آیدانیتو > انتخاب رشته کنکور سراسری 1400
انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور سراسری 1400

انتخاب رشته کنکور سراسری 98

انتخاب رشته کنکور سراسری

پس از اینکه نتایج کنکور سراسری اعلام شود، نوبت به انتخاب رشته کنکور سراسری می رسد. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده باشند، می توانند با مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور، اقدام به انتخاب رشته سراسری نمایند. هر یک از داوطلبان گروه های آزمایشی ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان که مجاز به انتخاب رشته شده باشند، می بایست پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری که توسط سازمان سنجش منتشر می شود، اقدام به انتخاب رشته کنکور نمایند. با توجه به حساسیت انتخاب رشته کنکور سراسری در این مقاله سعی کردیم به بررسی زمان و نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری، دفترچه و مهلت انتخاب رشته و نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری بپردازیم.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 1400

زمان دقیق انتخاب رشته کنکور سراسری در اوسط مرداد خواهد بود. اما اگر بخواهیم بر اساس تجربیات سال های پیش زمانی تقریبی برای آن در نظر بگیریم، مهلت انتخاب رشته کنکور طبق اعلام سازمان سنجش معمولاً پس از اعلام نتایج کنکور سراسری شروع شده و معمولا تا دهه دوم مرداد ادامه خواهد یافت.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

داوطلبان پس از مشاهده ی لیست رشته محل های اعلام شده گروه آزمایشی مورد نظر، می بایست رشته ی مورد نظر خود را از بین رشته محل های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انتخاب نموده و با مراجعه به سایت سازمان سنجش و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده، فرم انتخاب رشته کنکور سراسری را تکمیل کنند. به منظور انتخاب رشته کنکور به نکات زیر دقت کنید:

  •  پس از انجام کامل مراحل و ارسال اطلاعات، یک شماره 15 رقمی به عنوان رسید انتخاب رشته از سیستم دریافت خواهید نمود. این رسید را بایستی تا زمان اعلام نتایج و حتی پس از آن نزد خود نگه دارید.
  •  به هر داوطلب فقط یک بار اجازه انتخاب رشته داده می شود. البته پس از انتخاب رشته و دریافت رسید 15 رقمی امکان ویرایش فرم انتخاب رشته به داوطلبان داده می شود.

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

داوطلبان قبل از انتخاب رشته کنکور سراسری، بایستی حتماً دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری را مطالعه نمایند. در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری کلیه ی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته های مختلف تحصیلی دوره های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان، پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی و کلیه ی رشته های تحصیلی که پذیرفته شدن آنها بر اساس سوابق تحصیلی هستند، نحوه انتخاب رشته و … موجود می باشد.

بررسی سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور

در کنکور سراسری، (مطابق قانون 90 برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که توسط مجلس شورای اسلامی در اسفندماه 95 در تکمیل ماده 70 و تحت عنوان « قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران » به تصویب رسید) سهمیه هایی برای ایثارگران در پذیرش در کنکور سراسری در نظر گرفته می شود که عبارتند از:

  • اختصاص 25 % از ظرفیت هر رشته محل به « همسر و فرزندان شهدا»،  «آزادگان ، همسر و فرزندان ها » و «جانبازانی که دارای 25% و بالاتر جانبازی، همسر و فرزندان آن ها»
  • اختصاص 5% از ظرفیت هر کد رشته محل به «جانبازانی که زیر 25 % جانبازی دارند، همسر و فرندان آن ها » و «همسر و فرزندان رزمندگانی که حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته اند».

مطابق تبصره بند الف قانون مذکور ، اگر طرفیت سهمیه 25 %  ایثارگران، توسط داوطلبانی که شرایط ذکر شده را دارا می باشند، پر نشود، مابقی ظرفیت به ایثارگرانی که مشمول قانون سهمیه 5 % می شوند اختصاص داده می شود و اگر باز هم این ظرفیت پر نشد، مابقی به داوطلبان با سهمیه آزاد اختصاص داده می شود. همچنین اگر ظرفیت داوطلبان دارای سهمیه 5 % ایثارگران، خالی بماند، باقی مانده به داوطلبان آزاد اختصاص داده می شود.

زمان اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور

از آنجایی که هنوز هیچ اطلاعیه ای مبنی بر اعلام نتایج کنکور سراسری ، توسط سازمان سنجش منتشر نشده است ، می توان اینگونه پیش بینی کرد که در سال 1400 نیز همانند سال های گذشته ، نتایج کنکور سراسری در نیمه اول شهریور ماه منتشر می شود. البته از آنجایی که انتخاب رشته دانشگاه سراسری با دانشگاه آزاد به صورت مجزا است، نتایج نهایی کنکور سراسری، از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور (www.sanjesh.org) و نتایج نهایی کنکور آزاد، با اندکی تفاوت زمانی از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد (azmoon.org) منتشر خواهد شد.

در نهایت پس از بررسی انتخاب رشته کنکور سراسری، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله زمان اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری بزنید.

اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *