آیدانیتو > تحصیل در سوئد
مهاجرت به سوئد

تحصیل در سوئد






 


تحصیل در سوئد

کشور سوئد در شبه جزیره اسکاندیناوی، در شمال اروپا، واقع شده است. این کشور از غرب با نروژ، از شمال شرقی با فنلاند، از جنوب شرقی با دریای بالتیک، از جنوب غربی با دانمارک و از شرق با خلیج بوتنی همسایه است.

شهر استکهلم پایتخت کشور سوئد است و مردم این کشور به زبان های سوئدی و انگلیسی صحبت می کنند. آب و هوای سوئد سرد است و بیش از نیمی از مساحت این کشور از جنگل پوشیده شده است.

در حال حاضر کیفیت زندگی در کشور سوئد بسیار بالا است. نرخ بیکاری آن بسیار پایین و اقتصاد آن پویا و پرروق است. به همین دلیل افراد زیادی به زندگی در سوئد تمایل دارند و به روش های مختلفی وارد این کشور می شوند. از آن جایی که دانشگاه ها و سایر مراکز تحصیلی سوئد از نظر علمی در سطح بسیار بالایی قرار دارند، تحصیل در سوئد هم مورد توجه بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در سراسر جهان است.

در حال حاضر کشور سوئد دارای 53 سال دانشگاه و کاج است و دولت این کشور از تحصیل دانشجویان بین المللی توانمند در سوئد استقبال زیادی می کند.

مزایای تحصیل در سوئد

تا سال 2011 تحصیل در سوئد برای دانشجویان بین المللی رایگان بود اما در حال حاضر فقط دانشجویان ساکن کشورهای اتحادیه اروپا می توانند به صورت رایگان در این کشور تحصیل کنند و شهروندان سایر کشورهای دنیا مثل ایران باید برای تحصیل در سوئد پول بپردازند، مگر این که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بورس دریافت کنند.

 البته تحصیل در کشور سوئد همچنان نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر مقرون به صرفه است. اجازه کار کردن در حین تحصیل، کمک هزینه های تحصیلی زیاد، تدریس به زبان انگلیسی، استاندارد بالای زندگی در این کشور و اعتبار بالای دانشگاه ها از دیگر مزایای تحصیل در سوئد است.

تحصیل در سوئد در مقطع کارشناسی

یکی از مهم ترین ویژگی های تحصیل در سوئد ، در مقطع کارشناسی، این است که در این مقطع، بیش از 35 رشته به زبان انگلیسی تدریس می شوند. برای پذیرفته شدن در این مقطع، متقاضی باید تحصیلات دبیرستانی را به اتمام رسانده باشد. هزینه تحصیل در سوئد، در مقطع کارشناسی بین ده تا دوازده هزار یورو است.

تحصیل در سوئد در مقطع کارشناسی ارشد

برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، در سوئد، متقاضی باید مدرک کارشناسی سه ساله سوئد یا معادل آن در کشورهای دیگر را داشته باشد. مقطع ارشد در سوئد، یک تا دو سال طول می کشد و در پایان، دانشجو باید یک پایان نامه ارائه بدهد.

بسیاری از دانشگاه های سوئد مثل دانشگاه های استکهلم، چالمرز، گوتنبرگ، لوند، اوپسالا، و… از نظر علمی در سطح خیلی بالایی قرار دارند. به همین دلیل همه ساله هزاران دانشجوی کارشناسی ارشد برای ادامه تحصیل وارد این دانشگاه ها می شوند.

تحصیل در سوئد در مقطع دکتری

امکان دریافت بورسیه از جانب دانشجویان بین المللی، در این مقطع وجود دارد و کمک هزینه های تحصیلی فراوانی به دانشجویان مقطع دکتری تعلق می گیرد. البته برای دریافت این بورسیه ها باید فوق العاده توانمند بود و روزمه غنی ای داشت.

مقطع دکترا در سوئد سه تا پنج سال طول می کشد.

کار دانشجویی در سوئد

یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در سوئد این است که دانشجویان بین المللی مجازند که در حین تحصیل کار کنند و برای کار کردن هیچ محدودیتی ندارند. در اکثر دانشگاه های سوئد یک دفتر مشاغل وجود دارد و به دانشجویان برای کار پیدا کردن کمک می کند.

هزینه تحصیل در سوئد

هزینه های تحصیل در سوئد متنوع هستند و به دانشگاه و رشته تحصیلی بستگی دارند. شهریه دانشگاهی می تواند سالیانه از 8300 تا 13000 یورو باشد. البته دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا ملزم به پرداخت شهریه نیستند و این شهریه مخصوص دانشجویان بین المللی است.

هزینه زندگی در سوئد

کسانی که قصد ادامه تحصیل در کشور سوئد را دارند، باید علاوه بر هزینه تحصیل، هزینه های زندگی را هم در نظر بگیرند. هزینه زندگی در این کشور، ماهیانه بین 860 تا 970 یورو است و هزینه ها در پایتخت و شهرهای بزرگ بیشتر هستند.

به طور کلی می توان گفت که تحصیل در سوئد انتخاب عاقلانه ای است. چون این کشور از نظر امکانات آموزشی در سطح بالایی قرار دارد، دانشگاه هایش معتبر و در لیست بهترین دانشگاه های جهان رتبه خیلی خوبی دارند و بعد از فارغ التحصیلی امکان مشغول به کار شدن در این کشور زیاد است.

بسیاری از دانشجویان بین المللی در این کشور کار پیدا می کنند و بعد از مدتی اقامت دائم آن را اخذ می کنند.

در ادامه مطالعه مقاله «سیستم آموزشی سوئد» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه ادامه تحصیل در سوئد و اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های سوئد، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *