آیدانیتو > برنامه ریزی دکتری
دکتری

برنامه ریزی دکتری






برنامه ریزی دکتری

آزمون دکتری شاید آخرین کنکور بسیاری از علاقه مندان به تحصیل باشد. نیمی از زمان تحصیل مقطع دکتری به آموزش و یادگیری می گذرد و نیمی دیگر صرف انجام پایان نامه و کارعملی می شود. از این رو فردی که مقطع دکتری را به پایان می رساند، دارای تجربه و دانش فراوانی در رشته تحصیلی خود است. تمامی موارد فوق باعث شده است تا دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان دکتری سخت گیری بیشتری نسبت به سایر مقاطع داشته باشند. این سخت گیری و حساسیت تا آن جا پیش رفته است که داوطلبین برای قبولی در مقطع دکتری باید از دو آزمون ورودی سربلند بیرون بیایند.

  • آزمون کتبی
  • مصاحبه

از آن جایی که آزمون دکتری به دو قسمت تقسیم می شود، برنامه ریزی دکتری نیز به دو مرحله برنامه ریزی دکتری برای آزمون و برنامه ریزی دکتری برای مصاحبه تقسیم می شود.

برنامه ریزی برای دکتری

در برنامه ریزی دکترا ، مدیریت زمان، اطلاع از موارد امتحانی، نحوه مطالعه و آمادگی و انتخاب منابع اهمیت پیدا می کند. اما به منظور برنامه ریزی برای دکتری باید دو محدوده زمانی برنامه ریزی برای آزمون کتبی دکتری و بعد از آن در صورت پذیرش، برنامه ریزی برای مصاحبه دکتری را در نظر بگیریم.

برنامه ریزی دکترا

از آن جایی که بسیاری از داوطلبین آزمون دکتری، شاغل هستند، نحوه مطالعه و مدیریت زمان، اهمیت بالایی پیدا می کند. در ابتدا لازم است زمان مطالعه خود را مدیریت کنید. به عنوان مثال اگر چهار ساعت زمان برای مطالعه دارید، از تمام این مدت استفاده کنید. سعی کنید زمان های مرده خود را (مثلاً زمان هایی که صرف رفت و آمد به محل کار می کنید) زنده کنید و برای مرور از آن ها استفاده کنید. می توانید صدای خودتان را ضبط کنید و در راه به آن گوش دهید و یا از زمان خالی خود که به مطالعه اختصاص داده اید، صرفاً جهت مطالعه استفاده کنید. اما حواستان به مرور باشد، زیرا مرور بهترین و تأثیرگذارترین قسمت یادگیری است. در اولین گام برای قبولی بایستی از نحوه برنامه ریزی آزمون دکتری اطلاع داشته باشید.

نحوه برنامه ریزی آزمون دکتری

نحوه مطالعه شما نیز بسیار اهمیت دارد. قبل از برنامه ریزی برای دکتری ، نگاهی به نحوه های مختلف مطالعه بیندازید و بهترین روش مطالعه مناسب خود را پیدا کنید. اگر قبلاً روش مطالعه مناسبی را امتحان کرده اید و می دانید برای شما مناسب است، به همان روش ادامه دهید.

در برنامه ریزی دکترا به ضرایب و اهمیت دروس امتحانی نیز توجه کنید و متناسب با ضریب و اهمیت هر درس برای آن وقت بگذارید. ضریب دروس اختصاصی برابر 4 و ضریب زبان و استعداد برابر یک است.

اگر شما چهار ساعت در روز وقت دارید، 45 دقیقه تا یک ساعت را به مطالعه زبان اختصاص دهید و سه ساعت دیگر را برای مطالعه دروس اختصاصی، زمان بگذارید. اگر برنامه ریزی شما روزانه است و هر روز یک درس را مطالعه می کنید نیز همین تناسب را به کار گیرید.

در نحوه برنامه ریزی آزمون دکتری خود، برنامه ریزی کوتاه مدت هفتگی و ماهانه داشته باشید و بیشتر از توان خود نیز برنامه تان را شلوغ نکنید. اگر در برنامه ریزی دکتری دچار شک هستید و می خواهید از یک مشاور حرفه ای کمک بگیرید، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

نحوه برنامه ریزی مصاحبه دکتری

حال که جزء پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون دکتری هستید و به مصاحبه دعوت شده اید، لازم است برای مصاحبه دکتری نیز برنامه ریزی کنید. اما این برنامه ریزی از برنامه ریزی آزمون دکتری متفاوت است. برای مصاحبه سعی کنید بیشتر بر روی زبان تمرکز کنید و دانش عمومی خود را بالا ببرید.

سعی کنید بر روی قدرت بیان و سخنرانی خود نیز کار کنید تا در روز مصاحبه دچار مشکل نشوید. وقتی را برای تهیه رزومه خود مشخص کنید تا با خیال راحت آن را آماده کنید، زیرا اگر با استرس و کمبود وقت به آماده سازی رزومه بپردازید، ممکن است چیزی را از قلم بیندازید.

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با برنامه ریزی دکتری پرداختیم. برای برنامه ریزی دکتری در مرحله مصاحبه میتوانید مقاله آمادگی مصاحبه دکتری 97 را بخوانید.

برای برنامه ریزی دکتری می توانید از مشاوران تحصیلی آیدانیتو راهنمایی بخواهید، تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند.



1 دیدگاه در “برنامه ریزی دکتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *