آیدانیتو > تکمیل ظرفیت بدون کنکور
بدون کنکور

تکمیل ظرفیت بدون کنکور





تکمیل ظرفیت بدون کنکور

در ایران و در سال های نه چندان دور ورود به دانشگاه تنها از طریق قبولی در کنکور امکان پذیر بود. اما امروزه پذیرش بدون کنکور نیز وجود دارد. این مرحله از پذیرش دارای تکمیل ظرفیت نیز هست که با نام تکمیل ظرفیت بدون کنکور شناخته می شود.

برخی از داوطلبینی که راه ورود به دانشگاه را بدون کنکور انتخاب کرده اند، اما موفق به پذیرش نشده اند می توانند در مرحله تکمیل ظرفیت بدون کنکور شرکت کنند و بار دیگر برای ورود به دانشگاه قدمی بردارند. سوالی که در اینجا پیش می آید این است که تکمیل ظرفیت بدون کنکور شامل چه دانشگاه ها و چه مقاطعی است؟ چگونه می توان در تکمیل ظرفیت بدون کنکور شرکت کرد؟ و سوالات بسیار دیگری که ذهن داوطلبان را به خود مشغول می کند. پاسخ این سوالات را می توانید در این مقاله به دست آورید.

تکمیل ظرفیت بدون آزمون سراسری و آزاد

مقاطع تحصیلی دانشگاهی شامل کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است و تمامی این دوره ها پذیرش بدون کنکور نیز دارند. البته پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت از کاردانی و کارشناسی است که در این جا به آن نمی پردازیم.

مقطع کاردانی و کارشناسی چه پیوسته و چه ناپیوسته، پذیرش بدون کنکور دارد و علاوه بر آن تکمیل ظرفیت بدون کنکور کاردانی نیز انجام می پذیرد.

دانشگاه هایی که در مرحله تکمیل ظرفیت بدون کنکور کاردانی و کارشناسی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند، شامل دانشگاه های زیر هستند:

  • دانشگاه آزاد
  • دانشگاه سراسری دوره روزانه وشبانه، پردیس خود گردان و مجازی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه غیر انتفاعی

نحوه شرکت در تکمیل ظرفیت بدون کنکور

 برای شرکت در تکمیل ظرفیت بدون کنکور ، باید منتظر رسیدن زمان ثبت نام بمانید. بعد از رسیدن به بازه زمانی تکمیل ظرفیت بدون کنکور دانشگاه آزاد و یا سراسری میتوانید اقدام به ثبت نام و انتخاب رشته کنید. تکمیل ظرفیت بدون کنکور آزاد و سراسری به صورت اینترنتی انجام می شود. برای شرکت در تکمیل ظرفیت بدون کنکور به سایت دانشگاه آزاد مراجعه کنید و با ورود به قسمت تکمیل ظرفیت بر اساس سوابق تحصیلی اقدام به انتخاب رشته کنید. برای شرکت در تکمیل ظرفیت بدون کنکور دانشگاه سراسری نیز به سایت رسمی سازمان سنجش مراجعه و وارد قسمت تکمیل ظرفیت بر اساس سوابق تحصیلی شوید. سپس میتوانید به انتخاب رشته بپردازید.

زمان تکمیل ظرفیت بدون آزمون دانشگاه آزاد

تکمیل ظرفیت بدون کنکور دانشگاه آزاد به طور معمول برای هر دو نیمسال اول و دوم ارایه می شود. تکمیل ظرفیت بدون کنکور دانشگاه آزاد برای نیم سال اول در اواسط مهر ماه آغاز می شود که تکمیل ظرفیت بدون کنکور دانشگاه آزاد در نیم سال اول و دوم شامل مقاطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته می شود.

به این منظور لازم است به سایت دانشگاه آزاد مراجعه کرده و بعد از مطالعه دفترچه راهنما و انتخاب کد رشته محل مورد نظر ثبت نام کنید و در انتظار اعلام نتایج تکمیل ظرفیت بدون کنکور دانشگاه آزاد بمانید.

زمان تکمیل ظرفیت بدون کنکور دانشگاه سراسری

دانشگاه های سراسری، دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی نیز در مرحله تکمیل ظرفیت بدون کنکور دانشجو می پذیرند. البته تکمیل ظرفیت دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور متفاوت و جدا از دانشگاه سراسری نیز انجام می شود.

ثبت نام تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری در اواخر آبان ماه شروع می شود و تعداد پذیرش و تعداد رشته های ارایه شده آن نیز محدود است. به منظور اطلاع از رشته های ارایه شده در مرحله تکمیل ظرفیت سراسری و چگونگی ورود به دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی در مرحله تکمیل ظرفیت می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.
پیشنهاد میکنیم نگاهی به تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد کارشناسی بدون کنکور هم بیندازید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *