آیدانیتو > بازار کار دکتری مدیریت دولتی
انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری مدیریت دولتی

بازار کار دکتری مدیریت دولتی

بازار کار دکتری مدیریت دولتی

رشته مدیریت دولتی به عنوان زیر مجموعه مدیریت در مقطع دکتری به دو گرایش و این دو گرایش خود به 5 گرایش تقسیم می شوند. رشته مدیریت دولتی با هدف تربیت مدیرانی که بتوانند با خلاقیت، سازماندهی  اجرای درست برنامه ریزی ها سبب نظارت و کنترل و بهبود اصولی و صحیح سازمان ها و مراکز دولتی شوند، ارائه می شود. فارغ التحصیلان رشته مدیریت در درجه نخست در امور دولتی و بعد از آن در سایر مراکز و مؤسسات خصوصی به کار گرفته می شوند. ادامه تصحیل در مقاطع سه گانه تحصیلات عالی برای رشته مدیریت دولتی وجود دارد و علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقطع دکتری ممکن است نیازمند اطلاعات بیشتری برای فهم درست درآمد و بازار کار دکتری مدیریت دولتی داشته باشند و از حوزه های فعالیت دکتری مدیریت دولتی اطلاعات بیشتری کسب نمایند. هر چند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیچ و خم های این راه را طی کرده اند، اما جست و جو و آگاهی بیشتر قطعاً به معنای تصمیم گیری درست تر خواهد بود.

بازار کار و درآمد دکتری مدیریت دولتی

مدیریت دولتی دارای چند گرایش در مقطع دکتری است که به گرایش های ریزتر نیز تقسیم می شود که مطابق جدول زیر است:

مدیریت دولتیمدیریت دولتیسیاست گذاری دولتی
رفتار سازمانی
مدیریت تطیبیقی و توسعه
تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی
مدیریت سازمان های دولتی ایرانسیاست گذاری دولتی
رفتاری

گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی برای مدیریت دولتی از اهمیت اساسی برخوردار است. چرا که یک مدیر موفق می بایست در زمان مناسب تصمیم گیری های به جا بگیرد و خط مشی های عمومی که به صلاح و مصلحت یک سازمان باشد را طرح ریزی کند. مدیریت تطبیقی و توسعه نیز به وجوه عملی و مهم توسعه یک جامعه یا سازمان می پردازد و به طراحی و سنجش و اعمال برنامه ریزی های مربوط به توسعه توجه دارد. دکتری مدیریت دولتی در گرایش رفتار سازمانی بخش مهمی از بهره وری و کارایی آن را مورد توجه قرار می دهد.
قطعاً در یک سازمان یا اداره رفتار درست سازمانی و آموزش آن به کارکنان در جهت بهره وری و افزایش پیشرفت آن مؤثر است. رفتار سازمانی موجب بهینه شدن اعمال و عملکردهای کارکنان آن می شود. گرایش های دکتری مدیریت سازمان های دولتی ایران به سیاست گذاری دولتی و رفتاری تقسیم می شود. فارغ التحصیلان این گرایش به بررسی، طرح و اجرای سیاست های تدوین شده برای سازمان های دولتی و ارگان ها توجه دارند و مدیر گرایش رفتاری، بازخوردها و عکس العمل های مربوط به این خط مشی ها در جامعه یا در سطح کوچکتر مثلاً اداره دولتی یا سازمان دولتی را مورد توجه و تحلیل قرار می دهد. تمامی این گرایش ها درمقطع دکتری رشته مدیریت دولتی با هدف آموزش مدیران حرفه ای در همه ی این وجوه ایجاد شده اند.
حال که ماهیت و هدف این گرایش ها را درک کرده ایم، سؤال اینجاست که وضعیت کاری و جایگاه شغلی آنها چگونه است؟ کشور ایران دارای یک دولت بزرگ است و بر خلاف کشورهای دیگر دنیا که دولت ها روز به روز کوچک تر می شوند، هنوز در ایران ادارات و ارگان های دولتی بسیاری وجود دارد از این رو بازار کار دکتری رشته مدیریت در نگاه نخست مطلوب به نظر می رسد اما قضیه به همین جا ختم نمی شود و موفقیت در بازار کار دکتری رشته مدیریت با تمام گرایش های آن معلول علت های متعددی است که ما سعی داریم با نگاه واقع بینانه تر به آن بپردازیم. در جامعه ی ایرانی، این روزها با عنوانی به نام مدرک گرایی رو به رو هستیم.
این بیماری خوب یا بد باشد، چندان برای ما مهم نیست. آنچه که ما به دنبال آن هستیم، تأثیر این مدرک ها در افزایش بهره وری و یافتن شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته به ویژه در مقطع دکتری است. در نگاه کلی وقتی جست و جوی خود را وسیع تر می کنیم و تا سطح بین المللی پیش می رویم، می بینیم افراد بزرگ و همه آنهایی که تأثیری مثبت و مفید در جامعه داشته اند، الزماً مدرک دانشگاهی بالا نداشته اند، نکته ی دیگر به تجربه همه ی دانش آموختگان در دانشگاه ها مربوط می شود و این است که حقیقتاً دانشگاه همه فوت و فن های بازار کار و تصاحب شغل های مربوط به رشته دانشگاهی فرد را به وی آموزش نمی دهد و این را می توان در کتاب (( هاروارد چه چیزهایی را یاد نمی دهد)) نوشته اچ.مک کورمک به خوبی مشاهده کرد.
بنابراین برای یک فارغ التحصیل دکتری رشته مدیریت دولتی معیارهایی همچون تجربه، مهارت کاری و دانش تخصصی، تعیین کننده جایگاه شغلی و درآمد وی خواهد بود. البته دوره ما، دوره اطلاعات است و دانش و دانشگاه فرد را در جهت تکمیل یا کسب اطلاعات کمک می کند و کسانیکه در کنار فاکتورهای مهارت و تجربه، ادامه تحصیل می دهند و در مقاطع تحصیلات عالی مدرک می گیرند، برد پرش و پیشرفت خود در محیط کار را تسریع می بخشند. از این رو مدرک دکتری رشته مدیریت دولتی در کنار دیگر فاکتورها کمک کننده است تا فرد در محیط کار شغل و درآمد مورد نظر را کسب کند و نه اینکه تنها ملاک لازم برای کسب شغل و درآمد باشد.
رشته های مدیریت و به ویژه رشته مدیریت دولتی بیشتر از آنکه به مدارک بالا نیاز داشته باشند، به کسب تجربه و حضور در محل کار وابسته هستند. از این رو اگر هنوز کاری متناسب با مدرک و سطح دانش خود در رشته مدیریت دولتی و با مدرک دکتری پیدا نکرده اید، حتماً تمامی فاکتورهایی که گفته ایم را بررسی کنید.

حوزه های فعالیت رشته دکتری مدیریت دولتی

مدیریت دولتی به رهبری، هدایت گری، برنامه ریزی و نظارت بر اعضای یک سازمان یا اداره توجه دارد و هر سازمان و مؤسسه یا اداره ای به وجود یک مدیر با این وظایف و مسئولیت ها نیاز اساسی دارد. از این رو حوزه فعالیت فارغ التحصیلان دکتری مدیریت دولتی رده های گوناگون مدیریتی در انواع مراکز و سازمان های دولتی و خصوصی را شامل می شود و به فراخور مهارت و دانش از محدوده حقوقی 1 میلیون تومان تا بالای 9 میلیون تومان را دربر می گیرد. شرکت های تجاری، بیمه ها، بانک ها، وزارت خانه ها و تمامی سازمان ها و مؤسساتی که نیازمند مدیر در سطوح پایین، متوسط و بالای سازمانی هستند، از فارغ التحصیلان رشته مدیریت دولتی می توانند استفاده کنند. همچنین دانش آموخته دکتری رشته مدیریت دولتی به عنوان استاد دانشگاه در انواع مراکز آموزشی امکان تدریس و مشاوره دارد و در کنار همه ی اینها می تواند یک کارآفرین باشد و خود مدیر کسب و کار خود باشد.
در این مقاله به بررسی موضوع بازار کار دکتری مدیریت دولتی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره انتخاب رشته بزنید.
اگر سوالی در زمینه بازار کار دکتری مدیریت دولتی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

1 دیدگاه در “بازار کار دکتری مدیریت دولتی

  1. ولی الله. بابایی گفت:

    از رشته مدیرژت خیلی خوشحالم ولی مسولین ما بخاطر ترس واز دست دادن جایگاه خود توجهی به این رشته نمی کنند کارهشان براساس تجربه وتکرار دیکته کردن بر دیگران میباشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *