مهاجرت به سوئد

اقامت دائم سوئد بعد از تحصیل






 


اقامت دائم سوئد بعد از تحصیل

دانش آموزان و دانشجویان بسیاری از سراسر جهان، متقاضی تحصیل در کشور سوئد هستند. نظام آموزشی این کشور بسیار پیشرفته است و بسیاری از دانشگاه های سوئد در لیست بهترین و معتبرترین دانشگاه های جهان قرار دارند.

رایگان بودن تحصیل در سوئد برای ساکنان کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم دلیل دیگر علاقه دانشجویان به ادامه تحصیل در سوئد است. تا سال 2011 تحصیل در سوئد برای همه رایگان بود اما با تغییراتی در نظام آموزشی، این امتیاز فقط به متقاضیان اروپایی داده شد و شهروندان سایر کشورها از جمله ایران، دیگر نمی توانند به صورت رایگان در سوئد تحصیل کنند.

با این حال ایرانیان هنوز هم به تحصیل در این کشور تمایل زیادی دارند، چون شهریه دانشگاه های سوئد نسبت به دانشگاه های آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی پایین تر است و امکان اخذ کمک هزینه تحصیلی هم وجود دارد.

از سویی دیگر بسیاری از دانشجویان بین المللی با این امید و هدف به سوئد می روند که بعد از تحصیل بتوانند مقیم این کشور شوند. در این مقاله به موضوع اقامت دائم سوئد بعد از تحصیل و شرایط آن پرداخته ایم.

شرایط اقامت دائم سوئد بعد از تحصیل

اگر شما برای تحصیل در یک دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی، مجوز اقامت موقت داشته باشید و تحصیل تان به پایان برسد، می توانید مدت اقامت خودتان را به مدت محدودی افزایش دهید تا در این مدت به دنبال شغل بگردید یا کسب و کار خودتان را راه بی اندازید. برای اخذ این مجوز باید از شرایط و مدارک زیر برخوردار باشید:

  • هنوز در سوئد باشید
  • پاسپورتی معتبر داشته باشید و در تمام مدتی که در سوئد هستید پاسپورت شما منقضی شود
  • قبلاً اجازه اقامت دانشجویی را به مدت حداقل دو ترم دریافت کرده باشید
  • تحصیلاتتان را به پایان رسانده باشید
  • بتوانید در مدت بعد از تحصیل و کار پیدا کردن هزینه های خود را تأمین کنید
  • بیمه باشید

اگر از همه این شرایط برخوردارباشید، می توانید برای یک اقامت شش ماهه تقاضا کنید و اگر در این مدرت کار کنید و شغل مناسبی را به دست بیاورید، می توانید بعد از مدتی به اقامت دائم سوئد بعد از تحصیل دست پیدا کنید.

کسی که در سوئد مشغول به کار شود، در ابتدا یک اقامت موقت دو ساله دریافت می کند و بعد از چهار سال کار و پرداخت مالیات می تواند اقامت دائم این کشور را بگیرد. بعضی از متقاضیان تحصیل در سوئد تصور می کنند که با اخذ پذیرش از یک دانشگاه در سوئد، می توانند مقیم این کشور شوند.

این تصور کاملاً اشتباه است. ویزای دانشجویی به شما این اجازه را می دهد که برای تحصیل وارد سوئد شوید و اجازه یک اقامت موقت در طول دوره تحصیل تان داشته باشید.

اقامت دائم سوئد بعد از تحصیل ، فقط در شرایطی ممکن است که فرد کار پیدا کند و بعد از چهار الی پنج سال زندگی و کار در سوئد مقیم دائم این کشور شود.

روش های جست و جوی کار در سوئد

یکی از سؤال های متداول دانشجویان بین المللی در سوئد این است که به چه روش هایی می توانند بعد از فارغ التحصیلی کار پیدا کنند. روش های متعددی برای کار پیدا کردن در سوئد وجود دارند که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از خدمات مراکز کاریابی در دانشگاه
  • کار کردن در جایی که فرد زمان دانشجویی در آن جا کار پاره وقت داشته
  • بازدید از نمایشگاه های اشتغال که در سوئد برگزار می شوند
  • فرستادن رزومه برای شرکت های مختلف
  • کار آموزی
  • پیدا کردن روابطی در دوران تحصیل

یک نکته بسیار مهم در مورد کار پیدا کردن در سوئد این است که تسلط به زبان سوئدی لازمه اکثر شغل ها است و بدون معلومات زبان سوئدی امکان شغل پیدا کردن شدیداً کاهش پیدا می کند.

در این مقاله به موضوع اقامت دائم سوئد بعد از تحصیل پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «هزینه زندگی در سوئد» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط اقامت دائم سوئد بعد از تحصیل ، می توانید با مشاوران آیدانیتو، در زمینه تحصیل، مهاجرت و اخذ ویزا، تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *