آیدانیتو > انتخاب رشته مجازی
انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته مجازی

انتخاب رشته مجازی

انتخاب رشته مجازی

از جمله مهم ترین مراحل آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها برای متقاضیان و داوطلبان انتخاب رشته آزمون سراسری است. هر چقدر این فرایند انتخاب رشته دقیق تر و اصولی تر و مطابق معیارهای کلیدی و مهمی همچون اطلاعات آماری مناسبی از قبولی ها و کارنامه های رشته های مختلف در سال گذشته یعنی سال 97، در نظر گرفتن سهمیه ها و رتبه فرد در سهمیه باشد احتمال قبولی فرد در رشته و دانشگاه مورد نظر برای فرد افزایش پیدا می کند. تمامی داوطلبان آزمون سراسری می توانند پس از فرایند اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش آموزش کشور جهت  انجام انتخاب رشته مجازی اقدامات لازم را انجام دهند. به این ترتیب و به کمک انتخاب رشته مجازی آن ها می توانند بهترین و دقیق ترین شبیه سازی را برای انتخاب رشته خود انجام دهند. در انواع سامانه های انتخاب رشته مجازی هر داوطلب با توجه به نمره کل و رتبه خود در هر کدام از زیر گروه های آزمایشی دست به انتخاب رشته مجازی می زند و بهترین و دقیق ترین شرایط انتخاب رشته را برای خودش پیش بینی کند. در این مقاله به بحث در رابطه با  انتخاب رشته مجازی و ارائه جزئیات کاملی در رابطه با آن را برای شما داریم و اما میتوانیم شما را حتی با رشته های بدون کنکور سراسری آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی را در رابطه با انتخاب رشته مجازی به دست آورید.

نحوه تعیین جایگاه فرد در  رشته ها و دانشگاه ها در انتخاب رشته مجازی

به طور معمول در فرایند انتخاب رشته به شکل مجازی به کمک سامانه انتخاب رشته به طریق مجازی معمولاً قبولی های سال پیش که شباهت بیشتری از نظر تعداد کد رشته محل های دانشگاهی و دانشجوها با سال کنکور داوطلب دارند معیار و ملاک قرار می گیرند. در زمان اقدام به انتخاب رشته به صورت مجازی ابتدا باید رشته مورد علاقه خود را برگزینید و سپس اقدام به وارد کردن رتبه های زیر گروه های مختلف خود در سامانه انتخاب رشته به شکل مجازی نمایید. بعد از این کار شما باید علاقه مندی خود به انواع کد رشته محل های مختلف دانشگاهی را به وسیله دادن الویت به آن ها تعیین نمایید. سپس نرم افزار با توجه به الویت ها و علاقه مندی های شما در دانشگاه و رشته تحصیلی اقدام به چیدن رشته های مربوطه از انتخاب یک تا صد و پنجاه می کند. به این ترتیب شما می توانید به وسیله انتخاب رشته غیر واقعی و مجازی بهترین شرایط و محیط را برای انتخاب رشته واقعی خود شبیه سازی کنید.

آیا انتخاب رشته مجازی دقیقاً مشابه انتخاب رشته واقعی است؟

در پاسخ به این سؤال مهم باید این نکته را یادآور شویم که نرم افزار انتخاب رشته به صورت مجازی صرفاً انتخاب رشته را با توجه به آمار قبولی های سال های قبل انجام می دهد و به هیچ وجه نمی توان با صراحت گفت که شرایط انتخاب رشته به شکل مجازی از نظر دقت دقیقاً مشابه انتخاب رشته واقعی یعنی انتخاب رشته انجام شده در سایت سازمان سنجش است. از این رو توجه داشته باشید که این نرم افزار صرفاً قادر به دادن دید مناسبی برای احتمال قبولی به شماست و صرفاً نباید انتخاب خود را به نتیجه به دست آمده از انتخاب رشته به طریق مجازی معطوف نمایید.  برای مقطع کارشناسی ارشد میتوانید با توجه به نمره های بالای شما در کارنامه دوره کارشناسی بدون دادن هیچ آزمونی و از طریق ارشد بدون کنکور در دانشگاه ثبت نام کنید.

نحوه چیدمان رشته ها در انتخاب رشته مجازی

در فرایند انتخاب رشته مجازی چیدمان رشته ها به این شکل است که ابتدا رشته های بالا دستی بعد رشته های با احتمال قبولی زیاد و در انتها رشته های پایین دستی قرار می گیرند. رشته های بالا دستی به رشته هایی گفته می شود که درصد قبولی داوطلب در آن ها بسیار پایین است. به این صورت که سامانه انتخاب رشته مجازی این دسته از رشته ها را در بالای لیست انتخاب رشته جای می دهد. به طور معمول در فرایند انتخاب رشته بهتر است چند رشته با احتمال قبولی کم را در بالای چیدمان رشته های بگذاریم تا بدین ترتیب در صورت بروز هر اتفاقی شانس قبولی و پذیرش راحتی در رشته های با احتمال قبولی بالا به دست آورید. از جمله اشتباهات رایج داوطلبان در زمان انتخاب رشته عدم انتخاب شماری از رشته های بالاتر از سطح فعلی خود است آن ها معمولاً این جمله را می گویند که ما که در این رشته ها قبول نمی شویم چرا باید آن ها را انتخاب کنیم. در واقع، اگر ذکر این جمله توسط آن ها با تحقیق و پژوهش زیاد همراه باشد تا حدی می تواند صحیح باشد ولی در صورتی که بر طبق تجارب سلیقه ای و شخصی بیان شوند چندان دقیق و قابل استناد نیستند. در نتیجه، همواره برای رشته هایی که به نظرتان شانس قبولی در آن ها بالاست نیز ارزش قائل شوید و تعدادی از آن ها را در بالای لیست انتخاب رشته خود بگنجانید.

پس از انتخاب رشته های بالا دستی نوبتی هم که باشد نوبت انتخاب رشته هایی است که احتمال قبولی داوطلب در آن ها زیاد است. در این مجموعه شما بالاترین شانس ممکن را جهت گزینش دارید و باید انتخاب های خود را با دقت هر چه تمام تر در این محدوده بگنجانید. به این معنا که 20 درصد از کل انتخاب های شما در محدوده رشته های بالا دستی 60 درصد در محدوده رشته های با احتمال قبولی بالا و 20 درصد هم در محدوده رشته های پایین دستی جای می گیرند. از آنجایی که بیشترین احتمال قبولی داوطلبان در رشته های با احتمال قبولی بالاست داوطلبان باید انتخاب های خود در این مجموعه را با دقت و وسواس بیشتری انجام دهند. آخرین گروه از رشته های گنجانده شده در سامانه انتخاب رشته مجازی رشته های پایین دستی هستند که داوطلب از پذیرش و قبولی در آن ها اطمینان دارد. علت درج این قبیل از رشته ها در میان رشته های بالا دستی و رشته های با احتمال قبولی بالا این است که در صورت عدم پذیرش داوطلب در محدوده 60 درصد میانی وی بتواند در یکی از رشته های مورد علاقه اش حتی در صورت پایین دستی بودن پذیرفته شود. از این رو گنجاندن این رشته ها در انتهای لیست انتخاب رشته مجازی می تواند جهت کاهش ریسک پذیرش و قبولی داوطلب مؤثر باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شیوه چیدمان رشته در زمان انجام این انتخاب رشته با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس حاصل فرمایید.

انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش

سازمان سنجش آموزش کشور به این علت که مجری برگزاری آزمون ورودی دانشگاه هاست به تمام اطلاعات آماری داوطلبان کنکوری های سال های قبل دسترسی کامل دارد و می تواند به کمک استفاده از اطلاعات مختلف کارنامه های داوطلبان در طی سال های قبل یکی از دقیق ترین و بهترین انتخاب رشته ها را به دانش آموزان و داوطلبان ارائه کند. از این رو این سازمان اقدام به طراحی سیستم انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش کرده است که در ادامه توضیحاتی هر چند مختصر را در رابطه با انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش خدمت شما ارائه می دهیم.

معرفی انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش

همان طور که در بالا اشاره کردیم به علت دسترسی کامل سازمان سنجش به کلیه اطلاعات موجود در کارنامه های هر یک از داوطلبان بهترین نمونه از چینیش انتخاب را در فرم انتخاب رشته داوطلبان می دهد. علاوه بر این درست برعکس سایر نرم افزارهای انتخاب رشته هیچ نیازی به وارد کردن اطلاعات کارنامه اولیه داوطلب نیست زیرا سازمان سنجش با اخذ اطلاعات ثبت نامی همچون شماره داوطلبی و شماره پرونده این اطلاعات را از کارنامه هر یک از داوطلبان بیرون می کشد. مورد دیگر در رابطه با انتخاب رشته در نرم افزار انتخاب رشته سازمان سنجش این است که در سایت سازمان سنجش شاهد انتخاب رشته مجازی رایگان نیستیم و هر داوطلب باید با خرید سریال اعتباری انتخاب رشته به شکل مجازی به سامانه تعیین رشته مجازی وارد شود و با درج علایق خود همچون شهرها و استانهای مورد نظر برای تحصیل و رشته با توجه به رتبه خود لیست رشته های پیشنهادی سازمان سنجش را به وسیله نرم افزار این سایت دریافت کند.

راهنمای استفاده از نرم افزار انتخاب رشته سنجش

مهم ترین نکته پیش از استفاده از نرم افزار انتخاب رشته سازمان سنجش اطلاع از نحوه استفاده از آن است. باید عرض کنیم که هر داوطلب به دو صورت می تواند وارد سامانه انتخاب رشته سنجش شود و با درج اطلاعات خود فرایند انتخاب رشته را انجام دهد. برای اطلاع از راه های ورود به سامانه سنجش جهت انتخاب رشته با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس حاصل فرمایید. مورد بعدی این که همان گونه که در بخش قبلی اشاره کردیم انتخاب رشته مجازی رایگان در سایت سنجش صورت نمی گیرد و هر فرد ملزم به مبلغی با 75000 ریال جهت انجام انتخاب رشته است. پس در زمان انتخاب رشته با این سامانه شناخته شده به عدم امکان انتخاب رشته مجازی رایگان توجه نمایید.
در پایان مقاله انتخاب رشته مجازی پیشنهاد می‌کنیم به مقاله انتخاب رشته کنکور سراسری هم سر بزنید.
برای کسب آگاهی از انتخاب رشته مجازی و دانشگاه هایی که رشته ی مورد علاقه تان را ارائه می دهند، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *