آیدانیتو > بازار کار رشته گفتار درمانی
انتخاب رشته تجربی

بازار کار رشته گفتار درمانی






بازار کار رشته گفتار درمانی

رشته گفتار درمانی از جمله رشته های پیراپزشکی است که به بررسی، موشکافی و معالجه انواع مشکلات و اختلالات بیانی و گفتاری و نیز زبانی می پردازد. این رشته علاقه مندان و متقاضیان خاص خود را داراست. از این رو برای شناخت اجمالی و مختصر رشته گفتار درمانی به بررسی بازار کار رشته گفتار درمانی ، رتبه قبولی رشته گفتار درمانی، دانشگاه های دارای رشته گفتار درمانی و نیز حوزه های فعالیت رشته گفتار درمانی پرداخته ایم.

بازار کار و درآمد رشته گفتار درمانی

تکلم و توانایی برقراری ارتباط با دیگران از نیازهای اساسی هر انسانی است. رشته گفتار درمانی با همین نیاز سر و کار دارد و در جهت درمان اختلالات آن گام بر می دارد. عمر این رشته در ایران طولانی نیست و با توه به نیاز جامعه و تعداد کم فارغ التحصیلان آن، بازار کار رشته گفتار درمانی امیدوار کننده و مطلوب است. در کنار داشتن مدرک دانشگاهی معتبر، افزایش تجربه و مهارت و دانش های لازم، متخصص گفتار درمانی را در موقعیت شغلی و درآمدی قابل توجه قرار می دهد.

رتبه قبولی رشته گفتار درمانی

برای پذیرش در دانشگاه سراسری روزانه رشته گفتار درمانی می بایست بر درصدهای دروس عمومی و اختصاصی تمرکز کرد. کارنامه و تجربه پذیرفته شدگان سالهای پیش این را نشان داده است. برای آنکه رتبه قبولی رشته گفتار درمانی را کسب نمایید، حداقل میانگین 20 درصد دروس اختصاصی و حداقل میانگین 54 درصد دروس عمومی لازم است. در کنار این شرط اصلی، فاکتورهای سهمیه منطقه و ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در هر سال نیز تأثیرگذار هستند.

دانشگاه های دارای رشته گفتار درمانی

لیست سیزده دانشگاه برتری که جزو دانشگاه های دارای رشته گفتار درمانی هستنددر جدول زیر آمده است:

ردیفنام دانشگاه
1دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
2دانشگاه علوم پزشکی اراک
3دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
4دانشگاه علوم پزشکی بابل
5دانشگاه علوم پزشکی تبریز
6دانشگاه علوم پزشکی ایران
7دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور
8دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
9دانشگاه علوم پزشکی سمنان
10دانشگاه علوم پزشکی شیراز
11دانشگاه علوم پزشکی مشهد
12دانشگاه علوم پزشکی همدان
13دانشگاه علوم پزشکی تهران

 
حوزه های فعالیت رشته گفتار درمانی
یک گفتار درمانگر با توجه به اینکه به بررسی و درمان اختلالات زبانی و گفتاری همچون لکنت زبان، تخصیص و درمان تأخیر در رشد گفتار و تکلم کودکان، درمان مشکلات یادگیری کلمات و مفاهیم و دیگر فعالیت های حوزه های خود می پردازد، می توان حوزه های فعالیت رشته گفتار درمانی را متنوع و تا حدودی گسترده دانست. محدوده فعالیت یک گفتار درمانگر شامل بیمارستان ها و مراکز درمانی، مدارس و مهد کودک ها، خانه سالمندان، مراکز بهزیستی و توان بخشی و نیز کلینیک های خصوصی است. یک گفتار درمانگر همچنین می تواند خود یک کلینیک توانبخشی تأسیس نماید.
در این مقاله به بررسی موضوع بازار کار رشته گفتار درمانی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری گفتار درمانی بزنید. 
اگر سوالی در زمینه بازار کار رشته گفتار درمانی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *