آیدانیتو > اختلاف سنی ازدواج
انتخاب همسر

اختلاف سنی ازدواج





 

اختلاف سنی ازدواج

بعضی آدم‌‌ها می‌گویند که عشق کور می‌کند و برای برخورداری از یک زندگی مشترک موفق، همین که همسران عاشق همدیگر باشند، کافی است. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اختلاف سنی ازدواج می‌تواند میزان پایداری یک رابطه را تضمین یا پیشبینی کند.
جملاتی مثل «سن فقط یک عدد است» کلیشه‌‌ای هستند و تفاوت سنی یکی از عواملی است که همسران باید قبل از ازدواج به آن توجه کنند.
 معمولاً اختلاف سنی زیاد در ازدواج  یا اختلاف سنی خیلی کم همسران، دیگران را متعجب می‌کند. به عنوان مثال تفاوت سنی امانوئل مکرون، رئیس جمهور 39 ساله‌ی فرانسه با همسر 64 ساله‌اش اکثر مردم دنیا را غافل‌گیر کرد. مکرون در برابر واکنش مردم جهان نسبت به این تفاوت سنی 25 ساله گفت: «اگر من 20 سال از همسرم بزرگ‌تر بودم، هیچ کس برای لحظه‌ای از حضور قانونی و مشروع ما در کنار هم متعجب نمی‌شد. فقط به این دلیل که همسر من 20 سال از من بزرگ‌تر است، آدم‌های زیادی می‌گویند که این رابطه نمی‌تواند پایدار باشد.»
اشاره‌ی امانوئل مکرون به تمایزی که مردم بین بزرگ‌تر بودن مرد یا زن در یک رابطه قائل می‌شوند، قابل تأمل است. اما آیا چنین استثناهایی قابل تعمیم هستند و می‌توان با توجه به آن‌ها اختلاف سنی ازدواج را بی‌اهمیت دانست؟

اختلاف سنی زیاد در ازدواج

هیچ امر مطلقی در روابط انسان ها وجود ندارد و همه چیز نسبی است. به همین دلیل نمی توان گفت که زندگی مشترک همه زوج هایی که اختلاف سنی شان زیاد است، قطعاً شکست می خورد اما نتایج پژوهش های متعدد روانشناسی نشان می دهند که به دلایل مختلفی، اگر اختلاف سنی در ازدواج زیاد باشد، قابلیت آسیب زایی دارد.

 

نیاز جنسی انسان ها با افزایش سن کاهش پیدا می کند، پس طبیعی است که وقتی زن و مردی با اختلاف سنی زیاد، با همدیگر ازدواج کنند، دچار ناهماهنگی جنسی شوند و بعد از مدتی فردی که سنش بیشتر است نتواند نیازهای جنسی دیگری را برطرف کند.

از سویی دیگر آدم ها در سنین مختلف، جهان بینی های مختلفی دارند و نگاهشان به زندگی و ابعادش متفاوت می شود. به همین دلیل همسرانی که اختلاف سنی زیادی دارند، ممکن است در مراحل مختلف زندگی مشترک دچار تعارض شوند چون دیدگاه ها، علائق، اهداف، تفریح ها و نگرش های متفاوتی دارند. اختلاف سنی بالا در ازدواج الزاماً چیز بدی نیست اما احتمال شکست در ازدواج همسرانی با اختلاف سنی زیاد، بیشتر از همسرانی است که اختلاف سنی معقولی دارند.

بهترین اختلاف سنی میان همسران

بنابر نتایج پژوهشی که در دانشگاه اِموری (Emory University) در آتلانتا انجام شد، هر چه تفاوت سنی بیشتر باشد، احتمال جدایی و شکست در ازدواج بیشتر می‌شود.

بعد از بررسی و تجزیه و تحلیل 3000 نفر، نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که احتمال جدایی زوج هایی با پنج سال تفاوت سنی 18% و بیشتر شبیه به میزان احتمال جدایی افراد هم‌سن است. همچنین نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که احتمال طلاق در زوج‌هایی با 10 سال تفاوت سنی به 39% و در زوج هایی با 20 سال تفاوت سنی به 95% می‌رسد.

این نتایج آشکارا بیان می‌کنند که تفاوت سنی زیاد می تواند به زندگی مشترک آسیب برساند. وقتی اختلاف سنی در ازدواج زیاد باشد، احتمال اینکه همسران اهداف متفاوتی داشته باشند و نگاهشان به زندگی و ارزش‌هایشان شبیه به هم نباشد، بیشتر از حالتی است که همسران تفاوت سنی کمی داشته باشند. کسی که ۵۰ سال دارد تجربیات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته. معمولاً در این سن تحصیلات آدم‌ها به پایان رسیده، یک شغل ثابت دارند و با زندگی‌شان کنار آمده‌اند. آدمی با این ویژگی‌ها به ندرت می‌تواند همسفر خوبی برای یک جوان ۲۵ ساله باشد که هنوز به ثبات نرسیده است و سرشار از شور و امید و تلاش برای رسیدن به اهدافش است.

 یک مشکل بزرگ دیگر اختلاف سنی زیاد مربوط به تمایل به فرزند‌آوری است. به هر حال این یک واقعیت است که تمایل به فرزند‌آوری در یک انسان میان‌سال کمتر از یک انسان جوان است. م

حققانِ پژوهشی که به آن اشاره شد، اعتقاد دارند که احتمال جدایی همسرانی با یک تا پنج سال تفاوت سنی پایین است است. شاید دلیل این یافته این باشد که زوج‌هایی با تفاوت سنی کم، اشتراکات زیادتری دارند، همدیگر را بهتر درک می کنند و در جاده‌ی زندگی همسفران بهتری برای همدیگر هستند.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی بهترین سن ازدواج را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قصد ازدواج دارید؟ همسرتان از شما خیلی بزرگتر یا خیلی کوچک تر است؟ در مورد این ازدواج سردرگم اید و هزاران سوال دارید؟ می خواهید از معیارهای ازدواج باخبر شوید و با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید؟ نیاز به مشاوره دارید؟

با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


1 دیدگاه در “اختلاف سنی ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *