آیدانیتو > افسردگی در کودکان
افسردگی کودکان

افسردگی در کودکان





 

افسردگی کودکان

افسردگی در کودکان با غمی که گه‌گاه در فرایند رشد تجربه می‌شود، متفاوت است. اینکه یک کودک غمگین باشد به این معنا نیست که افسرده است. اگر غم دائمی شود یا در فعالیت‌های اجتماعی، علایق و سرگرمی‌ها، فعالیت‌های مربوط به مدرسه و ارتباطات خانوادگی اختلال ایجاد کند، می‌توان احتمال داد که کودک افسرده شده است.

 

علائم افسردگی در کودکان

علائم افسردگی در کودکان با بزرگسالان متفاوت است. اغلب این نشانه‌ها ناشناخته و درمان نشده باقی می‌مانند چون به عنوان تغییرات هیجانی و روانشناختی متناسب با رشد به آن‌ها نگاه می‌شود.

گاهی اوقات کودکان افسردگی را با عصبانیت و پرخاشگری نشان می‌دهند. بسیاری از کودکان افسرده هم مثل بزرگسالان غمگین و بی‌انرژی می‌شوند. در اینجا به تعدادی از علائم و نشانه‌های افسردگی کودکان می‌پردازیم:

  • تحریک پذیری و عصبانیت
  • احساس مداوم غم و ناامیدی
  • کناره‌گیری اجتماعی
  • افزایش حساسیت نسبت به مورد پذیرش قرار نگرفتن
  • اختلالات خوردن
  • اختلالات خواب
  • گریه کردن
  • مشکل تمرکز
  • کمبود انرژی
  • دردهای جسمی مثل سردرد و دل درد
  • کاهش عمکرد در خانه و مدرسه
  • بی‌علاقگی به فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی که قبلاً مورد علاقه بودند
  • احساس گناه و بی‌ارزشی
  • افکار مرگ یا خودکشی

علل افسردگی کودکان

همچون بزرگسالان، علل افسردگی کودک هم می‌توانند ترکیبی از عوامل مرتبط با سلامت جسمی، وقایع زندگی، تاریخچه‌ی خانوادگی، محیط، آسیب پذیری ژنتیکی و اختلالات بیوشیمیایی باشند.

کودکانی که در خانواده‌شان تاریخچه‌ی افسردگی وجود دارد و کودکانی که والدین افسرده دارند، بیشتر از کودکان دیگر در معرض خطر افسرده شدن هستند. همچنین کودکانی که در خانواده‌های متشنج بزرگ می‌شوند و کودکان و نوجوانانی که الکل و مواد مخدر مصرف می‌کنند، بیشتر از کودکان دیگر افسرده می‌شوند.

 

تشخیص افسردگی کودک

اگر علائم و نشانه‌های افسردگی کودک به مدت حداقل دو هفته طول بکشد، نگران‌کننده است و باید حتماً به یک متخصص ارجاع داده شود. گاهی اوقات علت اصلی این علائم و نشانه‌ها یک بیماری جسمی است و با درمان آن بیماری، علائم از بین می‌روند.

در غیر این صورت درمان افسردگی آغاز می‌شود. یک متخصص در جلساتی با پدر و مادر و کودک، همراه با هم و به صورت جداگانه، صحبت می‌کند. در صورت لزوم ممکن است او با معلم یا حتی دوستان کودک هم صحبت کند تا در مورد کودک اطلاعات به دست بیاورد.

پاسخ به پرسش‌نامه‌ها و آزمون‌های مخصوصی که در اختیار والدین و کودک قرا می‌گیرند هم می‌توانند در تشخیص افسردگی کودکان مفید باشند. گاهی اوقات از طریق مصاحبه با کودک و والدینش و این آزمون‌ها اطلاعاتی فراهم می‌شوند که ثابت می‌کنند کودک در کنار افسردگی به اختلالات دیگری مثل بیش فعالی، اختلالات رفتاری یا وسواس مبتلا است.

درمان افسردگی در کودکان

روش‌های درمانی برای درمان افسردگی کودکان شبیه به روش‌های درمان بزرگسالان افسرده هستند.‌ ممکن است  روان درمانی پیشنهاد شود و در صورتی که بهبودی حاصل نشود، داروهای ضد افسردگی به عنوان گزینه‌ بعدی در نظر گرفته شود.

امروزه پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ترکیب دارودرمانی و روان‌درمانی در درمان افسردگی تأثیرگذارترین روش است.

افسردگی در کودکان یک بیماری جدی و خطرناک است که اگر درمان نشود، ممکن است در آینده مشکلات عمیقی را به زندگی فرد وارد کند. بهتر است والدین، معلم‌ها و مسئولین مدرسه‌ از علائم و نشانه‌های افسردگی کودکان آگاه باشند و در صورت مشاهده‌ی آن‌ها در یک کودک، او را فوراً به یک متخصص ارجاع دهند.

مشاوره کودک در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران حرفه ای و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که در زمینه های مختلف به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند. مشاوره کودک یکی از مهم ترین بخش های مشاوره خانواده و شامل بهترین راهکارها و روش های درمان اختلالات روانی کودکان است.

مشاوره کودک تلفنی ، بهترین انتخاب برای والدینی است که حدس می زنند فرزند کوچکشان از یک اختلال روانی جدی رنج می برد.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی انزوا کودکان را به شما پشنهاد می‌کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مسیر درمانی یک کودک افسرده، می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *