آیدانیتو > ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری
تکمیل ظرفیت سراسری

ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری

ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری

حتماً تا به حال اخباری مبنی بر اعلام نتایج اولیه دانشگاه ها و پایان مهلت انتخاب رشته شنیده اید. در اینجا یک سؤال از شما داریم. آیا آشنایی کافی را با مرحله تکمیل ظرفیت دارید؟ اگر پاسخ شما منفی است ما در اینجا تعریف مختصری از این مرحله را خدمتتان ارائه می دهیم.

مرحله تکمیل ظرفیت بدین گونه معنا می شود که در صورت پایین بودن تعداد نفرات ثبت نامی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مختلف، فرصت دیگری به وسیله مسئولین سازمان سنجش آموزش کشور جهت جذب بیشتر آنها و جلوگیری از خالی ماندن صندلی های دانشگاه ها به داوطلبان داده می شود. در نتیجه، داوطلبان با ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری به تحقق این امر کمک می کنند. مسلماً زدن مثالی در این مورد می تواند به فهم بیشتر شما از این موضوع منجر شود. تصور کنید که یکی از مؤسسات آموزشی عالی ظرفیت دانشجویان پذیرنده در رشته مهندسی برق را در حدود 60 نفر در نظر گرفته است. ولی افرادی که در این رشته و دانشگاه ثبت نام کرده اند فقط 40 نفر هستند. بنابراین، با وجود 20 صندلی خالی نیاز به در اختیار گذاشتن فرصتی دیگر به داوطلبان بوده که دیگر مشکل کمبود دانشجو در رشته مهندسی برق وجود نداشته باشد.

پس ملاحظه می فرمایید که فرصت دیگری برای جذب دانشجویان قبول نشده در رشته ای خاص، به عنوان تکمیل ظرفیت مشهور است. با توجه به اهمیت این امر، در این مقاله، به بررسی ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری می پردازیم. پس با ما همراه باشید تا جواب تمامی سؤالات خود را در حیطه ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری با مطالعه این مقاله جذاب بیابید.

زمان ثبت نام در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور سراسری

احتمالاً اطلاع دارید که همانند سال های قبل ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری به اواسط مهر 97 بر می گردد. شما دوستان فرصت دارید که از این زمان تا اواسط آبان ماه در مرحله تکمیل ظرفیت سراسری ثبت نام نمایید. توجه به این نکته بسیار مهم است که اگر در مرحله تکمیل ظرفیت پذیرفته شوید، شروع کلاس های اولین ترم تحصیلی شما از ماه بهمن خواهد بود.

نحوه ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری

پس از انتشار اطلاعیه سازمان سنجش در مورد ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری و بررسی رشته های معرفی شده در مرحله تکمیل ظرفیت، می توانید با مراجعه به سایت سنجش، 50 کد رشته محل را انتخاب نمایید. به این نکته دقت داشته باشید که دریافت کد رهگیری در انتها فراموشتان نشود.

شرایط ثبت نام در تکمیل ظرفیت سراسری

باید بدانید که ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری به دو شکل مطابق آزمون و بر طبق سوابق تحصیلی داوطلب انجام می شود. یک نکته ی دیگر این است که، رشته های گنجانده شده در دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور اکثراً در لیست دانشگاه های مجری طرح تکمیل ظرفیت بر طبق سوابق تحصیلی دیده می شوند. در ادامه مطلب مهم ترین شروط ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری را برای شما دوستان گرامی شرح می دهیم:

1- شما داوطلبان گرامی می توانید با انجام بررسی ها و تحقیقات لازم 50 کد رشته محل را از میان رشته های اعلام شده در زمان ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری برگزینید.

2- دقت داشته باشید که حتی در صورت پذیرفته شدن در دانشگاه سراسری، امکان ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری و رفتن به دانشگاه در اختیار شما قرار می گیرد. فقط توجه کنید که در صورت ثبت نام در مرحله تکمیل ظرفیت سراسری و فراهم شدن امکان تحصیل در رشته مورد قبولی، نمی توانید در رشته قبول شده در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، تحصیلات خود را ادامه دهید. بنابراین توجه خود را به این نکته مهم مبذول داریدکه تصمیم گیری خوب و منطقی در این زمینه ، آینده شما را تغییر خواهد داد.

رشته های تکمیل ظرفیت کنکور سراسری

قابل توجه شما دوستان گرامی که رشته های مورد ثبت نام در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور سراسری، تمامی رشته های گروه پیراپزشکی، هنر، علوم انسانی، هنر و مهندسی را در بر می گیرند. موضوع دیگر این است که دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور، بر خلاف سال های قبل هم به صورت با آزمون و هم بر طبق سوابق تحصیلی و بدون آزمون دانشجو جذب می کنند. علاوه بر این، دانشگاه فرهنگیان نیز تعداد بسیاری رشته محل را جهت ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری پیشنهاد کرده است.

در این مقاله، بحث ثبت نام تکمیل ظرفیت سراسری را مطرح کردیم. بر حسب نیاز نیز می توانید مطلب مربوط به ثبت نام تکمیل ظرفیت کارشناسی را نیز مورد بررسی قرار دهید.

مشاورین متخصص آیدانیتو در کوتاه ترین زمان ممکن، جامع ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند . اگر سوالی در زمینه ثبت نام تکمیل طرفیت دانشگاه سراسری دارید ، با مشاورین حرفه ای آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *