میانگین 1000 نفر اول کشور در گروه آزمایشی رشته علوم تجربی در درس های زمین شناسی، ریاضی، شیمی، زیست شناسی ذکر شده است.

زمین شناسیزیست شناسیشیمیریاضی
6.278.375.382.4

 

با این حساب هزار نفر اول گروه تجربی میانگین درصد بالایی را از دروس اختصاصی را برای خود ثبت کرده اند، ولی از آنجایی که کنکور سراسری و آزاد با یکدیگر ادغام شده و در قالب یک کنکور در یک روز و یک زمان برگزار می شود و اعلام نتایج اولیه هم توسط ساطمان سنجش انجام می پذیرد، به نظر می رسد که تعداد بسیاری از داوطلبان برتر در یکی از دانشگاه های دولتی پذیرفته می شوند و در نتیجه برای قبولی در رشته زیست شناسی دانشگاه آزاد میانگین درصد های کمتری در نظر گرفته می شود. اما با توجه به اینکه تعداد شرکت کنندگان ، درصد دروس ، تراز و … در هر سال با سال گذشته بسیار متفاوت است، نمی توان به قطع یقین گفت که درصد دروس قبولی برای رشته زیست شناسی در سال 97 چقدر است اما می توان اینگونه بیان کرد که اگر  30-25 % دروس اختصاصی و 35-30 % دروس عمومی را زده باشید ، احتمال قبولی در رشته زیست شناسی دانشگاه آزاد زیاد خواهد بود.

رتبه قبولی زیست شناسی دانشگاه آزاد

آخرین رتبه قبولی زیست شناسی در سال 96 (واحد پسران) به شرح زیر است:

رشته قبولینام دانشگاهحداقل رتبه کشوری
دبیری زیست شناسیمشهد17104
ژنتیک – زیست شناسی سلولی مولکولیپزشکی تهران32193
میکروبیولوژی -زیست شناسی سلولی مولکولیعلوم دارویی95323
دبیری زیست شناسی سلولی مولکولیتهران شمال159442

 

آخرین رتبه قبولی زیست شناسی در سال 96 (واحد دختران) به شرح زیر است:

درسنام دانشگاهحداقل رتبه کشوری
ژنتیک – زیست شناسی سلولی و مولکولیپزشکی تهران32194
دبیری زیست شناسیتهران شمال159443
بیوشیمی – زیست شناسی سلولی و مولکولیاسلامشهر288446
بیوشیمی – زیست شناسی سلولی و مولکولیشهر قدس284888

 

در نهایت پس از بررسی نکات مرتبط با حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی زیست شناسی آزاد ، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد بزنید.

اگر سوالی در زمینه حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی زیست شناسی آزاد و یا انتخاب رشته تجربی دارید ، با مشاورین آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *