رشد و توسعه ی فردی

اعتماد به نفس کاذب






 

اعتماد به نفس کاذب

اکثر ما می دانیم که اعتماد به نفس اهمیت بسیار زیادی در زندگی دارد و می تواند موفقیت و عملکرد مثبت ما را به معنای واقعی کلمه افزایش بدهد. اعتماد به نفس سالم و به اندازه، کیفیت زندگی را از این رو به آن رو می کند. اما گاهی اوقات ما نمی دانیم برای اینکه فرد با اعتماد به نفسی باشیم باید دقیقاً چطور رفتار کنیم، چه باورهایی داشته باشیم و تا کجا به ویژگی های مثبت و توانمندی هایمان اعتماد کنیم.

بعضی از آدم ها از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند و بعضی با اعتماد به نفس کاذب نه تنها به نتیجه دلخواه نمی رسند، بلکه موجب آزار دیگران هم می شوند.

اعتماد به نفس کاذب چیست؟

مرز باریکی میان اعتماد به نفس و اعتماد به نفس کاذب وجود دارد. وقتی کسی اعتماد به نفس دارد خودش را به خوبی می شناسد. او از ویژگی های مثبت و منفی خودش آگاه است و می داند که چه توانمندی ها و چه ضعف هایی دارد. در نتیجه به توانایی های اعتماد و برای جبران ضعف ها تلاش می کند.

اما آدمی که اعتماد به نفس کاذب دارد، در واقع خودش را نمی شناسد و نمی داند که در چه حوزه هایی عملکرد مثبت و در چه حوزه هایی عملکرد منفی دارد. این فرد انتظاراتی از خودش دارد که غیرواقعی هستند. و ممکن است این اعتماد به نفس کاذب موجب شود رفتارهایی انجام دهد و تصویری از خودش به دیگران نشان دهد که باورپذیر نیست. معمولاً دیگران به خوبی اعتماد به نفس کاذب را تشخیص می دهند اما خود فرد درگیر تصورات خیالی است.

راهکارهایی برای مقابله با اعتماد به نفس کاذب

به منظور اینکه اعتماد به نفس بالا تبدیل به اعتماد به نفس کاذب نشود، می توانیم از راهکارهایی استفاده کنیم. در اینجا به تعدادی از این راهکارها می پردازیم:

ضعف هایتان را بشناسید

اگر ضعف هایتان را بشناسید، در مورد میزان توانمندی خودتان دچار سوء تفاهم نمی شوید. اعتماد به نفس بالا به شما کمک می کند تا با اتکا به استعدادهایتان فعالیت ها را انجام دهید و برای برطرف کردن نقاط ضعف بکوشید. اما اعتماد به نفس کاذب باعث می شود که ندانید در چه حوزه هایی ضعف دارید و کاری کنید که از پسش بر نمی آیید.

انتقاد پذیر باشید

آدم های دارای اعتماد به نفس کاذب از هیچ کس بازخورد نمی گیرند چون تصور می کنند آنقدر کامل و بی نقص هستند که هیچ احتیاجی به واکنش های دیگران ندارند. انتقاد پذیر باشید تا بتوانید با استفاده از انتقادات دیگران خودتان را ارتقا دهید.

قبل از آغاز هر کاری، فکر کنید

قبل از شروع هر کار و فعالیتی برای آن برنامه ریزی کنید تا بی گدار به آب نزنید. گاهی اوقات اعتماد به نفس کاذب باعث می شود که بدون برنامه ریزی و آگاهی از این که زمان کافی برای کاری داریم یا نه . توانایی انجام پروژه ای را داریم یا نه، وارد مسیری شویم.

 اگر قبل از آغاز فعالیتی در مورد آن تحقیق کنیم و همه جوانب را در نظر بگیریم، کاری نمی کنیم که با نیرو و توان ما هم خوانی نداشته باشد.

به طور کلی می توان گفت که تفاوت عمیقی میان اعتماد به نفس و اعتماد به نفس کاذب وجود دارد. همانقدر که اعتماد به نفس احتمال پیشرفت ما را بالا می برد، اعتماد به نفس کاذب موجب پس رفت می شود.

در ادامه مطالعه مقاله تقویت اعتماد به نفس را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه معایب اعتماد به نفس کاذب ، می توانید با مشاوران حرفه ای و باتجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *