آیدانیتو > انتخاب رشته کنکور 1400
انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور 1400

انتخاب رشته کنکور 

با شروع مردادماه، در سرتاسر کشور شاهد داوطلبان کنکور نگران و دلواپسی هستیم که منتظر اعلام نتایج اولیه کنکور و اقدام به انتخاب رشته کنکور هستند. از آنجایی که اکثریت داوطلبان کنکور، برای اولین بار است که در آزمون سراسری شرکت می کنند، اطلاعات کافی از کارنامه و رتبه قبولی و یا دانشگاه ها و محل پذیرش در رشته های مختلف را ندارند. از این رو پس از مشاهده ی نتایج اولیه، بدون هیچ کسب اطلاعات صحیح، فقط بر اساس علاقه مندی و یا زور و اجبار والدینشان و یا حتی در مواردی فقط به خاطر اینکه رشته x در این بازه ی زمانی مد است، اقدام به انتخاب رشته می کنند. اما آنچه اهمیت بسیار دارد، توجه به این نکته است که انتخاب رشته کنکور یکی از مهم ترین تصمیم هایی است که در زندگی تان خواهید گرفت، زیرا اگر در فرآیند انتخاب رشته کنکور ، حرفه ای عمل کنید، قدم اول موفقیت در آینده را برداشته اید و اگر در انتخاب رشته، اشتباه کنید، عواقب انتخاب رشته اشتباه، سال های سال گریبان گیرتان خواهند بود. با توجه به اینکه در نهایت در صورت مجاز شدن در انتخاب رشته، از بین انتخاب های متعدد فقط در یک رشته قبول خواهید شد، انتخاب رشته کنکور یکی از مهم ترین موضوعاتی است که بایستی به آن بپردازیم. به همین منظور در مقاله حاضر به بررسی نکات مرتبط با انتخاب رشته کنکور و اینکه چگونه یک انتخاب رشته اصولی داشته باشیم، می پردازیم.

انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد 

هر ساله چند روزی پس از اعلام نتایج اولیه انتخاب رشته کنکور، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور منتشر می شود. از آنجایی که انتخاب رشته سراسری و آزاد به صورت جدا از هم انجام می پذیرد، داوطلبان بایستی به منظور دریافت دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، به سایت سازمان سنجش (www.sanjeh.org) و برای دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد، به سایت سنجش و آموزش دانشگاه آزاد (www.azmoon.org) مراجعه نمایید. مطالعه ی دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته، اولین قدم برای یک انتخاب رشته حرفه ای است.

کدام رشته ها بدون کنکور و کدام با کنکور هستند؟!

خبر مهمی که در مدتی پیش همه داوطلبان و اهالی درس و دانشگاه را شوکه کرد بدون کنکور شدن شماری از رشته های تحصیلی دانشگاه سراسری در مقاطع مختلف کاردانی و کارشناسی بود. اما آیا شما به عنوان یک داوطلب کنکور سراسری که انتخاب رشته را پیش رو دارید با رشته های بدون کنکور دوره کاردانی و کارشناسی آشنایی کافی را دارید؟ در صورت عدم اطلاع از این موضوع و تمایل به کسب اطلاعاتی جامع در رابطه با رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری کشور با مشاوران برجسته تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

انتخاب رشته ریاضی 

اکثر داوطلبانی که در دوره ی متوسطه دوم، رشته ریاضی را انتخاب می کنند، رویای مهندس شدن در سر دارند. از آنجایی که رشته های مهندسی تعریف شده در زیرگروه ریاضی و فیزیک بسیار متعدد است، در انتخاب رشته می توان از سه دیدگاه رشته مورد نظر را مورد بررسی قرار داد و سپس با حذف گزینه های نامناسب، به صورت دقیق، اولویت بندی نمود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:
  • دیدگاه اول : انتخاب رشته بر اساس رشته ای که به آن علاقه دارید.
معمولاً داوطلبان به تنها موضوعی که توجه می کنند، رشته است. در زیر گروه ریاضی، مهندسی کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، صنایع، مهندسی پزشکی، معماری، نفت، هوافضا، شیمی، علوم کامپیوتر، مواد و متالورژی، شهرسازی، پلیمر، معدن، نقشه برداری از جمله رشته های بسیار پرطرفدار است که تقریباً می توان گفت 90% داوطلبان شرکت در کنکور، می خواهند در یکی از این رشته ها ادامه تحصیل دهند. اما بهتر است با دیدی دیگر هم به این موضوع بنگریم! آیا جامعه فقط به مهندس برق احتیاج دارد؟ اصلاً اگر همه ی افراد کشور مهندسی مکانیک بخوانند، آیا کشور پیشرفت خواهد کرد؟ باید به این موضوع هم دقت کنیم که اگر رشته ای پرطرفدار است، ممکن است موقعیت شغلی مناسبی در آینده نداشته باشد. چرا؟ زیرا صندلی های شغلی توسط طرفداران دیگر پر می شود! پس لطفاً قبل از انتخاب رشته حتماً به آینده شغلی هم فکر کنید! برای همیشه که قرار نیست دانشجو بمانید!
  • دیدگاه دوم: انتخاب رشته بر اساس دانشگاهی که به آن علاقه دارید
بسیاری از داوطلبان پس از اینکه از قبولی در رشته مورد علاقه شان ناامید شدند، به سرعت دانشگاه مورد علاقه شان می روند تا بلکه در یکی از رشته های آن قبول شوند، اما در همین نقطه بایستی به این دوستان عزیزمان بگوییم، از تجربیات پیشینیان استفاده کنید و این اشتباه را تکرار نکنید. اصلاً منطقی نیست که رشته ای را که نه به آن علاقه دارید، نه آینده شغلی خوبی را دارد، صرفاً به خاطر اینکه مثلاً دانشگاه تهران را دوست دارید، انتخاب کنید. باز هم تکرار می کنیم، برای همیشه که قرار نیست دانشجو بمانید، به موقعیت شغلی در آینده بیاندیشید.
  • دیدگاه سوم : انتخاب رشته بر اساس شهر مورد علاقه تان
فاصله منزل تا دانشگاه شاید در ابتدا زیاد مهم به نظر نرسد، ولی اگر خیال می کنید که زندگی در خوابگاه، چندان تفاوتی با زندگی در خانه و در کنار اعضای خانواده تان ندارد، سخت در اشتباهید. دوره ی کارشناسی چهار سال است، پس حتماً قبل از انتخاب رشته به فاصله ی دانشگاه از خانه تان بیاندیشید.

انتخاب رشته تجربی 

در رشته تجربی نیز، 90% داوطلبان می خواهند در یکی از رشته های گروه پزشکی ادامه تحصیل دهند. باید به این نکته دقت داشته باشید که برخی از رشته ها وجود دارند که طرفداران کمی دارند ولی از نظر آینده شغلی در جایگاه خوبی قرار دارند. یک مشاور حرفه ای با درنظر گرفتن هر سه دیدگاهی که مورد بررسی قرار دادیم، بهترین گزینه را متناسب با ویژگی های شخصیتی شما پیشنهاد می دهد.

انتخاب رشته انسانی 

نحوه انتخاب رشته در گروه انسانی نیز بسیار با اهمیت است. زیرا اکثر متقاضیان در این رشته می خواهند وکیل شوند. با توجه به اینکه در رشته انسانی، رشته های متعددی که لازمه ی جامعه است وجود دارد، آینده شغلی برای برخی از رشته های این گروه، تضمین شده است.

انتخاب رشته هنر

در رشته هنر نیز، رشته های متعددی وجود دارد که به نظر می رسد علاقه مندی به این رشته ها، حرف اول را می زند. با توجه به محدودیت در انتخاب ها، در انتخاب رشته گروه هنر، بایستی با وسواس بیشتری پیش برویم.

انتخاب رشته زبان

از آنجایی که معمولاً بسیاری از داوطلبانی که در کنکور زبان شرکت می کنند، در یکی از کنکورهای دیگر هم شرکت کرده اند، انتخاب رشته زبان بایستی با دقت بیشتری انجام شود، زیرا معمولاً رتبه های برتر زبان در گروه های دیگر هم رتبه خوبی کسب می نمایند و معمولاً در زیرگروهی دیگر اقدام به انتخاب رشته می نمایند، پس احتمال قبولی در ترازهای پایین تر افزایش می یابد.

نرم افزار انتخاب رشته کنکور 

مطمئناً نرم افزار انتخاب رشته کنکور یکی از اختراعات برتری است که بشر انجام داده زیرا مسیر را برای داوطلبان کنکور روشن می کند. نرم افزار انتخاب رشته به شما این امکان را می دهد تا دریابید داوطلبانی با موقعیت فعلی شما ، با رتبه و تراز مشابه در سال های گذشته، در سال جاری در چه رشته و دانشگاهی پذیرفته شده اند. نرم افزار انتخاب رشته کنکور می تواند به شما کمک کند تا انتخاب رشته حرفه ای تری داشته باشید.

نکاتی که در انتخاب رشته باید به آن ها دقت کنیم:

  • به تراز، رتبه در سهمیه و رتبه در کشور دقت کنید: رابطه ی ما بین تراز و رتبه معکوس است. هر چه تراز بالاتری کسب کرده باشید، رتبه تان پایین تر خواهد بود.
  • به نوع پذیرش رشته ها دقت کنید.
  • به سهیمه ها توجه کنید.
  • بررسی کارنامه و رتبه قبولی پیشینیان از اوجب واجبات است.
  • لطفاً فقط رشته یا دانشگاه مورد علاقه تان را در نظر نگیرید. سعی کنید در روند انتخاب رشته، تناسبی عاقلانه ما بین علاقه مندی تان به رشته، دانشگاه و شهر محل تحصیل ایجاد کنید.
  • حتماً به موقعیت شغلی تان در آینده فکر کنید.
  • اگر فکر می کنید قبول نمی شوید، می توانید به گزینه های دیگری مانند پذیرش بدون کنکور و یا حتی تلاش مجدد فکر کنید، البته آقایان باید مبحث نظام وظیفه را نیز در نظر بگیرند!
  • از نرم افزار انتخاب رشته استفاده کنید.
  • از مشاوران با تجربه راهنمایی بخواهید.
در نهایت پیشنهاد می کنیم پس از بررسی انتخاب رشته کنکور، سری هم به مقاله اصول و نحوه انتخاب رشته کنکور ، بزنید.
مشاورین متخصص آیدانیتو در کوتاه ترین زمان ممکن، جامع ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند. اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته  کنکور دارید، با مشاورین حرفه ای آیدانیتو تماس بگیرید.

0 دیدگاه در “انتخاب رشته کنکور 1400

  1. محمدی گفت:

    سلام وقت بخیر…
    برای انتخاب رشته کنکور خدمات حضوری هم دارید؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ وقت شما نیز بخیر… آیدانیتو برای انتخاب رشته کنکور ، مشاوره تلفنی ارائه می دهد.

  2. احمد گفت:

    سلام
    من خیلی برای انتخاب رشته کنکور نیاز به مشاوره دارم…مشاوران شما میتونن یه انتخاب رشته کنکور مطمئن واسه من انجام بدن؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ هر داوطلب کنکوری برای انتخاب رشته کنکور به مشاور نیاز دارد. می توانید برای انتخاب رشته کنکور خود با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

  3. افروز گفت:

    سلام شما انتخاب رشته هم برای کسی انجام میدید امسال؟؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز، بله شما میتوانید با شماره های درج شده در سایت ما تماس گرفته و انتخاب رشته خود را در هر زیر گروه آزمایشی که هستید برای دانشگاه های ازاد و سراسری انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *