آیدانیتو > اختلالات خواب در جوانان
اختلال خواب جوانان

اختلالات خواب در جوانان





 

اختلالات خواب در جوانان

افراد زیادی در جهان به انواع اختلال خواب دچار هستند. بعضی از مردم به‌راحتی می‌خوابند و به‌محض اینکه سرشان را بر بالش می‌‌گذارند خوابشان می‌برد اما این فرایند برای بعضی افراد به این راحتی نیست و زمان‌بر و دشوار است.  
آنچه مسلم است این است که کم‌خوابی و بی‌خوابی می‌توانند عوارض جبران‌ناپذیری برای جسم و روان فرد به‌همراه بیاورند و کارایی را در زندگی فردی و اجتماعی کاهش دهند. جوانان بیش‌ از همه درگیر زندگی اجتماعی هستند و نقش مهمی را در جامعه ایفا می‌کنند.
آن‌ها بیشترین افراد درگیر در محیط‌های تحصیلی و شغلی اند و اختلالات خواب می‌تواند بر عملکردشان در این محیط‌ها تأثیر زیادی بگذارد. به‌همین‌دلیل شاید بتوان گفت که جوانان بیشتر از همه از اختلالات خواب رنج می‌برند. در این مقاله می‌کوشیم تا به علل ابتلا به اختلالات خواب در جوانان بپردازیم و درکنار معرفی مضرات آن، روش‌هایی را برای درمان پیشنهاد کنیم.

علائم و نشانه‌های اختلالات خواب

  • مشکل در شروع به خواب رفتن و  تداوم پیوستگی خواب و بیدار شدن در صبح زود
  • دوره‌های مکرر مهارنشدنی نیاز به خواب (ناگهان به‌خواب رفتن یا چرت‌زدن در همان روز)
  • دوره‌های خواب طولانی یا مشکل بیداری کامل بعد از بیداری ناگهانی
  • احساس خستگی در طول روز
  • ناتوانی در تمرکز
  • افسردگی
  • وقوع مکرر رویاهای ممتد ملال‌آور و به‌یادآوردن این رویاها که معمولاً تهدیدهایی برای زندگی فرد حساب می شوند
  • دوره‌های کاهش تنفس در حالی که فرد به‌خواب رفته است
  • دوره‌های مکرر وقفه‌ی تنفسی هنگام خواب

علل ابتلا به اختلالات خواب

بیماری‌ها و مشکلات زیادی می‌توانند منجر به  اختلالات خواب در جوانان شوند. مشکلات زیر چند نمونه‌ی متدوال از ریشههای اختلالات خواب هستند:

آلرژی‌ها و مشکلات تنفسی

انواع آلرژی‌ها می‌توانند موجب دشواری تنفس شوند و روند خواب منظم در طول شب را دچار مشکل کنند.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب در طول روز و نگرانی بابت مسئولیت‌های زندگی می‌تواند خواب آرام را مختل کند.

درد

انواع دردهای جسمانی مثل کمردرد، سردرد، آرتروز، بیماری‌های مرتبط با معده و روده و…می‌توانند فرد را طول شب بیدار نگه دارند.

تکرار ادرار شبانه

تکرار ادرار شبانه می‌تواند چندین‌بار در طول شب فرد را بیدار کند. ممکن است عدم تعادل هورمونی و بیماری‌های دستگاه ادراری موجب این امر شوند

 علل اختلالات خواب در جوانان

رسانه‌های الکترونیکی 

امروزه جوانان در زمانه‌ی وسایل الکترونیکی و ارتباط جمعی زندگی می‌کنند. در اتاق هر فرد جوان ممکن است چندین وسیله‌ی الکترونیکی از قبیل تلویزیون ، لپ‌تاپ ، تلفن همراه و بازی های الکترونیکی و….  موجود باشد.
عجیب نیست که پژوهش‌های بسیاری ثابت کرده‌اند که استفاده از این وسایل و اختلالات خواب در جوانان ، به طور کامل به هم مرتبط اند. تلویزیون ،افراد را برای ساعت‌های زیادی بیدار نگه می‌دارد و استفاده از چندین وسیله‌ی الکترونیکی هم‌زمان، منجر به خواب کم در طول شب و نیاز به خواب بیشتر در طول روز می‌شود.

 

این روزها بسیاری از جوانان قبل از خواب مشغول کار با تلفن‌های همراه، گشت زدن در فضای اینترنت و بازی‌کردن می شوند. این فعالیت‌ها زمان‌بر، لذت‌بخش و اعتیادآور هستند و شرایطی را مهیا می‌کنند تا جوان دیر به‌خواب برود و بیدار شدن در صبح زود روز بعد طاقت‌فرسا شود.
تحقیقات ثابت کرده‌اند که نور حاصل از وسایل الکترونیکی با توقف ترشح هورمون ملاتونین، چرخه‌ی خواب و بیداری فرد را بر هم می‌ریزد و توانایی او را در بیدارشدن به‌موقع ، کاهش می‌دهند.

کافئین 

قهوه و سایر نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشیدنی‌های محبوب بسیاری از جوانان هستند و مقدار زیاد کافئین در آن‌ها می‌تواند موجب اختلالات خواب شود. کافئین، عملکرد یک پیام‌رسان شیمیایی به‌نام آدنوزین را مهار می‌کند.
 آدنوزین باعث القاء خواب در فرد می‌شود و به همین دلیل، مصرف کافئین خواب را از سر فرد می‌پراند. تاکنون تحقیقات متعددی پیرامون اثرات بی خوابی ناشی از کافئین انجام شده‌ است.
  نتایج بیانگر این موضوع است  که در ۰، ۳ و ۶ ساعت قبل از خواب، مصرف قهوه یا بعضی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا ، تاثیر بسیاری بر بروز اختلالات خواب خواهند داشت، به صورتی که از کیفیت خواب کاسته خواهد شد و این نوع اثرات حتی در ۶ ساعت پیش از خواب نیز دیده می شوند.
ممکن است تاثیرات بی‌خوابی ناشی از مصرف کافئین توسط شخص مصرف‌کننده احساس نشود،  اما به قطع اختلالات خواب را به‌همراه خواهد داشت.

 

مشکلات روانشناختی 

درمواقع بسیاری اختلالات خواب در جوانان نتیجه‌ی اختلالات روانشناختی دیگری نیز هستند. مثلاْ کم‌خوابی یا خواب زیاد از علائم افسردگی هستند و ممکن است فرد با مراجعه به یک متخصص، به منظور درمان اختلال خواب، دریابد که به  افسردگی مبتلاست و با درمان افسردگی وضعیت خوابش به حالت منظم گذشته برگردد. شایان ذکر است که  اختلالات اضطرابی نیز جوانان زیادی را به اختلالات خواب مبتلا می‌کند.

داروهای مسکن 

مصرف برخي داروهاي مسكن به دليل دردهاي گوناگون و مصرف دارو به دليل مشكلات روانشناختي در جوانان، مي‌تواند سبب دير به خواب رفتن و مشكلات ديگري مانند عصبي بودن و همچنين كشمكش‌هاي خانوادگي، عملکرد تحصيلي پايين و ارتباط ضعيف با همسالان گردد.

تنهایی 

پژوهش‌ گران در کالج سلطنتی لندن به این نتیجه دست یافتند که رنج بردن از خستگی روزانه ، عدم تمرکز و اختلالات خواب در  افراد جوانی که احساس تنهایی می‌کنند بیشتر مشاهده می شود.
در گذشته تصور می‌شد که احساس تنهایی در افراد مسن بیشتر است، اما مطالعات اخیر حکایت از این دارند که این تصور همیشه صحیح نیست. بررسی موسسه‌ی سلامت روان در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که احساس تنهایی در میان افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله بیشتر از افراد ۵۵ سال به بالا  است. هر چند طبق بررسی جدید، اطلاعات محدودی در مورد چگونگی تاثیرگذاری احساس تنهایی بر سلامت جوانان و کیفیت خواب آن‌ها وجود دارد.

مشکلات اقتصادی

جوانان در مرحله‌ای از زندگی قرار دارند که باید نقشه‌ی مشخصی برای ساخت آینده‌ی خود داشته باشند و بر اساس این نقشه حرکت کنند.
یکی از مهم‌ترین عوامل برای ساخت یک آینده‌ی باکیفیت، ثبات اقتصادی و درآمد مناسب است. بسیاری از جوانان با مشکل بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند (یا درآمد پایینی دارند). مشکلات اقتصادی و معیشتی مداوم جوانان را مضطرب می‌کند و در بسیاری از مواقع موجب اختلالات خواب می‌شود.

درمان اختلالات خواب

درمان‌های پزشکی

درمان اختلال خواب می تواند توسط روش های زیر انجام شود:

  • قرص‌های خواب‌آور
  • مکمل‌های ملاتونین
  • داروی آلرژی یا سرماخوردگی
  • داروهای مربوط به مشکلات سلامتی زمینه‌ای
  • محافظ دندانی (معمولا برای دندان قروچه)

تغییرات سبک زندگی

ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند کیفیت خواب را افزایش بدهد و اگر همراه با درمان‌های پزشکی باشد روند خواب را بهبود خواهد بخشد. برخی از تغییرات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • قرار دادن سبزیجات و ماهی بیشتر در رژیم غذایی‌ و کاهش مصرف شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های کافئین‌دار
  • کاهش اضطراب و استرس به‌وسیله‌ی ورزش کردن
  • نوشیدن آبِ کمتر قبل از خواب
  • کاهش مصرف تنباکو و الکل
  • خوردن وعده‌های کم کربوهیدراتِ کوچک قبل از خواب

در نهایت بایستی بگوییم…افراد جوان یک جامعه، بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین تأثیرها را بر آن جامعه می‌گذارند. اختلالات روانی می‌توانند عملکرد فردی و اجتماعی جوانان را مختل کنند و موجب آزار خود فرد و اطرافیانش شوند.

مشاوره روانشناسی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران آیدانیتو با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان در زمینه های مختلفی مثل خانواده، ازدواج، طلاق، خیانت، اختلالات روانی، رشد و توسعه فردی، ترک اعتیاد، فرزندآوری و فرزندپروری، مشکلات کودکان و نوجوانان، مسائل جوانان، مشکلات سالمندان، موضوعات تحصیلی و شغلی، حقوقی، مهاجرت، کسب و کار و…به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند

اختلالات خواب در جوانان نوعی از اختلالات روانی هستند. مخاطبین آیدانیتو می توانند در تماس با مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو، در زمینه روش های درمان این اختلالات اطلاعات کسب کنند.

چرا مشاوره تلفنی؟

استقبال از مشاوره تلفنی هر روز بیشتر از دیروز می شود. شاید این سؤال برای بسیاری پیش بیاید که این نوع مشاوره چه مزایایی دارد و به چه دلیل طرفداران بسیاری پیدا کرده است مهم ترین مزایای مشاوره تلفنی شامل موارد زیر است:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن، نسبت به مشاوره حضوری
  • پاسخ گو بودن در شرایط بحرانی که افراد برای مشاوره حضوری فرصت ندارند
  • کارآمد بودن برای افرادی که زندگی های پر مشغله ای دارند
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی افراد

در ادامه مطالعه مقاله مشاوره روانشناسی تلفنی را به شما پیشنهاد می کنیم.
کم خوابی، ناتوانی در خوابیدن یا تمایل بیش از حد نسبت به خواب آزارتان می دهید؟ یک اختلال خواب مانع این شده که مسئولیت های تحصیلی یا شغلی خودتان را به خوبی انجام دهید؟ با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *