اعتیاد

اعتیاد به خرید

 

اعتیاد به خرید

یک فرد معتاد به خرید، بیش از حد به خرید کردن علاقه دارد و خرید به او آرامش می دهد. چنین آدم هایی در واقع هیچ کنترلی بر رفتارشان ندارند و بی وقفه خرید می کنند. پژوهشگران معتقدند که اتفاقی در مغز، موقع خرید کردن، منجر به اعتیاد به خرید می شود.

مغز این افراد موقع خرید کردن نتقال دهنده های عصبی اندروفین و دوپامین را آزاد می کند که موجب احساس آرامش و شادی می شوند. در واقع این احساسات هستند که اعتیاد آورند و فرد هر بار که خرید می کند به دنبال تجربه چندین باره این احساسات است.

نشانه های اعتیاد به خرید

گاهی اوقات تشخیص اینکه کسی به خرید کردن اعتیاد دارد یا نه آسان نیست. آدم های زیادی از خرید کردن لذت می برند و آدم های زیادی وقتی مشغول خرید کردن هستند، پول خیلی زیادی خرج می کنند.

باید به این نکته توجه کرد که خرید گه گاه برای خوشحال کردن خود به معنای اعتیاد به خرید کردن نیست.

در ادامه به نشانه های اعتیاد به خرید می پردازیم:

نشانه های روانی اعتیاد به خرید

مثل همه معتادها، معتادان به خرید ممکن است اعتیادشان را مخفی کنند. اگر شما رسیدهای کارت عابر بانک، کیسه های خرید و رسید هایی که از مغازه ها می گیرید را قایم می کنید، ممکن است به خرید کردن معتاد باشید.

گاهی اوقات کسانی که اعتیاد به خرید دارند با دروغ گفتن اعتیادشان را مخفی می کنند. مثلاً ممکن است کسی در مورد خرید کردن صادق باشد اما در مورد میزان پولی که خرج کرده است دروغ بگوید.

بعضی از نشانه های اعتیاد به خرید که قابل تشخیص اند، شامل موارد زیر هستند:

  • پول خرج کردن بیشتر از توانایی مالی
  • خرید کردن موقع تجربه احساسات منفی مثل عصبانیت و افسردگی
  • خرید کردن به منظور کاهش احساس گناه در مورد خریدهای گران قیمت قبلی
  • آسیب زدن به روابط به علت بیش از حد خرید کردن
  • از دست دادن کنترل موقع خرید کردن

نشانه های جسمی اعتیاد به خرید

اگر چه بیشتر اعتیادها همراه با نشانه های جسمی مرتبط با آن اعتیاد هستند، اعتیاد به خرید این حالت را ندارد. در اکثر مواقع، نشانه هایی که یک فرد معتاد به خرید تجربه می کند خاصیت روانی دارند. یک نشانه غیر روانی این اعتیاد می تواند مشکلات اقتصادی باشد.

تأثیرات کوتاه مدت و بلند مدت اعتیاد به خرید

تأثیر کوتاه مدت اعتیاد به خرید می تواند مثبت باشد. در بسیاری از مواقع، ممکن است شما بعد از اتمام یک خرید خوشحال باشید. اما اغلب اوقات، این احساس با اضطراب و احساس گناه آمیخته می شود و گاهی حتی اضطراب و احساس گناه منجر به خرید کردن بیشتر می شود.

تأثیر طولانی مدت این اعتیاد بسیار شدید است. بسیاری از معتادان به خرید با مشکلات اقتصادی مواجه می شوند و ممکن است همیشه مغروض باشند. اگر به خرید کردن اعتیاد داشته باشید حتی ممکن است روابطتتان هم آسیب ببیند، از همسرتان جدا شوید یا از پدر و مادر و فرزندانتان دور شوید.

چطور بفهمیم که به خرید کردن اعتیاد داریم یا نه؟

چنانچه احتمال می دهید که دچار این اعتیاد باشید، اما مطمئن نیستید سؤال های زیر را از خودتان بپرسید، اگر پاسخ تان به بیشتر این سؤال ها مثبت باشد، احتمال دارد که معتاد به خرید باشید:

  • آیا وقتی عصبانی و ناامید هستید خرید می کنید؟
  • آیا پول خرج کردن بیش از حد شما را در زندگی دچار مشکل کرده است؟
  • آیا به خاطر نیازتان به خرید کردن با کسانی که دوستشان دارید درگیر شده اید؟
  • موقع خرید کردن احساس سرخوشی دارید یا مضطرب می شوید؟
  • آیا بعد از خرید حس می کنید که کار خطرناکی انجام داده اید؟
  • آیا بعد از خرید شرمنده می شوید یا احساس گناه می کنید؟
  • آیا معمولاً چیزهایی می خرید که هرگز نمی پوشید؟
  • آیا تقریباً همیشه در حال فکر کردن به پول هستید؟

افسردگی و خرید کردن

پژوهش های مختلف ثابت کرده اند که نزدیک به دو سوم معتادان به خرید، افسرده یا مضطرب هستند. در چنین شرایطی افراد برای ترک اعتیاد به خرید، اول باید مشکلات زیربنایی خود را حل کنند. اگر دلیل اصلی این اعتیاد، افسردگی باشد، با درمان افسردگی، اعتیاد هم کم کم ناپدید می شود.

ترک اعتیاد به خرید

از دست دادن کنترل موقع خرید کردن و از دست دادن عزیزان و نزدیکان به علت اعتیاد به خرید کردن آزار دهنده است. به همین دلیل بعضی از معتادان به خرید بالاخره خسته و درمانده می شوند و به کلینیک های روان درمانی مراجعه می کنند.

در حال حاضر هیچ درمان دارویی وجود ندارد که کارایی خودش را در ترک اعتیاد به خرید ثابت کرده باشد. بعضی متخصصان برای ترک این اعتیاد، داروهای ضد افسردگی را تجویز می کنند. اما هنوز هیچ پژوهشی تأثیر مثبت این داروها را تأیید نکرده است.

تحقیقات نشان می دهند که بهترین روش درمان اعتیاد به خرید، درمان شناختی-رفتاری است. در این درمان، فرد معتاد در طول جلسات مشاوره ای و گفت و گو با مشاور یا روانشناس با الگوهای فکری اشتباه و علل ریشه ای اعتیادش آشنا می شود و برای تغییر افکار و رفتارهایش تلاش می کند.

در ادامه مطالعه مقاله «علل و عوامل اعتیاد» را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر نشانه های اعتیاد به خرید را در خودتان یا یکی از نزدیکانتان مشاهده می کنید، برای آگاهی از روش های درمان این اعتیاد با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *