آیدانیتو > اصول و نحوه انتخاب رشته کنکور
انتخاب رشته کنکور

اصول و نحوه انتخاب رشته کنکور

اصول و نحوه انتخاب رشته کنکور

به جرأت می‌توان گفت که انتخاب رشته کنکور از مهم‌ترین قدم‌ها در پروسه ورود به دانشگاه‌ها است. زیرا تنها با یک انتخاب اشتباه می‌توان زحمات و تلاش‌های چندین ساله خود را به باد داد. اهمیت این موضوع از تأثیر زیاد انتخاب رشته در تمام زندگی آینده و شغلی فرد نشأت می‌گیرد. بنابراین، شما داوطلبان گرامی با تحقیق و پژوهش، شناخت علایق فردی خود و سنجش و ارزیابی توانایی‌ها و شرایط فردی می‌توانید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید، فرآیند انتخاب رشته از حدود یک ماه پس از برگزار شدن آزمون سراسری آغاز شده و دانش‌آموزان در طول دوره‌ای چند روزه با توجه به رتبه و نمره کل خود در کنکور به گزینش رشته‌های دانشگاهی می‌پردازند. در این نوشته، به بیان اصول و نحوه انتخاب رشته کنکور و مشاوره انتخاب رشته برای شما داوطلبان عزیز پرداختیم. هر دانش‌آموز با مطالعه این مطلب مفید کلیه اطلاعات لازم را در مورد اصول و نحوه انتخاب رشته کنکور و مشاوره انتخاب رشته به دست می‌آورد. مشاوره تحصیلی تلفنی انتخاب رشته کنکور سراسری می تواند شما را در این راه راهنمایی کند و مشکلات شما را حل کند.

ابزارهای مورد نیاز در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری

برای این کار شما نیاز به ابزار های کارامدی دارید. برای مشاوره انتخاب رشته کنکور اولین ابزار مورد نیاز در زمان گزینش رشته‌های دانشگاهی کارنامه دانش‌آموز بوده که به وضوح نشان‌دهنده شانس قبولی وی در دانشگاه‌های مختلف کشور با توجه به رتبه و نمره کل وی است. دوم دفترچه شماره 2 یا همان دفترچه راهنمای انتخاب رشته بوده که در آن کلیه اطلاعات مورد نیاز داوطلب از جمله نوع رشته‌ها و ظرفیت دانشگاه‌ها برای هر رشته را مشاهده می‌نمایید. نکته بسیار مورد توجه این‌که داوطلبان گرامی باید پیش از انتخاب رشته توضیحات و قوانین ذکر شده در این دفترچه را حتماٌ مطالعه بفرمایند. سومین ابزار، اطلاع هر داوطلب از فاصله شهر مورد نظر وی برای ادامه تحصیل با شهر محل زندگی، وجود یا عدم وجود خوابگاه و جایگاه و رتبه علمی دانشگاه انتخابی است. اما چهارمین و یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد نیاز برای انتخاب رشته پشتیبانی و حمایت والدین از داوطلب بوده که نقشی اساسی در تصمیم‌گیری درست و ایجاد آرامش روحی در وی دارد. مورد بعدی، مراجعه به مشاور تحصیلی و بهره‌مندی از کمک‌های وی بوده که می‌تواند مسیر درست را به هر داوطلب نشان دهد.

نکات مورد توجه پیش از انتخاب رشته کنکور سراسری

سهمیه ایثارگران

مطابق دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری، جانبازان ( جانبازان 25 درصد)، فرزندان و همسران شهدا، فرزندان رزمندگان عزیز که حداقل 6 ماه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند و همچنین آزادگان دارای سهمیه ایثارگران هستند. اما توجه داشته باشید که افراد مشمول در این طرح برای پذیرفته شدن در هر رشته و دانشگاهی ابتدا باید 80 درصد از نمره آخرین داوطلب پذیرفته شده در این رشته و دانشگاه را کسب نماید. البته تا سال‌های گذشته این مقدار 70 درصد بوده و در کنکور سراسری 98 به 80 درصد افزایش یافت.

اثر مثبت معدل سال های یازدهم و دوازدهم تحصیلی در زمان انتخاب رشته

اگر فکر می کنید معدل های شما تاثیر خیلی زیادی دارند، باید بگوییم که اشتباه می کنید. باید بگوییم که نمرات دروس سال دوازدهم و یازدهم تحصیلی دارای تأثیر 5 درصد و نمره‌‌های مقطع یازدهم تأثیر 25 درصدی در کنکور سراسری دانشگاه‌ها دارند. نکته مورد توجه این‌که، این ضرایب مختص دانش‌آموزانی است که از سال تحصیلی 91-90 مؤفق به اخذ مدرک دیپلم متوسطه شده‌اند.

گزینش دانشجو مطابق با طرح بومی گزینی، کد رشته های کشوری، منطقه ای و استانی در زمان انتخاب رشته

نوع گزینش هر کدام از کد رشته‌های موجود در دفترچه راهنمای انتخاب رشته از نکاتی است که همواره باید مورد توجه داوطلبان کنکور سراسری قرار بگیرد. باید بگوییم که گزینش دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور مطابق شرایط استانی، منطقه‌ای و یا بومی گزینی با یکدیگر متفاوت است. مشاوره تحصیلی تلفنی کنکور کارشناسی هم می تواند در این راه کمک شایانی به شما کند.

رشته‌های دوره‌های نوبت دوم یا شبانه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور

متقاضیان تحصیل در دوره‌های شبانه دانشگاه‌ها موظف به پرداخت شهریه‌های متغیر و ثابت بوده که مقدار مشخصی برای هر واحد درسی در نظر گرفته شده است. باید بدانید که محل تحصیل دانشجویان این دوره با افراد پذیرفته شده در دوره های روزانه دانشگاه یکسان بوده و عنوان شبانه در مدارک تحصیلی آن‌ها قید نمی‌شود. علاوه بر این‌ها، چون دانشجویان این دوره هزینه تحصیل خود را به دانشگاه پرداخت کرده‌اند احتیاجی به پرداخت مبلغی برای آزاد کردن مدرک تحصیلی خود ندارند.

کد رشته‌ دفترچه کارشناسی بدون کنکور سراسری دوره‌ های روزانه

دفترچه را با دقت بخوانید و تمامی جزییات را در نظر بگیرید. در این دوره تحصیلی، نیازی به پرداخت شهریه ثابت و متغیر نیست. علاوه بر این، اقامت دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی مخصوص هر دانشگاه نیز تنها با پرداخت مبلغی اندک در هر ترم تحصیلی میسر است. اما دانشجویان پس از فراغت از تحصیل و در صورت تصمیم به مهاجرت به خارج از کشور باید مبلغی را برای آزاد کردن مدرک دانشگاهی خود پرداخت کنند.

دیگر نکات مهم در رابطه با دفترچه راهنمای انتخاب رشته برای کنکور

از دیگر موارد موجود در دفترچه انتخاب رشته می‌توان به وجود کد رشته‌های پردیس خودگردان، ‌رشته‌های مجازی دانشگاه‌ها، کد رشته‌های همراه با سهمیه مناطق محروم، کد رشته‌های مخصوص دانشگاه‌های فرهنگیان، غیرانتفاعی و پیام نور اشاره کرد. باید بگوییم که هر کدام از داوطلبان گرامی می‌توانند با توجه به علایق شخصی، شرایط خانوادگی و روحیات فردی خود یکی از این دانشگاه‌ها و رشته‌ها را برای تحصیل انتخاب نمایند. در این مقاله، به ذکر اصول و نحوه انتخاب رشته کنکور برای شما دوستان پرداختیم و میتوانید برای مشاوره انتخاب رشته با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *