آیدانیتو > ازدواج در ترکیه
مهاجرت به ترکیه

ازدواج در ترکیه






ازدواج در ترکیه

کشور ترکیه از جمله بهترین و مناسب ترین کشورها جهت اقامت است که این امر از شرایط مناسب اقتصادی، کیفیت بالای زندگی و عوامل دیگر نشأت می گیرد. از جمله راه های کسب اقامت دائم در این کشور، ازدواج در ترکیه است که با دریافت ویزای مخصوص آن می توان این کار را انجام داد. در این مقاله، بحث ازدواج در ترکیه به عنوان یکی از روش اخذ تابعیت و مهاجرت به ترکیه اشاره می کنیم، پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات جامع و کاملی را در ارتباط با ازدواج در ترکیه به دست آورید.

نحوه اخذ اقامت دائم ترکیه از طریق ازدواج

هر فرد از طریق ازدواج با فردی از اهالی ترکیه، می تواند پس از گذشت سه سال متوالی از پنج سال اقامت در این کشور، اقدام به درخواست اخذ اقامت دائم ترکیه نماید. در طول مدت این سه سال، مسئولین امر، تحقیقات لازم را در زمینه واقعی بودن ازدواج شخص به عمل می آورند. در صورت صوری بودن ازدواج فرد نمی تواند ویزای اقامت دائم را دریافت کند. توجه به نکاتی چند در زمان اخذ این نوع از ویزا ضرورت دارد. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فردی که قصد ازدواج با وی را دارید لزوماً باید ملیت کشور ترکیه را داشته باشد.
  • واقعی بودن ازدواج فرد (در صورت نیاز بایستی مدارکی جهت اثبات واقعی بودن آن ارائه گردد)
  • دریافت برگه مبنی بر مجرد بودن از کنسولگری کشور فرد متقاضی ازدواج در ترکیه
  • رسیدن سن قانونی 18 سال برای دختر و پسر
  • در صورتی که شخصی که قصد ازدواج در ترکیه را دارد دختر باشد و قبلاً ازدواج کرده باشد، باید از زمان طلاقش 300 روز سپری شده باشد.
  • در صورت ازدواج فردی با شهروندی از ترکیه، ازدواج آن ها باید به ثبت رسیده و کاملاً رسمی باشد.

مدارک لازم ازدواج در ترکیه

در این بخش به ذکر مدارک لازم ازدواج در ترکیه برای شما دوستان عزیز می پردازیم.

  • ارائه چهار قطعه عکس از فرد متقاضی
  • اخذ گواهی تجرد
  • پاسپورت فرد درخواست کننده
  • ارائه گواهی تولد فرد ( در صورت ایرانی الاصل بودن فقط شناسنامه را تحویل دهید)

تمامی مدارک ذکر شده برای هر دو طرف صدق می کند. البته به غیر از اصل این مدارک ترجمه ترکی آن ها نیز باید موجود باشد.

مراحل عقد ازدواج اتباع خارجی در ترکیه

حضور در کنسولگری کشور اتباع خارجی

در صورت ایرانی بودن هر دو طرف و یا یکی از زوجین، هر دو باید در کنسولگری حضور پیدا کرده و با واریز مبلغ 9 یورو برای هر فرد، برگه تجرد را اخذ نمایند. پس از دریافت این برگه، تایید آن بوسیله وزارت امور خارجه الزامی است. باید خاطر نشان کنیم که اجازه رسمی پدر مطابق قوانین، برای دخترهای ایرانی ضرورت دارد. در صورتی که پدر دختر فوت شده باشد، وی باید گواهی فوتش را به کنسولگری تحویل دهد. مدارک مورد نیاز جهت دریافت برگه تجرد شامل سه قطعه عکس، پاسپورت و اصل شناسنامه دو طرف است.

دریافت تأییدیه از وزارت امور خارجه در ترکیه

در این مرحله، برگه تجرد صادر شده از جانب کنسولگری به وزارت امور خارجه ترکیه تحویل داده می شود و تأییدیه ای از جانب این وزارت خانه دریافت می شود. توجه کنید که در این مرحله، پرداخت 15 لیر جهت هر برگه درخواست ضروری است.

انجام آزمایش خون

هر یک از متقاضیان ازدواج در ترکیه باید برای تشخیص بیمارهای خونی و ارثی به مؤسسه ای خیریه و یا غیرانتفاعی و یا بیمارستانهای دولتی ترکیه مراجعه کرده و آزمایشاتی را در این زمینه انجام دهند. انجام آزمایش خون در بیمارستان های ترکیه رایگان است.

امضاء کردن فرم های مخصوص در دفترهای ثبت اسناد رسمی

این فرم ها از شهرداری ها دریافت می شوند و به وسیله زوجین امضاء می گردند. این فرم ها باید در دفاتر ثبت اسناد تأیید شوند. البته در این مرحله ارائه پاسپورت الزامی است.

مشخص کردن زمان عقد رسمی

بعد از انجام مراحل ذکر شده، زوجین باید با توجه به نوع سالن عقد مبلغی معادل 40 تا 300 لیر را نیز باید بپردازند. در صورت تمایل به حضور عاقد در مکانی به غیر از شهرداری، هزینه ایاب و ذهاب وی را نیز باید پرداخت کنید.

ثبت رسمی ازدواج در ایران

بعد از پایان مراسم عقد رسمی در کشور ترکیه شما رسماً زن و شوهر به حساب می آیید. جهت ثبت رسمی ازدواج خود در ایران باید برگه عقد را به کنسولگری ایران برده و همراه با عقد دینی، اقدام به ثبت مدارک ازدواج خود نمایید.

 در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با ازدواج در ترکیه پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله امور حقوقی در ترکیه بزنید.

اگر سوالی در زمینه ازدواج در ترکیه ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران حرفه ای مهاجرت و اخذ ویزا و اقامت دائم آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *