آیدانیتو > تقویت اعتماد به نفس
اعتماد به نفس

تقویت اعتماد به نفس

تقویت اعتماد به نفس

بسیاری از انسان‌ها دقیقاً نمی‌دانند که اعتماد به نفس چیست. ممکن است برخی فکر کنند که اعتماد به نفس با ظاهر انسان یا میزان شهرت در میان دوستان و آشنایان مرتبط است. بعضی هم باور دارند که یک اندام بی‌نقص اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و به اعتقاد برخی دیگر برای ارتقای میزان اعتماد به نفس باید حتماً به دستاوردهای خاصی رسید.

اما معنای اعتماد به نفس خیلی ساده‌تر از این حرف‌هاست: اعتماد به نفس یعنی خود را با همه‌ی نقاط مثبت و منفی دوست داشتن و با قدرت در راه رسیدن به اهداف قدم برداشتن.

ممکن است خیلی از ما درگیر میزان کم اعتماد به نفسمان باشیم و مدام از خود یا دیگران بپرسیم: «چطور می‌توان اعتماد به نفس را افزایش داد؟»

آیا واقعاً راهی برای تقویت اعتماد به نفس وجود دارد؟

راه‌های تقویت اعتماد به نفس

خودتان را آن‌طور که دوست دارید تصور کنید

تخیل یک تکنیک جالب برای دیدن تصویری قابل افتخار از خودمان است. دلیل اینکه ما از اعتماد به نفس پایین رنج می بریم، این است که درک ضعیفی از خودمان داریم و این درک در اکثر مواقع  اشتباه است و دوست‌داشتنی هم نیست.

اگر تصویر خوب و دلخواهی از خودمان داشته باشیم، خودمان را بیشتر دوست خواهیم داشت و اعتماد به نفسمان بیشتر می‌شود.

با تمرین کردن می توانید خودتان را در بهترین حالتی که می شناسید تصور کنید و کم کم به خودباوری برسید و در راه رسیدن به هدف‌هایتان قدم بردارید.

خودتان را تأیید کنید

تصدیق و تأیید کردن خودتان راهی برای باور کردن خودتان است.

ما با توجه به باوری که نسبت به خودمان داریم قدم برمی‌داریم. نکته‌ی مهم این است که تلاش کنیم نسبت به خودمان دیدگاه خوبی داشته باشیم.

هر چیزی را که مداوم و در طولانی مدت به خودمان بگوییم، کم‌کم ملکه‌ی ذهنمان می‌شود و باورش می‌کنیم.

مثلاً اگر شما از ویژگی‌های ظاهری خودتان متنفر باشید و مدام در ذهنتان تکرار کنید: «من زشتم، من چاقم!»، نمی‌توانید از خودتان انتظار اعتماد به نفس داشته باشید.

اما اگر هر باری که کاری را به خوبی انجام می دهید، در ذهنتان خودتان را تشویق کنید و به خودتان جملات انرژی بخش و مثبت بگویید بعد از مدتی قطعاً تأثیرش را خواهد دید.

ترس خود را تبدیل به اعتماد به نفس کنید

بهترین روش برای غلبه بر ترس، مواجهه با آن است. با انجام دادن کاری که شما را می‌ترساند، ترس کم‌کم از بین می‌رود و اگر هر روز این کار را انجام بدهید، بعد از مدتی ترس‌ها تبدیل به اعتماد به نفس می شوند، چون  می‌بینید که از پس ترسناک‌ترین چیزها برآمده‌اید و به توانایی‌هایتان ایمان می‌آورید.

منتقد درون خودتان را به پرسش بگیرید

بسیاری از ما بدترین انتقادها را از خودمان دریافت می‌کنیم. وقتی اعتماد به نفس پایینی داریم، احتمالاً منتقد درونمان خیلی فعال است.

وقتی دارید بدترین انتقادها را از خودتان می‌کنید، به دنبال شواهد باشید. مثلاً اگر احساس می‌کنید انسانی شکست‌خورده هستید، به خودتان بگویید: «چه شواهدی وجود دارد که من شکست‌خورده هستم؟» و بعد از خود بپرسید: «چه شواهدی وجود دارد که ثابت می‌کند من موفقیت‌هایی کسب کرده‌ام؟»

وقتی این‌طور با خودتان رفتار کنید، در بسیاری از مواقع مشاهده می‌کنید که شواهد مثبت بیشتر از شواهد منفی هستند و منقد درون شما با انصاف نیست.

تلاش کنید بابت دستاوردها به خودتان تبریک بگویید و جایزه بدهید، حتی بابت کوچک‌ترین موفقیت‌ها و تسلیم منتقد درون نشوید.

به قول مارک تواین: «یک مرد نمی‌تواند بدون پذیرش خود، به راحتی زندگی کند.»

به خودتان برسید

اگر به لباس پوشیدن و آراستگی خودتان اهمیت بدهید، ناخودآگاه اعتماد به نفستان افزایش پیدا می‌کند و نسبت به خودتان حس بهتری خواهید داشت.

به ظاهرتان بی‌توجه نباشید. در انتخاب رنگ‌ها دقت کنید، بین لباس‌هایتان هارمونی برقرار کنید، تمیز و خوش‌بو باشید تا وقتی روبه‌روی آینه می‌ایستید از دیدن خودتان لذت ببرید و در جامعه هم با اعتماد به نفس حضور پیدا کنید.

یک مهارت جدید یاد بگیرید

یکی از تأثیرگذارترین عوامل برای تقویت اعتماد به نفس، یادگیری یک مهارت و فعالیت جدید است. در یک دوره‌ی آموزشی شرکت کنید، یک زبان جدید یاد بگیرید، به کلاس‌های ورزشی بروید، غذاهای جدید بپزید، چیزی بسازید….

اگر این فعالیت‌های جدید را به صورت جدی دنبال کنید، هم ذهنتان رشد می‌کند و هم اینکه با دست‌یابی به موفقیت‌ها حس بهتری به خودتان خواهید داشت.

تسلیم نشوید

اگر می خواهید اعتماد به نفستان را تقویت کنید، نباید تسلیم شوید و از شکست بترسید.

ممکن است همه‌ی اطرافیان معتقد باشند که شکست خواهید خورد اما دست از تلاش نکشید. دید مثبت داشته باشید و به سمت اهدافتان حرکت کنید. اگر مغلوب شدید، اعتماد به نفستان کاهش خواهد یافت. اما اگر پیروز شوید، قطعاً به آدمی با اعتماد به نفس خیلی بیشتر تبدیل خواهید شد.

اعتماد به نفس در زندگی روزانه­‌ی ما نقش کلیدی دارد و موجب رشد و توسعه‌ی فردی می‌شود.

افراد موفق معمولاً اعتماد به نفس بالایی دارند و موفقیت و اعتماد به نفس با هم مرتبط هستند. تقویت اعتماد به نفس کار دشواری نیست. به شرطی که به فکر خودمان باشیم و با کسب آگاهی در مورد نکاتی ساده و رعایت متداوم این نکات، خودمان و توانایی هایمان را باور کنیم.

برای مطالعه‌ در زمینه‌ی دیگر عوامل تأثیرگذار بر رشد و توسعه‌ی فردی، مطالعه‌ی مقاله‌ی «اهمیت مهارت‌های ارتباطی فردی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *