مراقبت از سالمندان

اهمیت مراقبت از سالمندان





 

مراقبت از سالمند

مراقبت از سالمندان یکی از پیچیده ترین و سخت ترین کارهایی است که کسی می تواند تجربه کند. آدم های کمی این کار را پیش بینی می کنند. بعضی هم انکارش می کنند. اما دیر یا زود اتفاقی مثل افتادن سالمند در حمام یا تشخیص یک بیماری جدی در مرد یا زن سالمند، فرزندان را متوجه یک تغییر بزرگ می کند.
 برنامه ریزی کردن برای مراقبت از سالمند ما را برای اتفاقی که بالاخره رخ خواهد داد، آماده می کند. در این مقاله به نکاتی می پردازیم که رعایت آن ها فرایند مراقبت از سالمندان را تسهیل می کند:

تغییراتی در خانه ایجاد کنید

خانه ای که یک سالمند در آن زندگی می کند، باید ویژگی های خاصی داشته باشد و مناسب حال سالمند باشد. تغییراتی که در خانه ایجاد می کنید، کوچک یا بزرگ، می توانند از مشکلات بسیاری جلوگیری کنند.
مبلمان و اسباب و اثاثیه اضافی را از خانه خارج کنید. مراقب باشید که اشیاء اضافی در راهرو وجود نداشته باشند. میله های داخل سرویس بهداشتی و حمام را سفت کنید. مطمئن شوید که دستگاه های داخل حمام قابلیت آتش گرفتن نداشته باشند و سیم ها و کابل های لخت هرگز روی زمین نباشند.
برای مراقبت از سالمندان ، در خانه ای که یک سالمند در آن زندگی می کند، هیچ سطحی نباید لغزنده باشد. مثلاً به جنس پادری حمام توجه کنید. پادری نباید طوری باشد که باعث لیز خوردن سالمندان بشود. فهرست تغییرات می تواند ناتمام باشد. آنچه اهمیت دارد این است که تغییرات متناسب با نیازهای سالمند باشند. همان طور که خانه‌ای که یک نوزاد به آن پا می گذارد، ویژگی های خاصی دارد، محل زندگی یک سالمند هم باید متناسب با خصوصیات سالمندان باشد.
 

از سالمند غافل نشوید

اگر پدر یا مادر سالمندتان جدا از شما و تنها زندگی می کند، راهی پیدا کنید که همیشه از احوال او با خبر باشید. اگر سالمند استفاده از تلفن همراه را بلد باشد، ارتباط شما به میزان زیادی تسهیل می شود.
در طول شبانه روز چند بار با مادر یا پدر پیرتان تماس بگیرید و حالش را بپرسید.

اگر می توانید یک پرستار استخدام کنید

ممکن است شما در محله‌ای خیلی دورتر از خانه پدر یا مادر پیرتان زندگی کنید و نتوانید همیشه به او سر بزنید. در چنین موقعیتی استخدام پرستاری با تجربه که حتماً سابقه مراقبت از سالمندان را داشته باشد، می تواند مفید باشد.

 حتماً به سالمند سر بزنید

چه دور از پدر و مادر پیرتان زندگی کنید و چه به آن ها نزدیک باشید، بهتر است که برنامه زندگی تان را طوری تنظیم کنید که بتوانید زود به زود به آن ها سر بزنید.
سالمندان از معاشرات با فرزندانشان بسیار لذت می برند. سعی کنید در صحبت هایتان به آن ها عشق بورزید و تشویق شان کنید. شاید باور نکنید اما این رفتارها تأثیر عمیقی بر خلق و خوی سالمندان می گذارند.
رفتار صمیمانه یک فرد با پدر یا مادر پیرش آن ها را شاد و پر انرژی می کند. همچنین سر زدن به سالمند فرصتی را فراهم می کند تا اوضاع خانه اش را بررسی کنید و در صورت لزوم تغییراتی در خانه ایجاد کنید، چیزی برای خانه بخرید یا اگر دستگاهی خراب شده، تعمیرش کنید.

سالمند را وادار به ورزش کنید

شاید نتوانید پدر یا مادر سالمندتان را در یک مجموعه ورزشی ثبت نام کنید اما مراقب باشید که آن ها حتماً فعالیت فیزیکی داشته باشند تا سلامت شان حفظ و قوی تر شوند.
اگر سالمند اهل ورزش است، او را تشویق کنید که در یک کلاس ورزشی نزدیک خانه اش شرکت کند. ورزش یک زن یا مرد سالمند می تواند پیاده روی منظم باشد. ورزش اعتماد به نفس سالمندان را افزایش می دهد و باعث می شود که حس بهتری به خودشان داشته باشند.
 

 

مراقب داروها باشید

ممکن است یک سالمند با افزایش سن، بینایی اش ضعیف شود، حافظه اش دچار اختلال شود و داروهایش را زیاد، کم و در موقع نامناسبی مصرف کند.
بهترین کاری که می توانید برای مراقبت از سالمند انجام بدهید این است که روی داروها برچسب بزنید، دستور استفاده شان را بنویسید و داروها را در جایی قرار بدهید که همیشه قابل دسترس باشند.

با سالمند خوش بگذرانید

یکی از بهترین روش های مراقبت از سالمندان ، خوش گذراندن با آن ها است. شاید نگهداری و مراقبت از یک سالمند آنقدر برایتان سخت و طاقت فرسا باشد که خوش گذرانی با آن ها را از یاد ببرید. اما این اصلاً کار سختی نیست. کافی است در کنار آن ها فیلم تماشا کنید، با آن ها به پیاده روی بروید، برایشان جک تعریف کنید، خاطرات شیرین گذشته را مرور کنید، با هم غذا بخورید و …کاری کنید که سالمند از ته دل بخندد. شادی و خنده، دردها و استرس های سالمند را کاهش می دهد و به او امید می بخشد.

خودتان را فراموش نکنید

احتمال اینکه خودتان را در فرایند مراقبت از سالمندان از دست بدهید، زیاد است. بله شما او را دوست دارید. اما باید خودتان را هم دوست داشته باشید.
اگر از خودتان مراقبت نکنید، نهایتاً قادر نخواهید بود که وقت با کیفیتی را در کنار سالمند سپری کنید و مراقب او باشید. بهتر است فعالیت های مورد علاقه تان را فراموش نکنید. هر از گاهی از پدر و مادر پیرتان دور شوید و با دوستانتان معاشرت کنید یا استراحت کنید و دغدغه ها را کنار بگذارید. شما لایق آرامش هستید.

خدمات مشاوره سالمندان در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. در این فضا شما می توانید با تماس با مشاورین متخصص و با تجربه ما در زمینه های مختلف اطلاعات کسب کنید. خدمات مشاوره سالمندان در آیدانیتو شامل موارد زیر است:

اختلالات روانی سالمندان

به علت تغییرات زیاد جسمی و ذهنی در سنین بالا، اختلالاتی مثل اختلالات خواب، اضطراب، افسردگی، روان پریشی، زوال عقل و فراموشی می توانند کیفیت زندگی یک سالمند را شدیداً کاهش دهند.
مشاوران این توانایی را دارند که راهکارهای مفیدی را درباره روش های درمان و تعدیل این اختلالات و مراقبت از سالمند ، در اختیار مخاطبان قرار دهند.

مشکلات جسمی سالمندان

بدن انسان در سن بالا رو به افول می رود و توانایی هایش شدیداً کاهش پیدا می کنند. رعایت مواردی مثل انجام فعالیت های بدنی منظم و تغذیه مناسب می تواند از مشکلات جسمی جلوگیری یا آن ها را تعدیل کند.

مشکلات جنسی سالمندان

یک مرد یا زن سالمند ممکن است به علت از دست دادن همسرش یا تغییرات جسمی ای که تجربه می کند، نتواند مثل گذشته رابطه جنسی رضایت بخشی داشته و این موضوع آزارش بدهد. یک مشاور متخصص می تواند به سالمندان در جهت بهبود زندگی جنسی شان کمک کند.

مسائل سالمندان

بازنشستگی، تنهایی و اشتغال در دوران سالمندی تبعات مثبت و منفی ای دارند. هر فرد سالمندی سزاوار این است که در دوران بازنشستگی تنها نماند، دچار مشکلات مالی نشود و بتواند با شرکت در فعالیت های اجتماعی از افسردگی و اضطراب پیشگیری کند.
همچنین فرزندان یک سالمند باید به تغذیه، سلامتی و شادی او اهمیت بدهند و برای اوقات فراغتش برنامه ریزی کنند.

چرا مشاوره تلفنی؟

این روزها مشاوره تلفنی طرفداران زیادی دارد و استقبال از آن هر روز بیشتر از دیروز می شود. این استقبال دلایل متعددی دارد. دلایلی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی
  • صرف زمان کمتر
  • مناسب بودن برای افراد خجالتی و کسانی که تمایلی به گفت و گوی رودررو ندارند

 

در این مقاله به موضوع مراقبت از سالمند پرداختیم. در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی انواع اختلالات سالمندان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چنانچه فرزند یا پرستار یک سالمند هستید، می توانید برای اطلاع از روش های مناسب برای مراقبت از سالمندان با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.
 

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *