آیدانیتو > بهترین زمان از شیر گرفتن کودک
کودک

بهترین زمان از شیر گرفتن کودک






 

از شیر گرفتن کودک

یکی از مهم ترین دغدغه های زنانی که مدت زمان زیادی از مادر شدنشان نمی گذرد، در مورد بهترین زمان از شیر گرفتن کودک است. از شیر گرفتن نوزاد نیازمند صبر و حوصله است و به سادگی انجام نمی شود. وقتی در مورد از شیر گرفتن کودک صحبت می کنیم، منظورمان این است که بالاخره کودک باید در یک زمان مشخص خوردن شیر مادر را متوقف و مواد غذایی مورد نیازش را از منابعی غیر از شیر مادر دریافت کند.

بهترین زمان از شیر گرفتن کودک

متخصصان کودک معتقدند که بهتر است مادران تا دو سالگی به فرزندشان شیر بدهند. اما هیچ کس به اندازه مادر و فرزندش از بهترین زمان از شیر گرفتن کودک مطلع نیست. بهتر است نوزاد تا شش ماهگی فقط از شیر مادر تغذیه کند.

بعد از شش ماهگی، کودک می تواند در کنار این شیر، غذاهای مناسب کودکان را هم در رژیم غذایی اش داشته باشد تا کم کم به غذایی به جز شیر مادر عادت کند و فرایند از شیر گرفتنش راحت باشد. اگر مادری به هر دلیلی فرزند خود را قبل از یک سالگی از شیر بگیرد، باید حتماً از شیر خشک یا شیر زنی دیگر برای تغذیه نوزاد استفاده کند.

به عبارتی می توان گفت که بهترین زمان از شیر گرفتن کودک ، از کودکی به کودکی دیگر متفاوت است و آنچه اهمیت دارد این است که مادر و کودک هر دو برای این تغییر آماده باشند.

از شیر گرفتن تدریجی

در روش از شیر گرفتن تدریجی، با استفاده از پیشنهادهای دکتر متخصص کودکان می توان کم کم بعضی از وعده های شیردهی مثل شیردهی در طول شب را حذف کرد و بعد به حذف شیردهی در وسط روز رسید. البته این از شیر گرفتن تدریجی فقط باید زیر نظر پزشک انجام شود.

 

از شیر گرفتن کودک در شب

وقتی کودکان در سن شش ماهگی تا یک سالگی قرار دارند، شب ها کمتر شیر می خورند. در این موقعیت از شیر گرفتن راحت تر است و فرصتی برای مادر فراهم می شود تا شب ها بخوابد و استراحت کند و در طول روز به کودک شیر بدهد.

توجه به وضعیت روانی کودک 

یکی از مهم ترین عوامل در از شیر گرفتن کودک ، فراهم کردن یک محیط امن روانی است. اگر مادر به کودک عشق بورزد و از نظر عاطفی به او امنیت بدهد، فرایند از شیر گرفتن به راحتی انجام می شود اما در یک محیط متشنج و سرشار از استرس نمی توان کودک را وادار به پذیرش تغییر کرد.

 بهتر است مادران در طول زمان از شیر گرفتن بچه او را زیاد در آغوش بگیرند، با او بازی کنند و اگر کودک حالا که دیگر شیر نمی خورد، به راحتی خوابش نمی برد، از روش های دیگری مثل آواز خواندن برای آرام کردن او استفاده کنند.

استفاده از غذاهای خوش طعم

کودکان بین 4 تا 6 ماهگی به خوردن غذای جامد علاقه نشان می دهند، یکی از بهترین روش های از شیر گرفتن بچه این است که غذاهای خوش طعم را جایگزین شیر مادر کنید تا کودک راحت تر این تغییر را بپذیرد. مثلاً خوردن مخلوطی از موز و ماست و خرما یا مخلوطی از توت فرنگی، موز و ماست می تواند برای کودک لذت بخش باشد و به او کمک کند تا راحت تر شیر مادر را کنار بگذارد.

در ادامه مطالعه مقاله آموزش دست شویی رفتن به کودکان را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه از شیر گرفتن کودکان می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *