انتخاب رشته کنکور

آموزش انتخاب رشته کنکور

آموزش انتخاب رشته کنکور

در این مقاله به آموزش انتخاب رشته کنکور پرداخته ایم. داوطلبان عزیز شرکت کننده کنکور در تمامی گروه های آزمایشی (ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان های خارجی) می توانند با مطالعه ی مقاله ی آموزش انتخاب رشته کنکور، از نحوه و چگونگی انتخاب رشته و جزئیات و حواشی این موضوع مطلع شوند. داوطلبان عزیز در طول انتخاب رشته از این نکته غافل نشوید که کسب رتبه قبولی و انتخاب رشته صحیح هر دو از مراحل مهم و حساس ورود به دانشگاه است و در صورت بی دقتی و بی توجهی در انتخاب رشته آینده تحصیلی خود را ضایع می کنید. برای اطلاع از چگونگی انتخاب رشته صحیح و هوشمندانه در مقاله  آموزش انتخاب رشته کنکور با ما همراه باشید.

نحوه انتخاب رشته کنکور

داوطلبان برای انتخاب رشته کنکور سراسری به وب سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کرده با کلیک بر روی گزینه انتخاب رشته وارد مرحله انتخاب رشته می شوند. داوطلبان مجاز هستند 150 گزینه را وارد کنند و در انتهای انتخاب رشته در صورتی که کد رهگیری را دریافت نمایند، انتخاب رشته آنها به درستی انجام شده است. داوطلبانی که قصد انتخاب رشته دانشگاه آزاد را نیز دارند، به وب سایت دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی azmoon.org مراجعه کرده و با کلیک بر روی گزینه انتخاب رشته (کارشناسی) وارد مرحله انتخاب رشته می شوند. داوطلبان عزیز می توانند 20 گزینه برای انتخاب رشته کنکور آزاد داشته باشند. داوطلبان عزیز تا به اینجا با نحوه ی انتخاب رشته آشنا شدید. اما برای انتخاب رشته داشتن اطلاعات کامل راجع به زیرگروه ها، رتبه ها، نحوه ی چینش و … اهمیت دارد. به همین منظور در ادامه مطلب به نکاتی که در زمان انتخاب رشته به آنها نیاز خواهید داشت، پرداخته ایم.

فرم پیش نویس انتخاب رشته

داوطلبان با دانلود دفترچه انتخاب رشته هر گروه آزمایشی می توانند از شرایط و ضوابط مختص به گروه آزمایشی مطلع شوند و علاوه بر آن در انتهای دفترچه به فرم پیش نویس انتخاب رشته می خورند که شامل 4 ستون است.
  1. ردیف (تعداد انتخاب ها)
  2. کد رشته محل
  3. نام رشته / گرایش
  4. نام دانشگاه
به همه داوطلبان کنکور توصیه می کنیم قبل از انتخاب رشته اصلی ابتدا فرم پیش نویس را بر اساس معیارهای خود تکمیل کنند و اولویت بندی ها را با دقت بررسی کنند و به ترتیب گزینه های وارد شده بر اساس اولویت ها و شرایط خود مطمئن شوند. برای اولویت بندی رشته ها عوامل زیر را درنظر بگیرید.
  • انتخاب رشته بر اساس رشته مورد علاقه داوطلب باشد
  • انتخاب رشته بر اساس دانشگاه های دلخواه داوطلب باشد.
  • انتخاب رشته بر اساس شهر و محل داوطلب و یا شهر دلخواه باشد.
  • به سطح علمی دانشگاه توجه کنید.
  • به بازار کار و رشته مورد نظر توجه کنید
  • از شهریه ی دانشگاه های شهریه پرداز مطلع شوید
  • از امکانات رفاهی و … دانشگاه های انتخابی مطمئن شوید.
  • به رتبه ی کسب شده در هر زیرگروه توجه داشته باشید.
  • نوع گزینش بومی و … رشته ها و مقاطع را در نظر داشته باشید.

رتبه در زیرگروه

همان طور که می دانید رشته های دانشگاهی در 5 گروه آزمایشی دسته بندی شده است که در هر گروه آزمایشی زیر گروه های متعدد وجود دارد. در هر زیرگروه ضریب دروس با یکدیگر متفاوت است. بنابراین برای انتخاب رشته باید به رتبه ی کسب شده در هر زیرگروه توجه کنید و رشته های زیرگروه هایی که رتبه ی بهتری را در آن کسب کرده اید، انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم در انتخاب رشته خود رشته ها و محل قبولی را در 3 دسته جای دهید.
  1. خوشبینانه
  2. منطقی
  3. بدبینانه
گزینه های اول را به رشته و دانشگاه هایی که علاقه به تحصیل در آن دارید اختصاص دهید. هر چند از رتبه قبال توجهی برخوردار نشدید با این کار چیزی را از دست نمی دهید. بعد از انتخاب کد رشته ای مورد علاقه و خاص مورد نظر شما، رشته هایی که از اولویت کمتری برای شما برخوردار هستند، اما احتمال قبولی در آن کد رشته و کد محل وجود دارد، انتخاب کنید. در این انتخاب هم تمامی اولویت ها را در نظر داشته باشید. و آخرین دسته که به دسته بدبینانه معروف است به انتخاب هایی تعلق می گیرد که پایین ترین اولویت را برای شما و در صورتی که در گزینه قبلی موفق به پذیرش نشدید، در یکی از این انتخاب ها قبول شوید.

2 دیدگاه در “آموزش انتخاب رشته کنکور

  1. mina گفت:

    ظرفیت رشته ها خیلی کمه خودم کنکور انسانی دادم رتبم خوب شده ولی با توجه به ظرفیت محدود نمی دونم چیکاااااااار کننننننمممممممم

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز، رشته های رویایی خود را در چند الویت اول قرار دهید و بعد به جایگاه علمی دانشگاه های موجود توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *