مشاوره تحصیلی

تکنیک های تست زنی






تکنیک های تست زنی 

یکی از انواع آزمون ها، آزمون های چهارگزینه ای است. که شیوه ی سؤالات کنکور هم به صورت چهار گزینه ای می باشد. از آنجائیکه شیوه ی سؤالات در طول تحصیل داوطلبان کنکور به صورت تشریحی بوده است، بنابراین داوطلبان در مواجهه با سؤالات چهارگزینه ای دچار ابهام و سردرگمی می شوند. پیشنهاد ما به دانش آموزان این است که در سالهای قبل از کنکور سعی کنند با تکنیک های تست زنی آشنا شوند و پس از مطالعه و تسلط به مطالب یک درس، تستهایی مربوط به آن درس را پاسخ دهند. در این مقاله سعی داریم به روش تست زنی صحیح، مهارت های تست زنی در کنکور ، تکنیک های تست زنی جدید، تست زنی به روش مهندسی معکوس بپردازیم. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تکنیک های تست زنی جدید

نوبت به این رسیده تا شما را با برخی از تکنیک های تست زنی جدید در کنکور آشنا کنیم. 1) اگر در تستی بین دو گزینه شک کردید، آن تست را رها نکنید، احتمال درست بودن یکی از گزینه ها 50 درصد است، فرض کنید 20 سؤال چنین حالتی داشته باشند، اگر داوطلبی هیچ کدام از این 20 تست را پاسخ ندهد، نمره ی داوطلب صفر درصد می شود. اما اگر داوطلبی به همه ی سؤالات با شک و تردید پاسخ دهد، طبق قانون احتمالات، از این 20 تست، یک تست را درست می زند، نمره ی داوطلب بر مبنای یک امتیاز مثبت مساوی سه امتیاز منفی، 33 درصد خواهد بود. در این صورت نمره ی این داوطلب از داوطلبی که به هیچ سؤالی پاسخ نداده بود، بالاتر خواهد رفت. 2) پاسخهایی که از نظر قواعد دستوری با سؤال هماهنگی ندارند، معمولاً غلط هستند. 3) اگر دو گزینه کاملاً متناقض باشند، معمولاً 80% یکی از همین دو گزینه پاسخ درست هستند. 4) اگر دو گزینه یک معنای مشترک را برسانند، احتمالاً هیچ کدام از آنها درست نیستند، چون هر تست باید یک جواب داشته باشد.

روش تست زنی صحیح

در این قسمت به معرفی چند روش تست زنی صحیح می پردازیم: اولین روش تست زنی صحیح، فقط آمادگی در تست زنی است. اما منظور از حفظ آمادگی در تست زنی چیست؟ ممکن است بسیار پیش آمده باشد که یک تست را برای اولین بار می توانید پاسخ دهید. اما بعد از یکی دو هفته دیگر نمی توانید آن را حل کنید. برای رفع این مشکل، می بایست روشی که توانستید توسط آن پاسخ تست را بیابید، برای خوتان یادداشت کنید تا دفعه ی بعد که خوستید آن تست و یا تست مشابه آن را حل کنید. از روش تست زنی خودتان استفاده کنید. این کار باعث می شود تا زمان پاسخ دادن به آن تست در دفعات بعد، کاهش یابد. پس مکتوب کردن روش ابداعی در تست زنی به حفظ آمادگی شما در دفعات بعد کمک می کند. دومین روش تست زنی صحیح این است که از پاسخنامه تشریحی اسفتاده نکنید، اما چرا ما این توصیه را به شما می کنیم؟بسیاری از مواقع پیش می آید که پاسخ دادن به چند تست برای شما سخت است و از پاسخ دادن به آن ناتوان هستید.در این حالت شما خیلی زود به سراغ پاسخنامه می روید و بسیار راحت پاسخ آن را متوجه می شوید. اما بعد از یکی دو هفته که به سراغ آن تست می روید، نمی توانید آن را پاسخ دهید. این مشکل به این دلیل اتفاق می افتد که پاسخ آن چند تست در حافظه کوتاه مدت شما قرار می گیرد. برای اینکه پاسخ آنها را به زودی فراموش نکنید، می بایست آنها را به حافظه بلند مدت خود بسپارید که برای این کار شما  نیاز به تمرین و مهارت دارید. سومین تکنیک تست زنی صحیح، مهارت در تست زنی است. تفاوت اصلی سؤالات تشریحی و تستها در زمان پاسخگویی به آنهاست. مثلاً شما برای پاسخگویی به 10 سؤال تشریحی 2 ساعت وقت دارید. اما همین 10 سؤال را به روش تستی می بایست در 10 دقیقه پاسخ دهید.نکته ای که موجب می شود شما بتوانید در زمان محدود به سؤال تستی پاسخ دهید، مهارت در تست زنی است. به این معنی که شما هر بار که با شیوه ی جدیدی از تست رو به رو می شوید، نحوه پاسخگویی به آن را یادداشت نمایید و بعد از چند بار پاسخگویی به آن تست متوجه شوید که مثلاً اگر تستی را برای بار اول در 10 دقیقه پاسخ داده اید، بعد از 4 بار، در 30 ثانیه پاسخ می دهید و به همین ترتیب شما مهارت در تست زنی را بدست آورده اید.

مهارت های تست زنی در کنکور

در هنگام تست زدن باید 3 نکته را در نظر داشت: 1) دانش کافی 2) سرعت عمل 3) دقت همانطور که قبلاً  گفتیم در هنگام پاسخ دادن به سؤالات باید مسئله ی زمان را مدنظر داشته باشید، زمان استاندارد برای هر تست عمومی 45-40 و برای هر تست اختصاصی 75-65 ثانیه می باشد. بنابراین می بایست به اندازه ی کافی سرعت عمل داشته باشید تا بتوانید در زمان استاندارد با توجه به دانش خود به سؤالات پاسخ دهید. تست زنی بدون معلومات موجب کاهش اعتماد به نفس می شود و فرد خود را انسان بداقبال و بدشانسی تصور کند. زیرا این دسته از افراد در زندگی بر مبنای شانس و اقبال تکیه می کنند و به همین دلیل موفقیت زیادی را کسب نمی کنند. با این حال اگر تعداد معدودی از سؤالات کنکور برایتان نا آشنا بود، این احتمال وجود دارد بتوانید از طریق یافتن ارتباط آن تست با سرفصل دروس یا با استفاده از روش استنتاج فازی پاسخ آن تست را بیابید. در روش استنتاج فازی برای هر گزینه یک عدد درستی بین 0 و 1 در نظر می گیریم. مثلاً اگر در نگاه اول گزینه ی A درست به نظر می رسد گزینه ی B  کمی درست ، گزینه C کمتر و گزینه D بعید، بنابراین می توانیم با توجه به اولویت بندی که در ذهن خود ایجاد کرده ایم، گزینه ی صحیح را انتخاب نماییم. یکی از مهارت های تست زنی در کنکور، تست زدن در خانه است که داوطلب به تمرین و مرور مباحث مرتبط با تست بدون در نظر گرفتن محدودیت زمان می پردازد. یکی از روشهای تست زنی سریع، این است که قبل از نگاه کردن به گزینه ها، پاسخ درست را در ذهن خود حدس بزنید. تکنیک های تست زنی

تست زنی به روش مهندسی معکوس

در تست زنی به روش مهندسی معکوس، از خصوصیات ذهنی طراحی سؤال برای رسیدن به پاسخ صحیح کمک گرفته و مهندسی معکوس به عملی گفته می شود که از انتها به ابتدا می رسد، مثلاً برای بدست آوردن تکنولوژی به کار رفته در یک خودرو، آن را تکه تکه کرده، ابزار به کار رفته در آن را باز می کنند تا تکنولوژی آن را پیدا کنند. در کنکور هم با استفاده از تست زنی به روش مهندسی معکوس می خواهیم از سؤال به جواب برسیم یا از جوابها به جواب صحیح برسیم. ابتدا نوع سؤال ها و تقسیم بندی آنها را مورد بررسی قرار دهید. سپس جوابها را آنالیز کنید تا به پاسخ صحیح برسید. تست زنی به روش مهندسی معکوس برای اشخاصی کاربرد دارد که مطالعه ی کافی در دروس خود را داشته باشند.

پاسخ برگ خام تست زنی

اگر می خواهید خود را ارزیابی کنید و جلسه ی امتحان را در منزل برای خود شبیه سازی کنید، پاسخ برگ خام تست زنی هم یکی از موارد امتحان کنکور است که در زمان تست زنی می توانید از آن استفاده کنید. بسیاری از مواقع پیش آمده که داوطلبان خانه های مربوط به جواب درست را اشتباه پر کرده اند و یا به سؤالی پاسخ نداده اند اما به علت بی توجهی خانه مربوطه را پر کرده اند، در نتیجه جواب ها اشتباه وارد شده اند.برای جلوگیری از این گونه اشتباهات در پاسخ نامه می توانید پاسخ دهی به تستها را در پاسخ برگ خام تست زنی انجام دهید تا تمرینی در این زمینه داشته باشید.

مداد مخصوص تست زنی

یکی از نکاتی که روی تمرکز و سرعت داوطلبان تأثیرگذار است، نوع مداد استفاده شده برای پر کردن پاسخ نامه است. بهتر است از مداد مخصوص تست زنی با مغزی کلفت مثل مدادهای B6 یا HB استفاده کنید که با 2 الی 3 حرکت روی پاسخنامه، گزینه مورد نظر پر شود.

در این مقاله به بررسی تکنیک های تست زنی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره برنامه ریزی کنکور بزنید. 

اگر سوالی در زمینه تکنیک های تست زنی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *