آیدانیتو > تمام کردن رابطه
روابط عاطفی جوانان, طلاق

تمام کردن رابطه






 

تمام کردن رابطه

میلیون ها دلیل برای به پایان رساندن رابطه وجود دارند اما خیانت، اختصاص ندادن زمان کافی به رابطه و کمبود صمیمیت و جذابیت میان دو فرد، شایع ترین دلایل تمام کردن رابطه هستند. دلیل این کار هر چه که باشد، تمام کردن رابطه یکی از سخت ترین کارهای دنیاست و هر چه رابطه طولانی تر باشد، این کار سخت تر می شود.

متأسفانه هیچ روش ساده ای برای این کار وجود ندارد اما می توان با رفتاری بالغانه و محترمانه از یک رابطه خارج شد. در این مقاله به مراحل سالم و کارآمدی برای اتمام روابط می پردازیم:

مشکل را بشناسید

چطور متوجه می شوید که یک رابطه به  ته خط رسیده است؟ گاهی اوقات پاسخ مشخص است اما در بعضی موقعیت ها ممکن است از این موضوع مطمئن نباشید. نشانه های پایان عمر یک رابطه معمولاً شامل موارد زیر هستند:

  • بیشتر مواقع عصبانی یا ناراحت هستید.
  • آرزو می کنید که ای کاش رابطه شما مثل روزهای اولش می شد.
  • شما ارزش ها، باورها و اهدافتان را در جهت سازگاری با کسی که با او در رابطه هستند تغییر داده اید به امید این که رابطه تان باکیفیت تر شود.
  • شما مدام در ظاهرتان تغییراتی ایجاد می کنید تا به نظر او جذاب بیایید.
  • روابطتان را با دوستان و اعضای خانواده قطع کرده اید تا با او باشید.
  • او از نظر عاطفی یا جنسی از شما سوء استفاده می کند.
  • شما مدام در حال دعوا کردن با همدیگر هستید.
  • نشانه های اضطراب یا افسردگی را در خودتان می بینید.

تصمیم بگیرید

مطمئن باشید که از یک نظر گاه عقلانی و واضح به مشکل نگاه می کنید. هیچ وقت در عصبانیت تصمیم گیری نکنید. زمان بگذارید و به نتایج همه رفتارها و اعمال احتمالی تان فکر کنید، مخصوصاً اگر صاحب فرزند هستید. به پایان رساندن یک ازدواج با اتمام باقی روابط متفاوت است.

هر کاری که انجام می دهید، باید از تصمیم تان مطمئن باشید. البته، بهتر است وقتی که متوجه عمق مشکل می شوید، فورا، از آن خارج شوید. بعضی آدم ها ماه ها یا سال ها در یک رابطه می مانند چون نمی دانند چطور باید آن را تمام کنند.

واکنش طرف مقابل را پیش بینی کنید

وقتی به کسی می گویید که می خواهید از او جدا شوید، احتمالاً او یکی از این چهار واکنش را نشان می دهد:

  • سکوت (گاهی او بعد از سکوت محل را ترک می کند)
  • ناراحتی شدید یا گریه
  • خشم شدید (گاهی اوقات این خشم خطر ناک است)
  • سوال پرسیدن در دلیل مورد تصمیم شما

به این فکر کنید که کدام یک از این واکنش ها را از او خواهید دید و چطور می خواهید با آن مواجه شوید. خودتان را برای آن واکنش آماده کنید.

یک محیط مناسب پیدا کنید

بهترین محل برای تمام کردن رابطه یک محل خصوصی و آرام است. جایی را پیدا کنید که بتوانید به راحتی احساساتتان را ابراز کنید. رستوران یا مکان های عمومی دیگر بدترین محل های ممکن هستند. مسلماً شما نمی خواهید طرف مقابل، جلوی دیگران اسم شما را فریاد بزند، گریه کند یا داد بکشد.

از سوی دیگر، اگر احتمال می دهید که واکنش خشونت آمیزی نشان بدهد، حتماً در یک محیط عمومی با او ملاقات کنید. هرگز پشت تلفن یا از طریق پیامک یا ایمیل رابطه ای را تمام نکنید. شما یک انسان بالغ هستید و باید شهامت و شعور کافی را برای یک جدایی رو در رو داشته باشید.

کلمات را با دقت انتخاب کنید

سعی کنید با کلمات مناسب این پیام را به طرف مقابل منتقل کنید که روزهای خوبی را با او داشته اید و به خصوصیات مثبتش اشاره کنید. لازم نیست اغراق کنید و مثلاً بگویید:« تو آدم فوق العاده ای هستی، مشکل از من است….» صادق باشید.

معمولاً روابط به این دلیل به پایان نمی رسد که یکی از دیگری بهتر است یا یکی از افراد رابطه مشکل دارد. دلیل شکست رابطه در اکثر مواقع این است که کیفیت رابطه آن طور که باید باشد نیست.

هر کدام از دو نفر خصوصیات منحصر به فردی دارند و ممکن است در رابطه ای دیگر موفق باشند. پس نمی توان کسی را شماتت کرد. قاطعانه و با حفظ احترام صحبت کنید و در عین اشاره کردن به خصوصیات مثبت طرف مقابل دلایل عقلانی تصمیم تان را عنوان کنید.

خودتان را برای واکنش های هیجانی آماده کنید

ممکن است طرف مقابل آن قدر به هم بریزد که سعی کند در واکنش به رفتار شما، ناراحتتان کند. این برخورد بالغانه نیست. اما همه ما انسان هستیم و ممکن است گاهی غیر منطقی رفتار کنیم. اگر او شروع کرد به صحبت هایی آزار دهنده، واکنشی نشان ندهید.

درک کنید که او دارد شما را ناراحت می کند چون ناراحتش کرده اید. آرامش خودتان را حفظ کنید و اگر او شروع کرد به توهین، محیط را ترک کنید.

خودتان را شماتت نکنید

شما رابطه را به پایان می رسانید چون این به نفع هر دو شماست. پس بهتر است احساس گناه نکنید و خودتان را مقصر ندانید. شما تلاش خود را کرده اید که رابطه را محترمانه تمام کنید و جریحه دار شدن احساسات طرف مقابل هم کاملاً قابل درک است. اما شما مرتکب اشتباهی نشده اید.

به خودتان زمانی برای عزاداری بدهید

تمام کردن رابطه به معنای از دست دادن کسی است که قبلاً بخشی از زندگی شما بوده، پس حتی اگر شما رابطه را تمام کرده باشید، جدایی دردناک است. به خودتان اجازه بدهید که غمگین باشید. جدایی بدون غم ممکن نیست. این احساسات اصلاً خجالت آور نیستند و احساساتی واقعی و انسانی هستند.

بدانید که این احساسات بالاخره یک روز شما را رها می کنند. آن چه اهمیت دارد این است که از مشکلات درس بگیرید. تمام کردن رابطه از شما انسان بدی نمی سازد بلکه باعث می شود با خودتان صادق باشید و بدانید که از عشق، رابطه و زندگی چه می خواهید.

در ادامه مطالعه مقاله «ویژگی های یک رابطه ناسالم» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تمام کردن رابطه، شکست عشقی و راهکارهای عبور از یک رابطه و بازگشت به زندگی عادی، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *