اعتیاد

اعتیاد در زنان






 


اعتیاد در زنان

اگر چه شیوع اعتیاد در زنان کمتر از  مردان است اما پژوهش ها نشان می دهند که زنان بیشتر از مردان ممکن است بعد از یک بار مصرف مواد مخدر، میزان مصرف را افزایش بدهند و معتاد شوند. در واقع زنان خیلی سریع تر از مردان گرفتار اعتیاد می شوند. همچنین تبعات جسمی اعتیاد مثل سرطان، بیماری های قلبی و اختلالاتی در حافظه در زنان زودتر و شدیدتر از مردان اتفاق می افتند.

نتایج بعضی تحقیقات نشان می دهند که زنان بیشتر از طریق همسرانشان به اعتیاد روی می آورند. اختلال روانی استرس بعد از سانحه زنان را بیشتر از مردان گرفتار اعتیاد می کند. و زنان معتاد بیشتر از مردان معتاد مبتلا به بیماری ایدز و سایر بیماری های مقاربتی می شوند.

تفاوت های جنسیتی بدون شک موجب می شوند که تجربه اعتیاد در زنان با اعتیاد در مردان متفاوت باشد. به همین دلیل روانشناس ها و جامعه شناس ها باید پژوهش های بیشتری در این زمینه انجام بدهند. همان طور که زنان و مردان ویژگی های جسمی و روانشناختی منحصر به فرد خودشان را دارند، پیشگیری از اعتیاد و درمان آن هم در این دو جنس ویژگی های خاص خودش را دارد.

انواع مواد مخدر و اعتیاد در زنان

در مقایسه با مردان، زنان کمتر سیگار می کشند، پک های ضعیف تری به سیگار می زنند و سطح نیکوتین سیگارهایشان کمتر از سیگارهای مردان است. اما احتمال اعتیاد زنان به سیگار با این احتمال در مردان تفاوتی ندارد.

سوخت و ساز الکل در زنان ناکارآمدتر از سوخت و ساز آن در مردان است. دلیل این تفاوت، آنزیمی است که الکل را در کبد و معده می شکند و مانع ورود آن به جریان خون می شود. این آنزیم در بدن زنان فعالیت کمی دارد. همچین بدن زنان آب کمتر و بافت چربی بیشتری دارد و این باعث می شود الکل بیشتری در خون آن ها باقی بماند. در نتیجه زنان زودتر مسموم می شوند و تبعات منفی اعتیاد به الکل در زنان شدیدتر و بدتر از این اعتیاد در مردان است.

اعتیاد در زنان موقع مصرف مواد مخدری مثل ماریجوانا، هروئین، کوکائین و… هم متفاوت است. به طور کلی می توان گفت که زنان سریع تر از مردان معتاد می شوند.

اعتیاد در زنان و اختلالات روانی

زنان بیشتر از مردان به اختلالاتی مثل افسردگی و اضطراب مبتلا می شوند و احتمال معتاد شدن در کسانی که دچار اختلالات روانی هستند بیشتر از دیگران است. همچنین میان مصرف مواد مخدر و اختلالات خوردن رابطه ای قوی وجود دارد. 85 تا 90 درصد کسانی که مبتلا به پرخوری و کم خوری عصبی اند، زن هستند.

زنان بیشتر احتمال دارد که وقایع هولناکی مثل تجاوز جنسی را که منجر به اختلال استرس پس از سانحه می شود تجربه کنند. از سویی دیگر بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال برای فرار از فشار روانی به سراغ اعتیاد می روند.

ترک اعتیاد در زنان

ترک اعتیاد در زنان می تواند دشوارتر از ترک آن در مردان باشد. چون ارزش های اخلاقی و اجتماعی اعتیاد در زنان را یک تابو می دانند. زنان معتاد می دانند بار ننگ اعتیاد به دوش آنان سنگینی بیشتری دارد و به همین دلیل ممکن است شرم و خجالت باعث شود که آن ها هرگز وارد فرایند ترک نشوند یا به سختی حاضر به ترک شوند.

همچنین گاهی اوقات زنان سرپرست خانواده از نظر مالی وضعیت بسیار نامساعدی دارند و نمی توانند هزینه ترک را در مراکز ترک اعتیاد بپردازند. چنانچه یک زن معتاد وارد روند ترک شود، روش های ترک برای زنان تفاوت چندانی با ترک اعتیاد در مردان ندارند. دارودرمانی، بستری شدن در بیمارستان، کمپ های ترک اعتیاد و شرکت در گروه های حمایتی از جمله شایع ترین روش های ترک اعتیاد در زنان هستند.

در ادامه مطالعه مقاله «اعتیاد در مردان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های ترک اعتیاد در زنان، می توانید با مشاوران با تجربه و حرفه ای آیدانیتو، در زمینه اعتیاد تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *