کودک

تربیت کودک دو ساله






 

تربیت کودک دو ساله

هر کودکی متفاوت است. بعضی کودکان احساسات شدیدتری دارند و حساس تر هستند. بعضی مسائل را ساده تر می گیرند. بعضی در فرایند رشد، به راحتی از مراحل و نقاط عطف عبور می کنند و برخی با چالش های رشدی مواجه می شوند.

دو سالگی سن مهم و پر چالشی در کودکان است. والدین زیادی تمایل دارند که در جهت تربیت سالم و تأثیر گذار فرزندشان در این سن از بهترین روش ها برای تربیت کودک دو ساله آگاه شوند.

در این مقاله با خصوصیات کودکان دو ساله بیشتر آشنا می شویم و به روش های تربیتی آن ها می پردازیم:

رفتار کودک دو ساله

به طور کلی شما می توانید رفتارهای زیر را از یک کودک دو ساله انتظار داشته باشید:

  • کج خلقی و اوقات تلخی
  • ادعای مالکیت همه چیز (حتی چیزهایی که مال او نیستند)
  • تمایل به انجام کارها به تنهایی و بدون کمک دیگران
  • تصور این که بزرگ شده است و تجربه احساساتی مثل غم و عصبانیت، وقتی دیگران به او می گویند که هنوز کوچک است.
  • مشکلاتی در سهیم شدن چیزها با دیگران، صبرکردن، نوبت را رعایت کردن و کنترل تکانش ها
  • تغییراتی در عادت های خواب و عادت های غذایی

تکنیک هایی برای تربیت کودک دو ساله

بدون شک تربیت کودک دو ساله کار آسانی نیست و هیچ روش جادویی ای برای این کار وجود ندارد. بیشتر والدین به دنبال راهی هستند تا بتوانند سریعاً رفتارهای مورد نظرشان را در کودک دو ساله درونی و رفتارهای نادرست را ناپدید کنند.

چنین چیزی ممکن نیست. اما می توان با رعایت نکاتی و تکرار و تمرین رفتارهایی، در پرورش کودک نوباوه به بهترین شکل ممکن عمل کرد. کودک شما به شما احتیاج دارد تا بتواند احساساتش را تنظیم کند و شما باید با روش های تربیتی آشنا باشید تا بتوانید حقیقتاً به او کمک کنید.

در این جا به نکاتی می پردازیم که رعایت کردن آن ها می تواند موجب حمایت از کودک دو ساله، تشویق او و طی کردن سالم و صحیح مسیر رشد شود:

با کودک هم دردی کنید

ممکن است شما اهمیت ندهید که بشقاب آبی است یا سفید اما کودک دو ساله اهمیت می دهد. تلاش کنید که از نگاه او به دنیا نگاه کنید و اجازه بدهید که او حس کند شما درکش می کنید (حتی اگر با او موافق نیستید) مثلاً بگویید: «تو امروز دلت می خواست که در بشقاب آبی غذا بخوری؟ من می دانم که این بشقاب مورد علاقه توست.»

نه گفتن را محدود کنید

واژه «نه» را برای موقعیت های خطرناک یا واقعاً جدی نگه دارید. به جای آن از جمله و کلمه های غیر مستقیم استفاده کنید. مثلاً بگویید: «این ها مدادهای مامان هستند. بیا با هم برای تو هم مداد شمعی پیدا کنیم.»

یا مثلاً «نه» را تبدیل به «بله» کنید. به عنوان مثال بگویید: «بعد از این که پوشکت را عوض کنیم، می توانی با مامان بیرون بروی.»

به کودک آموزش دهید

راهنمای فرزندتان باشید. زمان بگذارید و به کودک اجازه بدهید که روش های جدید را برای مدیریت موقعیت های سخت امتحان و تمرین کند. راهنمای صبور فرزندتان باشید. مثلاً موقع توپ بازی کردن، به او بگویید: «من این توپ را به سمت تو قل می دهم. آیا  تو هم می توانی این کار را بکنی و توپ را به سمت من قل بدهی؟»

 از اسباب بازی های او استفاده و با او بازی کنید. آن چه را که می خواهید به او یاد بدهید، از طریق بازی و نمایش و نقاشی یاد بدهید.

بچه شوید

کودک درون خودتان را زنده کنید تا لذت و خنده و سرخوشی وارد زندگی تان شود. صدای خودتان را تغییر بدهید و با صدای خنده دار با کودک دو ساله صحبت کنید. ادای حیوانات مختلف را در بیاورید و دور خانه چرخ بزنید. شلوار کوچک فرزندتان را مثل یک کلاه سرتان کنید.

همه چیزهایی را که ممکن است حوصله تان را سر ببرد به چیزهای سرگرم کننده تبدیل کنید.

در بیان احساسات به او کمک کنید

ممکن است کودک شما نتواند افکار یا احساساتش را با کلمات بیان کند یا صحبت کردنش هنوز دقیق و واضح نباشد. شما سعی کنید تا در ابراز احساسات به او کمک کنید. مثلاً بگویید: «به نظر می رسد که کفش هایت تنگ هستند.» یا «مب دانم که قبل از این که خداحافظی کنیم، تو یک بغل دیگه از مامان می خواهی.»

مرزها و محدودیت هایی را مشخص کنید

به منظور حفظ امنیت کودک، محدودیت هایی را در زندگی او مشخص و از  این محدودیت ها آگاهش کنید. مثلاً به ا و بگویید: «نباید در خیابان دوید.» یا « تو حق داری عصبانی شوی اما ما با نباید دیگران را بزنیم.»

در مورد این قوانین جدی و قاطع باشید و کوتاه نیایید.

سرعت خودتان را کاهش دهید

کودکان نوباوه سرعت خاص خودشان را دارند و به همین دلیل گاهی اوقات لازم است که شما صبور باشید. به دنبال راه هایی باشید که با ریتم طبیعی آن ها همراه شوید. به جای این که همیشه او را مجبور کنید که عجله کند، برنامه ریزی داشته باشید و زمانی کافی را به فعالیت های او اختصاص بدهید.

محیط را تغییر بدهید

محیط خانه ای که یک کودک دو ساله در آن زندگی می کند، باید خالی از اشیاء خطرناک باشد. بهتر است درهای کابینت ها قفل داشته باشند و وسایل شکستنی در دسترس کودک نباشند.

محیطی را در خانه، مخصوص کودک، فراهم کنید که بتواند در آن جا، نقشای، بازی، کثیف کاری و انرژی خودش را تخلیه کند.

او را به مستقل بودن تشویق کنید

ممکن نست کودک شما خیلی بیشتر از آن که تصور کنید قابلیت داشته باشد. ممکن است شما همیشه او را متوقف کنید و کارها را خودتان انجام دهید اما کودکان از طریق چالش و درگیری بسیاری از چیزها را یاد می گیرند.

فرصت هایی را در اختیار کودک قرار دهید تا بتواند تجربیات جدیدی داشته باشد و بدون کمک شما از پس کارهایی بر بیاید.

در ادامه مطالعه مقاله «تربیت کودک سه ساله» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاع از بهترین روش های تربیت کودک دو ساله، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *