آیدانیتو > آمادگی مصاحبه دکتری 98
مصاحبه دکتری

آمادگی مصاحبه دکتری 98






آمادگی مصاحبه دکتری 98

در این مقاله با موضوع آمادگی برای مصاحبه دکتری 98 همراه داوطلبان دکتری هستیم. همان طور که مطلع هستید با توجه به افزایش تأثیر مصاحبه در پذیرش دانشگاه ها، مصاحبه به مرحله ای سخت و استرس زا تبدیل شده است. با توجه به شناخت و کسب آمادگی برای مصاحبه دکتری 98، می توانید از نگرانی و هراس مصاحبه در امان باشید. از این جهت در این مقاله با بیان نکات و اطلاعات ارزشمند راجع به مصاحبه دکتری و سؤالات مصاحبه دکتری 98 آمادگی برای مصاحبه دکتری 98 را در شما ایجاد خواهیم کرد. داوطلبان برای کسب اطلاعات لازم از سؤالات مصاحبه دکتری 98، زمان مصاحبه، نکاتی که در جلسه مصاحبه باید رعایت کنند، سطح علمی داوطلبان در مصاحبه علمی، شیوه رفتار در مصاحبه، امتیازات مصاحبه دکتری  و … می توانند آمادگی برای مصاحبه دکتری 98 را در خود ایجاد کنند. برای اطلاع از موارد گفته شده با ما همراه باشید.

دعوت شدگان به مصاحبه چه کسانی هستند؟

داوطلبانی که بتوانند تراز قابل قبول دانشگاه مورد نظر را کسب نمایند، به مصاحبه دعوت می شوند.. معیار پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تراز علمی داوطلبان می باشد نه رتبه کسب شده ی آنان. بنابراین اگر به مصاحبه دکتری دعوت شده اید، بر سطح علمی و توانایی های خود ایمان داشته باشید و با اعتماد به نفس کامل در جلسه مصاحبه حاضر شوید.

قبل از مصاحبه خود در چه زمینه هایی را تقویت کنیم؟

برای  آمادگی مصاحبه دکتری 98 چه کنیم؟ درست است که با دعوت به مصاحبه، سطح علمی شما پذیرفته شده است. اما به این نکته توجه داشته باشید، دانشگاه ها معمولاً چند برابر ظرفیت دانشگاه، دعوت به مصاحبه می کنند. بنابراین نمره کل (تراز علمی)، تنها تا مرحله دعوت به مصاحبه مورد توجه قرار می گیرد. در مرحله مصاحبه، از نظر اساتید مصاحبه کننده تمامی داوطلبان در یک سطح می باشند و رتبه ی 1 و 10 که دعوت به مصاحبه شوند، فرق چندانی ندارند. در مصاحبه فعالیت ها و توانای داوطلبان مورد بررسی قرار می گیرد و داوطلبی که از دید داوران سطح علمی بالاتری داشته باشد، به دانشگاه راه پیدا خواهد کرد.

سطح زبان انگلیسی خود را بهبود ببخشید

نیاز است قبل از اقدام به مصاحبه به مکالمه زبان انگلیسی تسلط کامل پیدا کنید و سطح زبان انگلیسی خود را بالا ببرید. به این نکته توجه کنید که مقطع دکتری بالاتر به سطح تحصیلی می باشد و داوطلبانی که قصد ورود به این مقطع را دارند، باید از لحاظ علمی برتر باشند.

فن بیان خود را تقویت کنید

از نظر مصاحبه کنندگان شما مدرسان و اساتید آینده دانشگاه خواهید بود. بنابراین باید در بیان و رفتار مانند اساتید سخن بگویید، قبل از حضور در مصاحبه سعی کنید از کتاب های روانشناسی در این زمینه کمک بگیرید.

از پایان نامه خود مطلع باشید

تسلط به پایان نامه و موضوع پایان نامه دوره کارشناسی ارشد از نکات قابل توجه در مصاحبه دکتری 98 می باشد. بنابراین قبل از حضور در مصاحبه دکتری، پایان نامه خود را مرور کنید.

نکات مهم قبل از حضور در مصاحبه را بدانید

برای  آمادگی مصاحبه دکتری 98 نیاز است قبل از حضور در مصاحبه  نکاتی را بدانید:

از علایق علمی داوطلبان شناخت پیدا کنید

به پروفایل اساتید در سایت دانشگاه مراجعه کنید و موضوع مقاله های اساتید را مشاهده کنید و سعی کنید در مصاحبه راجع به موضوع مقاله اساتید صحبت کنید.

استرس را از خود دور کنید

استرس قبل از مصاحبه امری طبیعی است. اما سعی کنید با تقویت مهارت های خود به استرس غلبه کنید. استرس در مصاحبه مانع بزرگی در موفقیت شما خواهد بود. بنابراین توصیه می کنیم برای غلبه بر استرس به کتاب های روانشناسی و روانشناسان مراجعه کنید.

از محل دقیق مصاحبه مطلع شوید

بهتر است قبل از روز مصاحبه به محل برگزاری مصاحبه بروید و در روند مصاحبه راحت تر و در زمان مناسب حضور پیدا کنید. منظم بودن و به موقع رسیدن در جلسه مصاحبه به آرامش شما نیز کمک خواهد کرد. عدم حضور در مصاحبه دکتری به معنی انصراف از مصاحبه تلقی خواهد شد.

مدارک مورد نیاز از روزهای قبل آماده کنید

آماده کردن مدارک مورد نیاز برای مصاحبه ممکن است طول بکشد، در صورتی که مدارک شما ناقص بود، بهتر است قبل از مصاحبه اقدام به تکمیل کردن مدارک کنید. اما مدارک مورد نیاز را در ادامه مطلب مشاهده خواهید کرد.
  • مدارک شناسایی (اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی)
  • مدارک پایان تحصیل در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ریزنمرات دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • پایان نامه دوره کارشناسی ارشد
  • نمره پایان نامه دوره کارشناسی ارشد
  • مدارک زبان معتبر
  • اصل مقالات پذیرفته شده در کنفرانس ها و …
  • گواهی سابقه تدریس و گواهی های علمی
  • کتاب و مقالات به چاپ رسیده
  • توصیه نامه از دو تن از اساتید دوره کارشناسی ارشد
  • روزمه تحصیلی
  • روزمه کارتی

سؤالات مصاحبه دکتری 98 را بدانید

سؤالات مصاحبه دکتری چندان سخت و غیر قابل پاسخ دادن نیست، تنها موردی که موجب عدم پاسخ گویی به سؤالات مصاحبه می شود، مواجه شدن با سؤالات برای اولین بار و در جو سنگین اتاق مصاحبه است. در این قسمت قصد داریم برخی از سؤالات مصاحبه را در خدمت شما عزیزان قرار دهیم تا هم بر سادگی سؤالات پی ببرید و هم قبل از روز مصاحبه با سؤالات آشنا شوید. در مورد آنها فکر کنید تا در مصاحبه به راحتی از پس پاسخگویی به سؤالات بر بیایید.

اطلاعات شخصی و تحصیلی

ابتدا سؤالاتی راجع به اطلاعات شخصی شما، تحصیلات در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نمرات و معدل در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد از شما پرسیده می شود. و در صورتی که نمرات ضعیفی در کارنامه شما باشد، دلیل آن از شما پرسیده می شود صادقانه به سؤالات پاسخ دهید.

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد

سؤال بعدی که از شما پرسیده خواهد شد، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد است ، توضیح کلی راجع به موضوع پایان نامه خود بدهید و دلیل انتخاب موضوع پایان نامه را هم بازگو کنید.

هدف و انگیزه تحصیل در مقطع دکتری

به طور شفاف و واضح هدف خود را از ادامه تصحیل در مقطع دکتری بازگو کنید. البته پاسخ های تأثیرگذار در تمامی سؤالات رمز موفقیت شما خواهد بود. بنابراین سعی کنید بر روی اساتید تأثیرگذار باشید.

رزومه کاری

در ابتدا لازم است بگوییم از نظر اساتید شاغل بودن داوطلبان مانع بزرگی در تحصیلات مقطع دکتری می باشد. مگر اینکه در حیطه ی تحصیلی داوطلب داشته باشد. علاقه کاری در چه زمینه ای دارید؟ سؤالی است که ممکن است از شما پرسیده شود.

موضوع رساله (تز) دکتری

از مواردی که از شما پرسیده می شود، رسالیه دکتری است، عنوان و موضوع موردنظرتان را بازگو کنید. البته نیاز است خود را علاقمند به یادگیری موضوعات جدیدتر نشان دهید.

نکته حائز اهمیت در مصاحبه

در برخی موارد هدف از سؤال اساتید این است که نحوه ی برخورد شما به سؤال را ببینید. بنابراین قبل از پاسخگویی به سؤالات کمی تأمل کنید و با خونسردی و آرامش بهترین پاسخ را دهید.  

آزمون کتبی در مصاحبه دکتری وجود دارد؟

برخی از دانشگاه ها در مصاحبه دکتری بخشی از امتیازات را به آزمون علمی کتبی اختصاص می دهند و بعد از آزمون کتبی مصاحبه شفاهی انجام می شود. اما در اکثر دانشگاه ها آزمون کتبی برگزار نخواهد شد. هنگام پاسخ به سؤالات به این نکات توجه کنید:
  • قبل از پاسخ به سؤالات فکر کنید.
  • صادقانه پاسخ دهید
  • در پاسخ دهی به سؤالات عجله نکنید
  • واضح و شمرده شمرده سخن بگویید
  • اغراق نکنید
  • جملات خیلی طولانی و حوصله سر بر ندهید.
  • از زبان بدن هنگام پاسخ دهی غافل نشوید.
  • صحبت را به سوی توانایی خود بکشانید.
  • در صورت نداشتن پاسخ، استرس به خود وارد نکنید، در سؤالات بعدی توانایی خود را اثبات کنید.

در جلسه مصاحبه چگونه برخورد کنیم؟

  • خود را خسته و بی رمق نشان دهید.
  • آراسته وارد جلسه شوید
  • در طول مصاحبه سرد و رسمی نباشید.
  • هنگام ورود با خونسردی و اعتماد به نفس وارد شوید.
  • با اساتید با فروتنی صحبت کنید.
  • در طول مصاحبه از سؤالاتی که شما را به چالش می کشد، عصابنی نشوید.
  • در صورتی که پاسخ سؤالی را نمی دانید صادقانه بگویی حضور ذهن ندارید و با پاسخ بی ربط تأثیر منفی بر اساتید نگذارید.
  • مدارک آماده شده را در پوشه ای قرار دهید و سعی کنید از کپی رنگی استفاده کنید.
  • نشاط، بر زندگی، و علاقمند به پیشرفت تحصیلی و علمی را در نگاه و رفتارتان نشان دهید.
  • هنگام سلام دادن به اساتید به آنها نگاه کنید.

با مشاوران آیدانیتو خود را در مصاحبه دکتری قبول شده بدانید!!!!!

داوطلب دکتری می دانند که پشت سر گذاشتن مؤفق مصاحبه دکتری گذر از هفت خوان رستم است!!!! اما این طور هم نیست که نتوان از این آزمون مؤفق بیرون آمد!!!! کمک گرفتن از مشاوره ای حرفه ای و با اطلاع در این زمینه موجب می شود که خود را هر چه بیشتر به مؤفقیت نزدیک تر ببینید. چه مشاوری از مشاوران آیدانیتو بهتر!!!! مشاورانی که همه نکات ضروری در زمینه نحوه آمادگی برای مصاحبه دکتری را به شما می گویند. پس با مشاوران متبحر و متخصص آیدانیتو تماس حاصل فرمایید. 

پس از بررسی دقیق آمادگی برای مصاحبه دکتری 98، توصیه ما به داوطلبان دکتری 98، مطالعه زمان مصاحبه دکتری 98 می باشد.
اگر سوالی در زمینه آمادگی مصاحبه دکتری 98 ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *