آیدانیتو > ترک عادت های بد
رشد و توسعه ی فردی

ترک عادت های بد





 

ترک عادت های بد
چرا سیگار کشیدن یا خوردن غذاهای فست فود و شیرینی و شکلات را ترک کنیم؟ آیا زندگی کوتاه نیست و بهتر نیست که از آن لذت ببریم؟ آیا بهتر نیست که به خودمان سخت نگیریم؟
بله این حرف کاملاً درست است. زندگی خیلی کوتاه است. اما واقعیت این است که یک رژیم غذایی نا سالم یا اعتیاد به سیگار هیچ کس را خوشحال نمی کند و اتفاقاً در طولانی مدت ناراحت تر هم می کند. اگر از آدم هایی که موفق شده اند عادتی منفی را کنار بگذارند بپرسید که چه حسی دارند، به شما خواهند گفت کیفیت زندگی شان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و حس بهتری دارند.
به علاوه، بزرگ ترین دلیل برای تغییر باید این باشد که شما خودتان را دوست دارید و برای رسیدن به خوشحالی و آرامش نباید به خودتان صدمه بزنید. مراقبت از خود، شکلی از احترام به خود است. و هر چه زودتر این کار را شروع کنید، زودتر حال تان بهبود پیدا خواهد کرد.
قدم هایی برای ترک عادت های بد
فرض کنیم که شما قصد دارید یک عادت بد را ترک کنید. از کجا باید شروع کنید؟ نباید فکر کنید که ترک عادت های بد کار آسانی است و بدون آمادگی دست به این کار بزنید. همچنین نباید فکر کنید که ترک عادت های بد بیش از حد دشوار است و مدام آن را به تعویق بیاندازید.
به جای این فکر ها، راه کارهایی را که در ادامه می آیند امتحان کنید:
یک دلیل جدی و عمیق برای ترک عادت داشته باشید
وقتی اوضاع، موقع ترک یک عادت، سخت می شود، از خودتان بپرسید: «چرا دارم سختی می کشم؟» برای جواب دادن به این سوال باید پاسخ خوب و مناسبی داشته باشید. اگر انگیزه ای قوی برای ترک نداشته باشید نمی توانید موفق بشوید. مثلاً ممکن است دلیل اصلی ترک سیگار برای یک پدر سیگاری این باشد که نگران سلامتی همسر و فرزندانش است که در کنار او زندگی می کنند.
متعهد باشید
اگر آماده ترک هستید، متعهد بشوید که فرایند ترک را به زودی و در زمان مشخصی شروع کنید. این روز را روی تقویم علامت بزنید و به اطرافیانتان بگویید که چه قصدی دارید. این موضوع را جدی بگیرید و در ذهنتان به انجام آن متعهد بشوید.
مسئولیت پذیر باشید و از کسی بخواهید که شما را حمایت کند
از همه دوستانتان بخواهید که حواسشان به شما باشد و در مورد ترک عادت شما را سوال و جواب کنند. مثلاً می توانید از یکی از نزدیکانتان خواهش کنید که به طور منظم از شما گزارش بخواهد و شما هم موظف باشید که صادقانه به او گزارش دهید و او را در جریان بگذارید که در کدام مرحله از فرایند ترک عادت قرار دارید.

 

بدانید که چه عواملی شما را برای انجام آن عادت تحریک می کنند
هر رفتاری که به آن عادت کرده ایم توسط محرک هایی انجام می شود. بعضی افراد، وقتی تحت استرس قرار می گیرند، زیاد غذا می خورند و قهوه می نوشند یا بعضی سیگاری های سابق وقتی در جمع آدم های سیگاری هستند، تمایلشان به سیگار کشیدن بیشتر می شود.
وقتی درکتان از این محرک ها بالا برود، راحت تر می توانید خودتان را کنترل و متوقف کنید.
دلیل عادت تان را درک کنید
هر عادت بدی دلیلی دارد و نیازی را برطرف می کند. بررسی کنید و ببینید که عادت شما کدام نیازتان را رفع می کند. ممکن است به رفتار غلط خاصی برای مدیریت استرس هایتان عادت کرده باشید. مثلاً بعضی آدم ها وقتی مضطرب می شوند بیش از حد غذا می خورند. نیازهایی را که موجب رفتار خاصی شده اند جایی بنویسند و به روش های دیگری برای ارضای این نیازها فکر کنید.
جایگزین پیدا کنید
به دنبال جایگزینی برای رفتارتان باشید. به عنوان مثال برای کاهش استرس می توانید تمرینات مدیتیشن یا یوگا انجام بدهید، ورزش کنید یا یک کار هنری را یاد بگیرید.
روش جایگزین را به خودتان یادآوری کنید
باید حتماً روشی داشته باشید تا عادت جدید را به خودتان یادآوری کنید. می توانید علائم و نشانه هایی را در محل زندگی یا کار خودتان قرار دهید تا هر وقت دچار احساس نیاز به انجام آن رفتار منفی شدید، به جایش رفتار جایگزین را انجام دهید.
از اشتباه های خودتان یاد بگیرید
اگر اشتباهی مرتکب شدید، اجازه ندهید که آن اشتباه شما را از بین ببرد. خودتان را ببخشید و به دنبال برنامه ای باشید که دوباره از اول شروع کنید. یک اشتباه نباید باعث شود که کلاً هدفتان را کنار بگذارید.
اگر تصمیم گرفته اید که اعتیاد به اینترنت را ترک کنید، در صورتی که بار اول موفق نشدید، فکر نکنید که هرگز موفق نخواهید شد. از جا بلند شوید و یک بار دیگر از اول شروع کنید.
مراقب نیازها و محرک ها باشید
در فرایند ترک عادت های بد ، ممکن است بارها برای انجام کاری که قصد ترکش را دارید تحریک بشوید. یاد بگیرید که فوراً محرک ها را بشناسید، بالا و پایین شدن آن ها را ببینید و تحت تأثیر قرار نگیرید.
باید کم کم کنترل کردن خودتان را یاد بگیرید. شما شبیه به آدمی هستید که قصد دارد اعتیاد به مواد مخدر را ترک کند. در مواجهه با محرک ها، از جا بلند شوید، نفس عمیق بکشید، کمی آب بنوشید، باکسی تماس بگیرید، قدم بزنید و یک فعالیت تفریحی انجام بدهید.
مثبت باشید
یک ذهنیت درست همه چیز است چون این فرصت را برایتان فراهم می کند تا به گفت وگوهای درونی منفی گوش بدهید (مثلاً وقتی که به خودتان می‌گویید: من نمی توانم این کار را انجام بدهم)، آن ها را تحلیل کنید و هرگز باورشان نکنید.
تلاش کنید که خود گویی های خودتان را به سمت دیگری هدایت کنید و دیدگاهتان را به مسائل مثبت کنید. موفقیت هایتان را در زندگی به خاطر بیاورید و به خودتان یادآوری کنید که آدم با اعتماد به نفس و توانمندی هستید و می توانید به هدفتان برسید.
اگر مثبت اندیش و البته واقع گرا باشید، با تلاش و امید پیش می روید و از اشتباهاتتان درس می گیرید.
در ادامه مطالعه مقاله «مدیریت استرس» را به شما پیشنهاد می کنیم.
چنانچه درگیر عادت منفی ای شده اید و می خواهید آن را ترک کنید، برای یادگیری راهکارهای ترک عادت های بد با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *