مجموعه علوم آزمایشگاهی

ارشد علوم آزمایشگاهی






ارشد علوم آزمایشگاهی

رشته علوم آزمایشگاهی همواره تحت عنوان بهترین و شناخته شده ترین رشته های دانشگاهی در میان متقاضیان ورود به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی شناخته می شود. رشته ای که به جرأت می توان گفت که اثر قابل توجهی در اموری همچون کاهش هزینه های درمانی و همین طور بهداشت افراد جامعه دارد. جایگاه و مرتبه منحصر به فرد و خاص رشته علوم آزمایشگاهی در میان سایر رشته های مطرح علوم پزشکی از نقش اثر بخش آن در پیگیری، پیشگیری، درمان و تشخیص انواع مختلف بیماری ها نشأت می گیرد. رشته علوم آزمایشگاهی به طور معمول با مسائلی همچون بافت های مختلف بدن انسان به مایعات و آنالیز آزمایشگاهی خون سر و کار دارد. تمامی دانش آموختگان این رشته تحصیلی می توانند پزشک را در امور درمان و اتخاذ تشخیص صحیح بیماری به کمک انواع آزمایش های هماتولوژی و بیوشیمیایی یاری نمایند. در این مقاله به بحث در مورد ارشد علوم آزمایشگاهی برای شما عزیزان می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات ضروری را در ارتباط با ارشد علوم آزمایشگاهی به دست آورید.

کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی

در دفترچه ثبت نام ارشد وزارت بهداشت مجموعه علوم آزمایشگاهی در سه مجموعه متفاوت قرار می گیرد که هر کدام از این مجموعه ها رشته هایی را نیز شامل می شوند. در زیر به ذکر این سه مجموعه همراه با رشته های آن ها برای شما می پردازیم.

رشته های مجموعه ارشد علوم آزمایشگاهی 1

  • ژنتیک انسانی
  • زیست فناوری پزشکی
  • بیوشیمی بالینی

رشته های مجموعه ارشد علوم آزمایشگاهی 2

  • خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون (هماتولوژی)
  • ایمنی شناسی

رشته های مجموعه ارشد علوم آزمایشگاهی 3

  • انگل شناسی
  • ویروس شناسی پزشکی
  • میکروب شناسی پزشکی
  • قارچ شناسی پزشکی


دانشگاه های دارای کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی

در این بخش از مقاله پیش رو به ذکر شماری از دانشگاه های ارشد وزارت بهداشت مجموعه های علوم آزمایشگاهی در شماری از رشته های آن برای شما می پردازیم.

دانشگاه های پذیرنده ارشد بیوشیمی بالینی

یزد

یاسوج

لرستان

قزوین

زاهدان

رفسنجان

تربیت مدرس

کرمان

ایلام

بندرعباس

بوشهر

رفسنجان

ایران

اهواز

ارومیه

اردبیل

اراک

اردبیل

ارومیه

اهواز

ایران

تبریز

 

 

 

دانشگاه های پذیرنده ارشد زیست فناوری پزشکی

تهران

بیرجند

گلستان

زنجان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران

تربیت مدرس

بابل

قزوین

شهرکرد

 

تبریز

همدان

سازمان انتقال خون ایران

فسا

 

 

دانشگاه های پذیرنده ارشد خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون (هماتولوژی)

مشهد

شهید بهشتی

تربیت مدرس

بیرجند

کرمان

ایران

اهواز

بوشهر

شیراز

تهران

تبریز

ایران

شرایط شرکت در آزمون کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی

تمامی داوطلبان شرکت کننده در آزمون ارشد علوم آزمایشگاهی از موقعیت و شرایط متفاوتی در مقایسه با داوطلبان سایر رشته های تحصیلی برخوردار هستند. به این جهت تمامی شرایط ممکن تحت عنوان شرایط اختصاصی در دفترچه ثبت نام ارشد وزارت بهداشت ذکر شده اند. از جمله این شرایط می توان به وضعیت اشتغال به تحصیل اشاره کرد که در همان دانشگاه یا سایر دانشگاه ها ممنوع است. تمامی دانشجویان ارشد یکی از رشته های ارشد علوم آزمایشگاهی در صورت شرکت در این آزمون با هدف تحصیل مجدد رایگان و در صورت پذیرش در دوره رایگان موظف به پرداخت شهریه هستند.
در این مقاله به تحلیل و بررسی ارشد علوم آزمایشگاهی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره کنکور ارشد بزنید.
اگر سوالی در زمینه ارشد علوم آزمایشگاهی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *