انتخاب رشته دکتری, دکتری

انتخاب رشته دکتری مهندسی شیمی 98

انتخاب رشته دکتری مهندسی شیمی 98

آزمون دکتری که هر ساله در اسفندماه برگزار می شود، یک رقابت نفس گیر برای داوطلبانی است که تمام تلاششان را برای قبولی در کنکور دکتری نموده اند. رشته مهندسی شیمی را می توان رشته ی طراحی فرآیندها به منظور نیل به بهترین عملکرد صنعتی تعریف نمود. از آنجایی که رشته مهندسی شیمی از جمله رشته های پرطرفدار است، در این مقاله به بررسی مبحث انتخاب رشته دکتری مهندسی شیمی 98 می پردازیم.

چرا انتخاب رشته مهم است؟

انتخاب رشته فرآیندی مهم است می گویید چرا؟ چون کسی که رتبه بسیار خوبی را آورده است، نگران دعوت به مصاحبه شدن و یا قبولی نیست. اما داوطلبی که رتبه ی میانه ای کسب کرده و یا از نتیجه اولیه راضی نبوده، می تواند به انتخاب رشته به دید یک چوب جادو نگاه کند.

در واقع از آنجایی که آزمون ورودی دکتری سراسری و دانشگاه آزاد با هم دیگر تلفیق شده و در قالب یک آزمون و در یک روز و یک زمان برگزار می شوند، داوطلبان بایستی به انتخاب رشته اهمیت بدهند چرا که انتخاب رشته در این دانشگاه ها به صورت کاملاً مجزا از هم انجام می گیرد.

نحوه انتخاب رشته

از آنجایی که روند انتخاب رشته سراسری و آزاد با هم متفاوت است به توضیح هر کدام به صورت مجزا می پردازیم:

انتخاب رشته سراسری

اگر پس از اعلام نتایج اولیه در قسمت دوره های سراسری مجازی اعلام شده باشید، می توانید در دانشگاه های سراسری انتخاب رشته نمایید. انتخاب رشته سراسری به صورت اینترنتی بوده و با مراجعه داوطلبان به سایت sanjesh.org در اواخر فروردین ماه – اوایل اردیبهشت ماه امکان پذیر خواهد بود. شایان ذکر است که در صورت مجاز اعلام شدن در دوره های روزانه، پیام نور، نوبت دوم، غیر انتفاعی و خودگردان می توانید در دانشگاه های سراسری انتخاب رشته نمایید. یادتان نرود که مطالعه ی دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته سراسری می تواند بسیار تسهیل کننده باشد.

انتخاب رشته آزاد

اگر پس از مشاهده ی کارنامه ی اولیه، تراز و نمره ی لازم را به منظور دعوت به مصاحبه شدن در دانشگاه های آزاد کسب کرده باشید، خواهید توانست در دانشگاه های آزاد انتخاب رشته نمایید. به منظور انتخاب رشته دانشگاه آزاد دکتری، ابتدا بایستی به سایت رسمی دانشگاه آزاد Azmoon.org  مراجعه نموده و پس از مطالعه ی دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند. یادتان نرود که مطالعه ی دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزاد می تواند بسیار تسهیل کننده باشد.

در انتخاب رشته چه نکاتی مهم ترند؟

در کارنامه ی اولیه، نمره کل (تراز) داوطلبان قابل مشاهده است که در واقع با بررسی این رتبه و تراز است که می توانیم دعوت به مصاحبه شدن و یا قبولی را تخمین بزنیم. آخرین رتبه مجاز دوره روزانه و آخرین رتبه مجاز دوره پیام نور، نوبت دوم، پردیس خودگردان و مؤسسات غیر انتفاعی نیز به صورت مجزا در کارنامه ی اولیه درج می شوند که تمامی این رتبه ها جایگاه شما را مابین رقیبانتان در فرآیند انتخاب رشته نشان میدهد. البته داشتن اطلاعات کافی از رشته و گرایش مورد نظر  نیز می تواند به قبولی مان بسیار کمک نماید. ظرفیت پذیرش دکتری در رشته و گرایش مورد نظر نیز بسیار حائز اهمیت است.

دکتری مهندسی شیمی

رشته مهندسی شیمی رشته ای وسیع با دامنه ای نامحدود است که در واقع از هر انگشتش یک هنر می ریزد. شیمی علم ترکیب مواد شیمیایی به منظور خلق ماده ای نو برای بهبود زندگی بشیریت است.

حال فرض کنید که این مهم با علم مهندسی و سایر علوم مانند فیزیک، ریاضی و … ترکیب شود. در قالب یک مثال می توانیم اینگونه بگوییم که یک متخصص مهندسی شیمی در واقع قادر است با علم وسیع خود، علاوه بر کشیدن مو از ماست، ماست را به بهترین نحو فرآوری کند تا فرد با خوردن آن از بسیاری از بیماری ها در امان باشد. از جمله موضوع هایی که بایستی در انتخاب رشته دکتری مهندسی شیمی به آنها دقت کنیم به شرح زیر است:

گرایش های دکتری مهندسی شیمی

مجموعه مهندسی شیمی 2 رشته را در خود جای می دهد که عبارتند از نانو فناوری و مهندسی شیمی که برای رشته نانو فناوری، گرایش مهندسی شیمی و برای رشته مهندسی شیمی 3 گرایش فرآیندهای جداسازی، پیشرفته و پدیده های انتقالی تعریف می شود. برای اینکه بتوانید در مورد این گرایش ها اطلاعات جامع تری کسب کنید، مقاله ی گرایش های دکتری مهندسی شیمی را مطالعه کنید.

 ظرفیت پذیرش دکتری مهندسی شیمی

علم به ظرفیت پذیرش در قبولی بسیار حائز اهمیت است. از آنجایی که ظرفیت پذیرش دکتری سراسری با دانشگاه آزاد متفاوت است، بایستی به صورت مجزا به بررسی آن ها بپردازیم.

ظرفیت پذیرش دکتری مهندسی شیمی سراسری

در سال 96، در مجموع 280 نفر در مرحله ی نخست در دانشگاه های سراسری مورد پذیرش قرار گرفتند و بیشترین ظرفیت پذیرش توسط دانشگاه صنعتی سهند تبریز اعلام شد.

ظرفیت پذیرش دکتری مهندسی شیمی آزاد

پیش از هر گونه  صحبت در مورد ظرفیت پذیرش، علم به واحدهای دانشگاهی دکتری مهندسی شیمی آزاد ضروری است به این منظور پیشنهاد ما این است که مقاله ظرفیت پذیرش دکتری مهندسی شیمی آزاد را به دقت مطالعه نمایید.
در نهایت بایستی بگوییم:

  • اگر در مورد رشته مهندسی شیمی اطلاعاتی دارید که  معتقدید راهنمای دوستانتان برای ادامه ی تحصیل در این رشته است
  • و یا اگر اطلاعات دقیق تری از گرایش ها، ظرفیت پذیرش و روند انتخاب رشته در رشته مهندسی شیمی دارید

شما را به چالش ” سهیم شدن در تجارب همدیگر” در قسمت نظرات دعوت می کنیم . در این چالش از تجربه هایی که در مسیر تحصیل در رشته مهندسی شیمی داریم ، می گوییم و با این روش با اطلاعاتی جامع تر و البته چشمانی بازتر ، نسبت به انتخاب و یا ادامه ی مسیرمان اقدام می کنیم.
در این مقاله به بررسی انتخاب رشته دکتری مهندسی شیمی 98 پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله ظرفیت پذیرش دکتری مهندسی شیمی سراسری بزنید.
اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته دکتری مهندسی شیمی 98 ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *