آیدانیتو > تفاوت وابستگی و دلبستگی
روابط عاطفی جوانان, زندگی مشترک

تفاوت وابستگی و دلبستگی

تفاوت وابستگی و دلبستگی

خیلی از ما ممکن است تفاوت وابستگی و دلبستگی را ندانیم و به همین دلیل در روابط عاطفی دچار مشکل شویم. وقتی به کسی وابسته می‌شویم به نوعی زندگی کردن بدون او غیر قابل تصور می‌شود و شاید نتوانیم هیچ قدمی را به تنهایی برداریم. اما وقتی در یک رابطه‌ی عاشقانه هستیم و به شریک زندگی‌مان دلبسته می‌شویم، در عین احساس امنیت در کنار او، هنوز فرد مستقلی هستیم و می‌توانیم از عهده‌ی امور خودمان بربیاییم.

 

در این مقاله به تفاوت‌ وابستگی و دلبستگی و ویژگی‌های این دو حالت می‌پردازیم:

وابستگی

وابستگی به بیان ساده یعنی ناتوانی در زندگی کردن بدون یک شخص خاص. اگر احساس رضایت و خوشبختی شما بیش از حد عادی در ارتباط با کسی باشد به این معنی است که از لحاظ عاطفی به او وابسته شده‌اید. آدم های وابسته نمی‌توانند به تنهایی از پس مسئولیت‌هایشان بربیایند.

آن‌ها آینده‌ای بدون شریک زندگی‌شان را هرگز تصور نمی‌کنند و همه‌ی روابط خانوادگی و دوستانه‌شان تحت تأثیر ارتباط با آن فرد خاص قرار می‌گیرد.

آدم‌های وابسته ترس از رهاشدگی دارند و در یک رابطه مدام به طرد شدن فکر می‌کنند. این فکر به آن‌ها حس ترس شدید و عدم امنیت می‌دهد. ممکن است ترس از رهاشدگی آنقدر زیاد باشد که فرد هرگز از نارضایتی‌هایش صحبت نکند و هر بار از دست طرف مقابل ناراحت شود، احساساتش را سرکوب کند. در واقع او می‌ترسدکه این رابطه از دست برود.

آدم‌های وابسته استقلال ندارند. آن‌ها برای انجام هر کاری نیاز به تأیید کسی دارند که با او در رابطه هستند و از فکر اینکه بخواهند کاری را به تنهایی انجام دهند، می‌ترسند.

وابستگی احساس ناخوشایند دیگری مثل حسادت را هم با خود به دنبال دارد. فرد وابسته از آنجایی که شدیداً از طرد شدن و تنها ماندن می‌ترسد، به اطرافیان شریک زندگی‌اش حسودی می‌کند و مدام این ترس را دارد که کسی همسرش را از او بگیرد.

دلبستگی

دلبستگی یک تجربه‌ی عاطفی سالم است که می‌تواند موجب پایداری یک رابطه بشود. وقتی دلبسته‌ی کسی باشیم، در عین اینکه استقلال خودمان را حفظ می‌کنیم و آزاد هستیم، احساساتی معقول و قابل کنترل به طرف مقابل داریم و اگر او نباشد زندگی‌مان دچار فروپاشی نمی‌شود. بر خلاف وابستگی که با اضطراب زیادی همراه است، دلبستگی به آرامش ختم می‌شود.

یک عاشق واقعی خودمحور نیست و طرف مقابل را محدود نمی‌کند. وقتی دلبسته‌ی کسی باشید از حضور فردی که دوستش دارید لذت می‌برید و زمانی که او در کنارتان نباشد به یادش احساس خوبی دارید.

اما اگر او نباشد، پریشان نمی‌شوید. آدم‌های دلبسته از آزادی شریک زندگی شان لذت می‌برند و خودشان را مالک او نمی‌دانند.

تفاوت وابستگی و  دلبستگی در ازدواج

اگر همسران مرز بین دلبستگی و وابستگی را ترجیح ندهند و یکی یا هر دون آن‌ها به جای اینکه دلبسته‌ی هم شوند، وابسته باشند، رابطه تهدید می‌شود و ممکن است با تعارضات خیلی زیادی روبه‌رو شود.

آدم‌های وابسته همسرشان را خسته می‌کنند چون مدام نگران‌اند که او را از دست بدهند و با حسادت بیش‌ازحد و رفتارهای کنترلی به او احساس خفگی می‌دهند. احتمالاً شکست زندگی مشترکی که کسی در آن وابسته باشد، زیاد است.

بهتر است همسران از نشانه‌های وابستگی آگاه باشند و در صورت مشاهده‌ی این رفتارها در خودشان یا دیگران، با کسب آگاهی و مراجعه به یک متخصص از ‌تله‌ی وابستگی رها شوند.

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «نشانه‌ها و عوارض وابستگی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

2 دیدگاه در “تفاوت وابستگی و دلبستگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *