انتخاب رشته ریاضی و فیزیک

بازار کار رشته مهندسی نفت






بازار کار رشته مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت برای کشف منابع نفتی و گازی و طراحی تجهیزات مورد نیاز به کار می رود. این رشته جذابیت ها و البته سختی های خاص خود را دارد و علاقه مندان برای تحصیل در این رشته به دنبال یافتن پاسخ پرسشهایی همچون بازار کار و درآمد رشته مهندسی نفت چگونه است؟ رتبه قبولی مهندسی نفت و لیست دانشگاه های دارای رشته مهندسی نفت کدام هاست؟گرایش های رشته مهندسی نفت چندتاست؟ پاسخ سؤالات شما در ادامه مطلب است.

بازار کار و درآمد رشته مهندسی نفت

بازار کار و درآمد رشته مهندسی نفت با توجه به وجود میادین نفتی و گازی کشور و اهمیت نگه داری و بهره برداری بهینه از آنها دارای چشم انداز خوبی است. مهندسان نفت عموماً در قسمت های استخراج و پالایش نفت و گاز، شرکت ها و سازمان های نفتی بزرگ و کوچک دولتی و خصوصی و نیز به عنوان مهندس مشاور استخدام می شوند. در کنار این شرایط و فرصت ها، فارغ التحصیلان این رشته و گرایش های آن باید از سطح مطلوب مهارت و کارآمدی برخوردار باشند. همچنین تجربه نیز یک امتیاز مثبت برای استخدام یا ارتقای شغلی آنهاست.

رتبه قبولی رشته مهندسی نفت

رتبه قبولی رشته مهندسی نفت تابع فاکتورهایی است که این فاکتورها در سالهای مختلف سبب جابجایی رتبه قبولی مهندسی نفت یا درصدهای موردنیاز دروس عمومی و اختصاصی می شوند. در کنار عواملی همچون سهمیه منطقه، ظرفیت های پذیرش و سیاست های آموزشی، میانگین 30 درصد به بالا در دروس عمومی و میانگین 17 درصد در دروس اختصاصی، راه شما را برای ورود به دانشگاه های سراسری باز می کند.

لیست دانشگاه های دارای رشته مهندسی نفت

لیست دانشگاه های دارای رشته مهندسی نفت به ترتیب در دانشگاه های سراسری، آزاد و پیام نور مطابق با جداول زیر است:

سراسریآزادپیام نور
دانشگاه صنعت نفتدانشگاه علوم و تحقیقات تهرانپیام نور ارومیه
دانشگاه صنعتی شریفدانشگاه علوم و تحقیقات فارسپیام نور اهواز
دانشگاه تهراندانشگاه تهران جنوبپیام نور شیراز
دانشگاه صنعتی امیر کبیردانشگاه امیدیهپیام نور همدان
دانشگاه تربیت مدرسدانشگاه مسجد سلیمانپیام نور واحد بین‌المللی عسلویه
دانشگاه علم و صنعت ایراندانشگاه گچساران 
پژوهشگاه صنعت نفتدانشگاه یاسوج 
دانشگاه شیرازدانشگاه فیروزآباد 
دانشگاه صنعتی سهند تبریزدانشگاه مرودشت 
دانشگاه حکیم سبزواریدانشگاه محلات 
دانشگاه شاهروددانشگاه قوچان 
دانشگاه گرمساردانشگاه الیگودرز 
دانشگاه سمناندانشگاه خارگ 
دانشگاه شهید باهنر کرماندانشگاه میمه 
دانشگاه خلیج فارس بوشهردانشگاه بافق 
دانشگاه یزددانشگاه نور 
 دانشگاه طبس 

گرایش های مهندسی نفت

گرایش های رشته مهندسی نفت در مجموع 4 رشته است که به شرح زیر می باشد: 1- گرایش مخازن: به بررسی و انجام طرح ها و روش های بهینه ساخت و مدل سازی مخازن نفت و گاز می پردازد. همچنین به ارائه شیوه های کاربردی افزایش برداشت از مخازن با لحاظ کردن راههای بهینه اقتصادی دمی توجه و فنی توجه دارد. 2- گرایش اکتشاف: مهندسان گرایش اکتشاف در رشته مهندسی نفت در حوزه های اکتشاف نفت و تحقیقات زمین شناسی، ژئوفیزیکی، ژئوشیمیایی و امکان سنجی برداشت از مخازن نفت و گاز فعالیت دارند. 3- گرایش بهره برداری از منابع نفت: در این گرایش متخصصانی تربیت می شوند که دارای توانایی ومهارت در ارائه یا انجام طرح های بهینه و کارآمد به منظور بهره برداری از مخازن نفت و گاز باشند. 4- گرایش حفاری: در این گرایش، اطلاعات علمی و فنی در جریان حفاری و استخراج و ارزیابی مهندسی و اقتصادی شیوه های حفاری و ارائه راهکارهای بهینه حفاری و استخراج مورد توجه قرار می گیرد. همچنین به تأثیرات حفاری ها بر حیاط جانوری و گیاهی و یافتن راه حل های مناسب برای جلوگیری از اثرات مخرب آنها می پردازد.

در این مقاله به بررسی بازار کار رشته مهندسی نفت پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله رشته های پیام نور بدون کنکور بزنید. 
اگر سوالی در زمینه بازار کار رشته مهندسی نفت ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *