آیدانیتو > افسردگی در جوانان
افسردگی جوانان

افسردگی در جوانان





 

افسردگی در جوانان

آیا تا به‌ حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شاید جوان ناراحت و غمگین شما افسرده باشد؟ البته بیشتر جوانان گه‌گاه در زندگی احساس ناراحتی دارند و بالا و پایین شدن هورمون‌ها هم همچون سایر تغییراتی که در زندگی یک جوان رخ می‌دهند، می‌تواند موجب دگرگونی او شود. بااین‌حال پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که از هر هشت جوان یک نفر افسردگی دارد.
پس اگر مشاهده کردید که غمگینی فرزند، خواهر یا برادر جوانتان بیش از دوهفته طول کشیده است و علائم و نشانه‌های افسردگی در اعمال و رفتارش قابل‌شناسایی است، کمی جدی‌تر در مورد این موضوع تحقیق کنید و حتماْ مشورت و کسب آگاهی از یک مشاور متخصص را، در صدر برنامه هایتان قرار دهید.
اما شاید برای همه‌ی ما جالب باشد که بدانیم علت افسردگی در جوانان چیست؟ به‌راستی ریشه‌ی بروز این بیماری در  یک فرد کم‌ سن‌ و سال و پرشور که جاده‌ی طولانی زندگی را پیش‌رو دارد در کجاست؟ تغییرات جدید در زندگی جوانان از علل مهم افسردگی هستند.

شروع زندگی جدی و بروز افسردگی در جوانان

جوانی دوره‌ای از زندگی در بازه‌ی سنی ۱۸ تا ۲۹ سال است که تغییراتی زیاد و جدی در زندگی بیشتر مردم رخ می‌دهد. در این دوره ریسک مشکلات روانی و ابتلا به استرس اجتماعی افزایش می‌یابد. نمی‌توان به‌راحتی گفت که چرا جوانان افسرده می‌شوند چون متغیرهای متعددی در این رویداد دخیل هستند. اما بیکاری و شغل‌های نامناسب تأثیر زیادی در بروز افسردگی جوانان دارند. به طوری که در پژوهش‌های مختلف، رابطه‌ی متقابل این عوامل با افسردگی ثابت شده است.
درمیان مردان، کسب مناصب بالای شغلی و افسردگی رابطه‌ای معکوس دارند و در میان زنان شغل‌هایی که از نظر جسمی آن‌ها را دچار خطر کنند ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهند.
در برخی از افرادی که در جوانی ازدواج می‌کنند (درعین‌حال که ویژگی‌های مثبت ازدواج می‌تواند آن‌ها را در برابر افسردگی محافظت کند)، گاهی اوقات درآمد پایین، مسئولیت‌های زیاد، فشار زندگی دونفره، بچه‌دار شدن و… امکان ابتلا به افسردگی را بالا می‌برد و بسیاری از مادران جوان هم از افسردگی پس از زایمان رنج زیادی می‌برند.
 علاوه بر این، جوانانی که به‌تازگی وارد زندگی اجتماعی شده‌اند و مشغول کسب تجربه‌های جدید هستند، ممکن است انتخاب‌های نامناسب زیادی داشته باشند. تحقیقات روانشناختی نشان داده‌ است که جوانانی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند و یا سیگار می‌کشند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی خواهند بود. این در حالی است که پژوهش‌ها نشان می‌دهند که جوانانی که از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردارند و سطح تحصیلات بالایی دارند کمتر افسرده می‌شوند.
به‌ طور کل می‌توان گفت که مشغول بودن به یک زندگی متعادل، منظم، هدف مند و حرکت در مسیری که آینده‌ای روشن را برای جوان تضمین کند، خطر ابتلاء به افسردگی را کاهش می‌دهد.کنترل افسردگی در جوانان به ‌مراتب دشوارتر است چون جوانان افسرده ای که ناکارآمدی بیشتری در محیط کار و روابط بین‌فردی نشان می‌دهند، ممکن است به سمت مواد مخدر جذب شده و زندگی ناگواری را تجربه کنند.

 

علائم و نشانه‌های افسردگی

افسردگی در افراد مختلف به شکل های متفاوتی بروز پیدا می کند. اما مهم ترین نشانه های این اختلال شامل موارد زیر است:

  • خلق افسرده (مثلاً احساس اندوه، ناامیدی یا پوچی)
  • کاهش محسوس علایق یا لذات
  • کاهش وزن چشم‌گیر بدون گرفتن رژیم غذایی یا افزایش وزن
  • بی‌خوابی یا خواب بیش از حد
  • سرآسیمگی یا کندی روانی
  • خستگی و فقدان انرژی در تمام روزها
  • احساس بی‌ارزشی یا احساس گناه مفرط
  • کاهش توانایی فکر و تمرکز
  • افکار مکرر مربوط به مرگ و خودکشی

به این نکته توجه داشته باشید که حداقل پنج مورد (و یا بیشتر) از علائم بالا، بایستی در یک دوره‌ی دو هفته‌ای به صورت هم‌زمان مشاهده شوند و این علائم باید نشان‌دهنده‌ی بر هم‌خوردن عملکرد عادی فرد باشند.

همچنین حداقل یکی از علائم باید خلق افسرده یا فقدان علایق یا لذات باشد.

 

افسردگی جوانان در ایران

افزایش این بیماری در ایران به عوامل زیادی بستگی دارد، اما شاید مهم‌ترین علت‌ این باشد که جامعه‌ی ما، جامعه ای در حال گذار است و روند تبدیل یک جامعه‌ی سنتی به یک جامعه‌ی مدرن، ما را با بحران‌های زیادی مواجه کرده است.

 این گذار سریع، موجب سردرگم شدن جوانان شده است. به طوری که آن‌ها برای سازگار شدن با شرایط جامعه، گاهی دچار تعارض می‌شوند. به عبارتی افزایش فشار تغییرات اجتماعی منجر به بروز افسردگی در جوانان شده.

درمان افسردگی جوانان

 روش‌های درمان افسردگی در جوانان متعدد هستند. از درمان‌های دارویی گرفته تا روان‌درمانی، از مشاوره‌های فردی گرفته تا مشاوره‌های گروهی، همه‌ی این روش های درمانی می‌توانند با توجه به به فرد افسرده و ویژگی‌های منحصربه‌فردش، مفید باشند.

حتی ورزش، تغییر سبک زندگی، مدیتیشن و یوگا، مشارکت‌های اجتماعی و کارهای داوطلبانه هم  به مداوای جوان افسرده کمک می‌کنند. اما آنچه بسیار مهم است این که، اطرافیان جوان افسرده بایستی نسبت به سایرین، آگاه‌تر باشند و به محض شناسایی علائم و نشانه‌های افسردگی با جوان خود همراه شده و سریعاً با استفاده از خدمات مشاوره ای و روانشناختی، در صدد حل این مشکل برآیند.

نمی توان برای درمان افسردگی در جوانان ، روش خاصی را برای هر فردی پیشنهاد داد. انسان ها متفاوتند و شرایط و خصوصیات متفاوتی دارند. ممکن است یک درمان برای جوانی مناسب و برای دیگر آسیب زا باشد.
 

مشاوره افسردگی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران ما با توجه به رشته تحصیلی و تخصص و تجربه، در حوزه های مختلف خانواده، تحصیلی، شغلی، مهاجرت، نظام وظیفه و…به مخاطبان خدمات مشاوره ای ارائه می دهند.

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است و افراد بسیاری در سراسر جهان برای آگاهی از روش های درمان این بیماری، با مشاوران و روانشناسان تماس می گیرند. خوشبختانه این اختلال قابل درمان است و غلبه بر آن تنها نیازمند پشتکار، انگیزه و قرار گرفتن در یک مسیر درمانی درست است.

مشاوران متخصص و حرفه ای ما در آیدانیتو می توانند مخاطبان را در جریان بهترین و کارآمدترین روش های درمان اختلال افسردگی در جوانان قرار دهند.

چرا مشاوره تلفنی؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که دلیل استقبال روز افزون افراد جوامع از مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی چیست. در پاسخ به این سؤال می توان گفت که در دنیای امروز، مشاوره تلفنی مزایای فراوانی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به مشاوره های حضوری
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کم تر نسبت به مشاوره های حضوری
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی

در این مقاله به موضوع افسردگی در جوانان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله پرخاشگری در جوانان را به شما پیشنهاد می دهیم.

آیا به عنوان یک جوان از افسردگی و علائمش رنج می کشید؟ آیا شاهد نشانه های افسردگی در یکی از اعضای جوان خانواده تان هستید؟ با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *