آیدانیتو > اختلالات روانی کودکان
اختلالات کودکان

اختلالات روانی کودکان






 

اختلالات روانی کودکان

اختلالات روانی فقط مخصوص بزرگسالان نیستند و کودکان هم به آن ها مبتلا می شوند و از آن ها رنج می کشند. تفاوت فقط در علائم و نشانه های اختلالات است که در کودکان شکل دیگری دارد.

تشخیص اختلالات روانی کودکان می تواند برای والدین دشوار باشد. به همین دلیل بسیاری از کودکانی که باید از خدمات درمانی بهره مند شوند، کمکی که لازم است و نیاز دارند را دریافت نمی کنند. بهتر است همه والدین، معلم ها و کسانی که با کودکان تعامل دارند از نشانه های این اختلالات آگاه شوند تا بتوانند به یک کودک مبتلا به اختلالات روانی برای مقابله با مشکلش کمک کنند.

انواع اختلالات روانی کودکان

کودکان به اختلالاتی مثل اختلالات زیر مبتلا می شوند:

اختلالات اضطرابی

کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی با ترس و وحشت نسبت به چیزها یا موقعیت های خاص واکنش نشان می دهند. همچنین معمولاً نشانه هایی از این اختلالات در جسمشان هم نمایان می شود. نشانه هایی مثل بالا رفتن ضربان قلب و عرق کردن.

اختلالات رفتاری

کودکانی که اختلال رفتاری دارند به زیر پا گذاشتن قوانین تمایل دارند و اغلب در محیط هایی مثل مدرسه عملکرد مناسبی ندارند.

اختلالات خوردن

اختلالات خوردن در کودکان خودشان را به شکل مشکلات شدیدی مثل وزن بالا یا پایین، غذا نخوردن یا بیش از حد غذا خوردن نشان می دهد. بعضی کودکان پراشتهایی عصبی دارند و وقتی مضطرب می شوند بیش از حد غذا می خورند، بعضی کودکان هم دچار کم اشتهایی عصبی اند و به اندازه کافی غذا نمی خورند.

اختلالات خلقی

اختلالات خلقی مثل افسردگی معمولاً شامل احساساتی مثل غم و ناامیدی و بالاو پایین شدن خلق هستند. کودک افسرده نمی تواند مثل باقی کودکان از زندگی لذت ببرد. او به فعالیت هایی که قبلاً مورد علاقه اش بوده اند بی علاقه است. معمولاً انزوا را ترجیح می دهد و غم شدیدی را تجربه می کند.

شیزوفرنی

شیزوفرنی یک اختلال روانی جدی است و درک آدم ها را از محیط اطرافشان تغییر می دهد. کودک مبتلا به این بیماری ممکن است چیزهایی ببیند، صداهایی را بشنود و محرک هایی را حس کند که وجود خارجی ندارند.

اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز

اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز یکی از فراگیرترین اختلالات روانی کودکان است. کودکان مبتلا به این اختلال بیش فعال هستند، مشکل تمرکز دارند و نمی توانند توجه شان را کاملاً معطوف به چیزی کنند.

درمان اختلالات روانی کودکان

اختلالات روانی کودکان مثل بسیاری از اختلالات پزشکی نیازمند درمان مداوم هستند. دارودرمانی، جلسات روان درمانی و درمان های خلاقی مثل بازی درمانی برای درمان اختلالات روانی کودکان مفید هستند.

پیشگیری از اختلالات روانی کودکان

بیشتر اختلالات روانی به واسطه مجموعه ای از عواملی ایجاد می شوند که کاملاً قابل پیشگیری نیستند. اما اگر نشانه ها خیلی زود شناخته شوند و درمان در سن پایین آغاز شود، بسیاری از ناتوانی ها و تنش ها ممکن است پیشگیری یا حداقل تعدیل شوند.

در ادامه مطالعه مقاله اختلالات یادگیری کودکان را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اختلالات روانی کودکان ، می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *