آیدانیتو > اقامت دائم آلمان
مهاجرت به آلمان

اقامت دائم آلمان






 


اقامت دائم آلمان

در حال حاضر آلمان یکی از بهترین کشورهای جهان است. این کشور توسعه یافته ثروتمندترین کشور اتحادیه اروپا است و اقتصاد بسیار پررونقی دارد. آلمان بسیار مهاجرپذیر است به طوری که آمارها نشان می دهند که در سال 2014، 16/3 میلیون نفر با پیشینه مهاجرت در این کشور زندگی می کردند و 8/2 میلیون نفرشان شهروندی آلمان را نداشتند.

رشد منفی جمعیت آلمان این کشور را با کمبود نیروی کار در بسیاری از حوزه ها مواجه کرده است. به همین دلیل مهاجرت کاری به آلمان، در صورت برخورداری از شرایط و ویژگی هایی مثل مدارک تحصیلی مرتبط، تجربه کاری، معلومات زبان انگلیسی یا آلمانی و… امکان پذیر است.

از سویی دیگر تحصیل در دانشگاه های آلمان تقریباً رایگان است و این دانشگاه ها از نظر علمی در سطح خیلی بالایی قرار دارند. همین موضوع باعث شده که دانشجویان زیادی از سراسر جهان متقاضی تحصیل در دانشگاه های آلمانی باشند.

به طور کلی می توان گفت که ورود به  کشور آلمان به روش های مختلفی مثل تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، کارآفرینی و….. ممکن است. اما معمولاً کسانی که به آلمان راه پیدا می کنند به دنبال این هستند که در این کشور ماندگار شوند و اقامت دائم آلمان را دریافت کنند.

در این مقاله تلاش کرده ایم تا به شرایط اخذ اقامت دائم آلمان بپردازیم.

شرایط اخذ اقامت دائم آلمان

دریافت اقامت دائم آلمان به روش های مختلفی مثل روش های زیر امکان پذیر است:

اقامت دائم آلمان بعد از تحصیل

همان طور که گفتیم دانشجویان بین المللی به علت هزینه بسیار پایین تحصیل در آلمان و کیفیت علمی و آموزشی بالای آن، از تحصیل در دانشگاه های آلمان بسیار استقبال می کنند.

یکی از روش های اخذ اقامت دائم آلمان، مشغول شدن به کار بعد از تحصیل است. دانشجویان خارجی بعد از فارغ التحصیلی 18 ماه فرصت دارند که کار پیدا کنند. در صورت مشغول شدن به کار به آن ها اقامت دائم داده می شود و بعد از هفت سال اقامت و کارکردن در آلمان، می توانند برای دریافت شهروندی این کشور اقدام کنند.

اقامت دائم آلمان از طریق مهاجرت کاری

با توجه به کمبود نیروی متخصص در آلمان، مهاجرت کاری به این کشور، در صورتی که متقاضی از شرایط مناسبی برخوردار باشد، امکان پذیر است. متقاضیان کار در صورت داشتن پیشنهاد کاری از یک کارفرمای آلمانی یا ورود به آلمان با ویزای جست وجوی کار ( JOB SEEKER) و پیدا کردن یک شغل مناسب می توانند در آلمان بمانند.

بعد از مشغول شدن به کار در آلمان، فرد خارجی می تواند برای دریافت کارت آبی (Blue card ) تقاضا بدهد. این کارت به کسانی تعلق می گیرد که دارای مدرک دانشگاهی باشند، در آلمان کار کنند و در آمد سالیانه شان 46400 یورو باشد. اعتبار کارت آبی 4 سال است. بعد از سه سال از تاریخ صدور این کارت، در صورتی که متقاضی همچنان مشغول به کار باشد، می تواند برای اقامت دائم آلمان در خواست بدهد.

اگر سطح زبان آلمانی اش، حداقل B1 باشد، بعد از دو سال از تاریخ صدور کارت آبی، می تواند اقامت دائم را درخواست کند.

اقامت دائم آلمان از طریق سرمایه گذاری و کارآفرینی

کسانی که سرمایه و تجربه لازم را برای به راه اندازی یک کسب و کار داشته باشند، می توانند از طریق کارآفرینی مقیم آلمان شوند. در این روش متقاضی کارآفرینی طرح خود را برای کارآفرینی به مقامات کنسول گری ارائه می دهد و در صورتی که طرحش مورد پذیرش قرار بگیرد می تواند برای اقامت موقت وارد آلمان بشود. این طرح باید ثابت کند که کارآفرینی در اقتصاد آلمان تأثیر مثبت دارد.

بعد از گذشت سه سال، در صورت مفید و موفق بودن کسب و کار، اقامت موقت به اقامت دائم تبدیل می شود.

اقامت دائم آلمان بعد از ازدواج

ازدواج با یک شهروند آلمانی یا کسی که اقامت دائم این کشور را دارد، می تواند به اخذ اقامت دائم آلمان ختم شود. در این شرایط فرد ساکن آلمان باید بتواند ثابت کند که تمکن مالی کافی را برای تأمین هزینه های همسرش دارد.

بعد از ثبت رسمی ازدواج، فرد به سفارت آلمان مراجعه می کند و با ارائه مدارک لازم برای دریافت ویزای ازدواج در خواست می کند. بعد از بررسی و تأیید مدارک ویزای ازدواج که اعتبار یک ساله دارد صادر می شود. بعد از سه سال تمدید ویزای ازدواج فرد می تواند برای دریافت تابعیت آلمان درخواست بدهد.

در این مقاله به بررسی شرایط اخذ اقامت دائم آلمان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «مهاجرت به آلمان» را به شما پیشنهاد می دهیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت دائم آلمان، می توانید با مشاوران مهاجرت و اخذ ویزا و اقامت دائم آیدانیتو تماس بگیرید.


 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *