اختلال یادگیری

اختلال در روان خوانی





 

اختلال در روان خوانی

اختلال در روان خوانی یک اختلال یادگیری در میان کودکان است و به دلیل عدم شناخت حروف و کلمات و ناتوانی در تشخیص صداها و ارتباط برقرار کردن میان حروف و لغات اتفاق می‌افتد. این اختلال می‌تواند خودش را به عنوان مشکلاتی در دیکته، مهارت شنوایی، واج‌خوانی و رمزگشایی، حافظه کوتاه مدت و … نشان دهد.
کودکان مبتلا به اختلال روان خوانی نمی‌توانند به راحتی یک متن را بخوانند و ممکن است در درک مطلب و نوشتن هم مشکل داشته باشند. این کودکان، کم‌هوش نیستند و به اندازه‌ی هم‌سالانشان باهوش‌اند. اما در شناخت حروف و کلمات مشکل دارند. به این اختلال خوانش پریشی هم می‌گویند.

علل اختلال در روان خوانی

نمی‌توان با اطمینان گفت که چه علل و عواملی منجر به خوانش پریشی یا اختلال در روان خوانی در کودکان می‌شوند اما این اختلال می‌تواند به دلایل ژنتیکی رخ دهد یا در مشکلات زمان بارداری و تولد ریشه داشته باشد. سوء تغذیه هم ممکن است در ابتلا به خوانش پریشی نقش داشته باشد.

نشانه‌های خوانش پریشی

در اینجا به علائم و نشانه‌هایی اشاره می‌کنیم که در کودکانی با این مشکل قابل مشاهده هستند:

  • مشکلاتی در نوشتن
  • مشکلاتی در صحیح و روان خواندن
  • مشکلاتی در ریاضیات
  • مشکل رمزگشایی کلمات
  • مشکلاتی در صحبت کردن
  • از یاد بردن صدای حروف
  • فرار از خواندن و نوشتن
  • ضعف تحصیلی
  • مشکل درک مطلب
  • اتحریف کلمات و عبارت‌ها

عوارض اختلال در روان خوانی

وقتی این مشکل ادامه پیدا کند، عملکرد مثبت کودک در محیط مدرسه و کلاس درس کاهش پیدا می‌کند. او به دلیل اختلالی که مبتلا به آن است، دچار ناکامی‌ها و شکست‌های زیادی در حوزه‌ی تحصیلی می شود و ممکن است از درس و مدرسه فراری شود.

 

همچنین از آنجایی که این کودکان نمی‌توانند در مدرسه همگام با هم‌سالانشان پیش بروند، توسط کودکان دیگر مسخره می‌شوند. ممکن است فشارهای خانوادگی و فشارهایی از جانب معلم‌ها و مسئولین مدرسه هم آن‌ها را آزار بدهد.
چنین عواملی می‌توانند منجر به بروز نشانه‌هایی از اختلالات روانی‌ای مثل افسردگی، اضطراب و پرخاشگری شوند. معمولاً این کودکان عزت نفس پایینی هم دارند. طبیعی است که کودکانی که مبتلا به اختلال خوانش پریشی هستند، از درس و مدرسه فراری باشند و در روابط‌شان با دیگران هم دچار تعارض شوند.
  

درمان اختلال خوانش پریشی

هیچ دارویی برای درمان اختلال در روان خوانی وجود ندارد. اما متخصصان می‌توانند در محیط‌های آموزشی و خارج از محیط مدرسه به کودکی که مبتلا به اختلال در روان خوانی است، کمک کنند.
روانشناس‌هایی با تخصص و تجربه‌ی کاری در زمینه‌ی اختلال‌های یادگیری، گفتار درمان‌ها، روانشناسان کودک، مشاوران مدرسه و … می‌توانند با استفاده از ابزارها و روش‌های مناسب به کودکانی که دارای اختلال خوانش پریشی هستند، کمک کنند.
ممکن است بعضی از کودکان به تدریج بهبود پیدا کنند ولی معمولاً این مشکل چندین سال ادامه دارد و در موارد شدید ممکن است تا دوران دبیرستان ادامه پیدا کند. آنچه در فرایند کمک به این کودکان بسیار اهمیت دارد، این است که پدر و مادر و مربیان رابطه عاطفی عمیقی با کودک برقرار کنند.
معمولاً این کودکان از جانب هم‌کلاسی‌هایشان مسخره می‌شوند و به همین دلیل فشار روانی زیادی را تحمل می‌کنند. به همین دلیل بزرگسالان باید تلاش کنند که از نظر عاطفی محیط امنی را برای آن‌ها فراهم کنند. به عنوان مثال وقتی این کودک کلمه‌ای را اشتباه تلفظ می‌کند، پدر و مادر نباید او را تحت فشار قرار بدهند تا کلمه را به شیوه‌ی درست تلفظ کنند. بلکه باید با مهربانی کلمه را برای او تکرار کنند. درمان اختلال در روان خوانی زمان‌بر است و هر چه زودتر شناخته شود، فرآیند درمان راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

مشاوره کودک در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که باتوجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان در زمینه های مختلف خانواده، تحصیلی، شغلی، مهاجرت، نظام وظیفه، حقوقی، کسب و کار و… به مخاطبانشان مشاوره تلفنی بدهند.

مشاوره کودک یکی از مهم ترین و پرتماس ترین موضوعات مشاوره خانواده در آیدانیتو  است. والدین، معلم ها و سایر کسانی که در تعامل با کودکان هستند، می توانند در زمینه روش های درمان انواع اختلالات روانی، حل بحران های کودکی و نوجوانی، اصلاح رفتارهای منفی کودکان و…اطلاعات کسب کنند.

در تماس با مشاوران متخصص آیدانیتو، می توانید در زمینه روش های درمان اختلال روان خوانی و سایر اختلالات کودکان آگاه شوید.

چرا مشاوره تلفنی؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که دلیل استقبال روز افزون افراد جوامع از مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی چیست. در پاسخ به این سؤال می توان گفت که در دنیای امروز، مشاوره تلفنی مزایای فراوانی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به مشاوره های حضوری
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کم تر نسبت به مشاوره های حضوری
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی مشکلات تحصیلی کودکان  را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

 


1 دیدگاه در “اختلال در روان خوانی

  1. ناشناس گفت:

    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *