آیدانیتو > معرفی گرایش های ارشد عمران
گرایش مهندسی عمران

معرفی گرایش های ارشد عمران

معرفی گرایش های ارشد عمران

 

 گرایش ارشد عمران

عمران از جمله رشته های گروه فنی و مهندسی است. این رشته دانشگاهی کاربردی و نسبتاً پر طرفدار در مقاطع تحصیلات عالی به مجموعه ای از گرایش ها تقسیم می شود. گرایش های ارشد مهندسی عمران ، طیفی وسیع از شاخه های مهندسی عمران را شامل می شود و برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقطع ارشد، شناخت گرایش ها و بازارکار و موقعیت آنها اهمیت دارد. گرایش های ارشد عمران به شرح زیر هستند و همگی دارای کد ضریب 1 میباشند.
گرایش های کارشناسی ارشد رشته عمران
مدیریت ساختمدیریت منابع آبسازه
محیط زیستآب و سازه های هیدرولیکیزلزله
ساختمان های هوشمندسواحل، بنادر و سازه های دریاییژئوتکنیک
حمل و نقلراه و ترابری

 

گرایش سازه ارشد عمران 

مجموعه مهندسی عمران شامل سه زیر مجموعه به نام های مهندسی عمران، مهندسی خطوط راه آهن و مهندسی پدافند غیر عامل است. در رشته مهندسی عمران 11 گرایش ارشد عمران وجود دارد که گرایش اول، گرایش سازه است. گرایش سازه از گرایش های اصلی و مهم رشته مهندسی عمران است که به بررسی و طراح و ساخت سازهای مختلف عمرانی توجه دارد. این سازه های شامل انواع ساختمان ها، پل ها، سد ها و سازه های عظیم صنعتی است. بازار کار این گرایش شامل تدریس، مشاوره در شرکت های پیمانکاری، مشاور در زمینه طراحی و تولید و نظارت و بازرسی در اکثر سازمان ها و مراکز عمرانی است. در واقع به دلیل جامع بودن این گرایش، یک مهندس سازه می تواند در تمامی سازمان های مسئول و دست اندرکار طرح های عمرانی و ساختمانی استخدام شود. دانشگاه های برتر کشور مانند دانشگاه تهران، شهید بهشتی، صنعتی شریف و نیز دانشگاهه ای آزاد تهران جنوب و قائمشهر دارای این رشته هستند.

گرایش زلزله ارشد عمران 

گرایش دیگر مهندسی عمران، زلزله است. این گرایش مهندسی عمران به موضوع زلزله به عنوان یکی از مهمترین بلایای طبیعی می پردازد. متخصصان عمران زلزله در جهت طراحی و ساخت اماکن، بناها و انواع تأسیسات صنعتی و آبی ضد زلزله تلاش می کنند و اشتغال آنها در حوزه های کاری مشابه عمران سازه است. دانشگاه هایی همچون تربیت مدرس، شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه خوارزمی تهران دارای این گرایش ارشد عمران یعنی مهندسی سازه هستند.

گرایش ژئوتکنیک ارشد عمران 

گرایش ژئوتکنیک ارشد عمران به بررسی و ارزیابی مهندسی اجزای زمین در محل ساخت و اجرای پروژه های عمرانی است. منظور از اجزای زمین، سنگ و خاک است. این گرایش در طی چند سال گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و دلیل آن وجود مراکز صنعتی و مهم و نیز تأثیر زلزله بر خرابی آنها و مقاوم سازی است. متخصصان این گرایش امکان کار در اکثر مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه زلزله و مراکز عمرانی و ساختمانی را دارند و دانشگاه هایی خوب همچون شریف، تهران، شهید بهشتی دارای این گرایش هستند.

گرایش راه و ترابری ارشد عمران 

گرایش راه و ترابری همان طور که از نام آن پیداست به طراحی و ارزیابی تمامی راه های ارتباطی در جهت زیرسازی، روسازی، نگهداری و نیزبررسی ترافیک راهها می پردازد. در واقع راه و ترابری به عنوان گرایش کارشناسی ارشد عمران به بهینه سازی تمامی راهها مانند راه آهن، فرودگاه ها و راههای بین شهری و بیرون شهری توجه دارد. متخصصان این گرایش می توانند در وزارت راه و شهرسازی و تمامی ارگان های متصدی طراحی، ساخت و بهینه سازی راهها مشغول به کار شوند. دانشگاه های برتر کشور همانند دیگر گرایش ها، این رشته را ارائه می دهند.

گرایش مدیریت منابع آب ارشد عمران 

آب عنصر حیاتی در جهان ماست. گرایش مدیریت منابع آب در جهت شناسایی و بررسی منابع آب، بهینه کردن آنها، شناسایی نیازهای آبی و نیز نحوه انتقال و توزیع آب به وجود آمده است. متخصصان مدیریت منابع آب می تواند در سازمان آب و فاضلاب، ساخت سدها و نیز زمینه های مربوط به مطالعه هیدرولوژی مشغول به کار شوند. این گرایش همانند دیگر گرایش های ارشد عمران، در اکثر دانشگاههای خوب کشور همانند دیگر گرایش های ارشد عمران ارائه می شود و دانشجو جذب آن می شوند.

گرایش ارشد آب و سازه های هیدرولیکی

گرایش ارشد آب و سازه های هیدرولیکی به بررسی وطراحی تأسیساتی که با آب ارتباط دارند، می پردازد. در واقع این گرایش به سازه و آب مربوط می شود و به دلیل اهمیت صنعت آب و حفظ و نگه داری و بهینه سازی آن در جهت استفاده درست این گرایش از گرایش های ارشد عمران، اهمیت قابل توجهی برای یک کشور برخوردار است. متخصصان این رشته می توانند در زمینه های کاری مشابه دیگر گرایش های ارشد عمران فعالیت کنند و امکان تحصیل در اکثر دانشکاه های خوب کشور را دارند و از ظرفیت پیذرش قابل توجه در هر یک از این دانشگاه ها برخوردار است. لازم به ذکر است که گرایش سازه در میان اساتید و دانشجویان تحت عنوان بهترین گرایش ارشد عمران شناخته می شود.

گرایش سواحل، بنادر و سازه های دریایی

گرایش سواحل، بنادر و سازه های دریایی به طراح و تولید تأسیسات مختلف دریایی همچون اسکله ها، سکو ها و سازه های بندری می پردازد. این گرایش در سه زمینه سازه های دور از ساحل، سازه های ساحلی و سازه های در مجاورت ساحل فعالیت دارد. سازه های دریایی به ویژه برای کشور ایران که دارای مناطق آبی بین المللی است از اهمیت اساسی برخوردار است و طراحی و بهینه سازی اصولی وقتی آن ضروری است. متخصصان این گرایش می توانند در سازمان کشتی رانی، وزارت نفت و دیگر خحوزه های کاری مربوط به سواحل و بنادر فعالیت داشته باشند. امکان تحصیل در دانشگاه های برتر کشور در این گرایش فراهم است.

گرایش حمل و نقل ارشد عمران 

گرایش حمل و نقل در چهار حوزه حمل و نقل جاده ای، هوایی، دریایی و ریلی فعالیت می کند و زمینه های مشترکی با گرایش راه و ترابری دارد. حمل و نقل نیاز اساسی یک جامعه است و بهینه سازی و مدیریت آن اساسی تر. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در وزارت راه و شهرسازی، سازمان های حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی شاغل شوند. این گرایش در دوره روزانه پذیرش دارد و مجموعاً 8 دانشگاه روزانه دانشجو در گرایش حمل و نقل جذب می کنند. دانشگاه های خوبی همچون امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت و تربیت مدرس در این گرایش دانشجوی ارشد جذب می کنند.

گرایش مدیریت ساخت ارشد عمران 

گرایش مدیریت ساخت به دو حوزه مدیریت و عمران توجه دارد. در واقغ فارغ التحصیلان این رشته می بایست یک مدیر در زمینه رشته مهندسی عمران باشند و بتوانند از عهده مدیریت طراح ها و پروژه های بزرگ و کوچک عمرانی بر بیایند. زمینه های کاری این گرایش نیز در مراکز و سازمان هایی که طرح های عمرانی را اجرا می کنند وجود دارد. این گرایش نیز در دانشگاه های سراسری تنها در دوره روزانه دانشجو جذب می نماید و تعداد آنها 8 دانشگاه است که در میان آن ها می توان به دانشگاه هایی همچون تهران، امیرکبیر، صنعتی شریف، خوارزمی و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد.

گرایش محیط زیست ارشد عمران 

محیط زیست از اجزای اصلی و حیاتی کره خاکی است. در گرایش محیط زیست به عنوان گرایش ارشد عمران به شناسایی و نظارت و کنترل آلودگی هوا، خاک و آب و بهینه سازی و مدیریت کلیه پروژه های زیست محیطی پرداخته می شود. توجه به این گرایش به بازسازی و جلوگیری از آلودگی های صنعتی، صوتی و کشاورزی که به تخریب محیط زیست منجر می شود، است. حوزه های کاری این گرایش سازمان محیط زیست، شرکت آب و فاضلاب و نیز تمامی مراکزی است که در زمینه حفظ و نگه داری محیط زیست فعالیت دارند را در بر می گیرد. دانشگاه های برتر کشور در این گرایش دانشجو جذب می کنند و این گرایش به دلیل اهمیت محیط زیست در زندگی انسان، اهمیت قابل توجهی دارد.

گرایش ساختمان های هوشمند ارشد عمران

به دلیل محدودیت منابع فسیلی و اتلاف انرژی در ساختمان ها، گرایش جدید ساختمان های هوشمند ایجاد شده است. این گرایش در جهت بررسی و طراحی مهندسی شده و نیز به صرفه اقتصادی در ساختمان ها به منظور کاهش مصرف انرژی فعالیت دارد و با توجه به گرایش جهان به سمت حفظ منابع فسیلی و انرژی و ساخت و طراحی امکان هوشمند روز به روز مورد توجه قرار می گیرد. این رشته در دانشگاه تربیت مدرس در مقطع ارشد دانشجو جذب می کند و در مراکز عمرانی و ساختمانی، فارغ التصحیلان آن امکان اشتغال دارند.

بازار کار عمران

بازار کار عمران بسیار بسته به توان فردی افراد دارد.فارغ التحصیلان میتوانند به عنوان مشاور در دفاتر فنی پیمانکاری مشغول به کار شوند.

دانشگاه های پذیرنده ارشد عمران

دانشگاه/ نوبت پذیرشروزانهنوبت دوم
دانشگاه تهران900
دانشگاه صنعتی شریف – تهران900
دانشگاه صنعتی اصفهان700
دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران700
دانشگاه صنعتی بیرجند7020
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – تهران650
دانشگاه تبریز6032
دانشگاه شاهرود6030
دانشگاه صنعتی جندی شاپور – دزفول600
دانشگاه صنعتی سیرجان6060
دانشگاه قم600
دانشگاه آیت اله بروجردی – بروجرد5510
دانشگاه ارومیه550
دانشگاه اراک5020
دانشگاه ارومیه (محل تحصیل دانشکده فنی خوی)500
دانشگاه تفرش507
دانشگاه علم و صنعت ایران – تهران500
دانشگاه بیرجند4520
دانشگاه رازی – کرمانشاه450
دانشگاه سمنان4545
دانشگاه شهید باهنر – کرمان4510
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان – تبریز450
دانشگاه صنعتی بابل4535
دانشگاه صنعتی کرمانشاه450
دانشگاه خلیج فارس – بوشهر440
دانشگاه بجنورد400
دانشگاه بزرگمهر قاینات4020
دانشگاه بناب400
دانشگاه تربت حیدریه4010
دانشگاه دامغان4020
دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان4010
دانشگاه شهید بهشتی – تهران400
دانشگاه شهید چمران – اهواز405
دانشگاه صنعتی قم400
دانشگاه علم و فنّاوری مازندران – بهشهر4012
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) – قزوین350
دانشگاه حکیم سبزواری – سبزوار358
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار350
دانشگاه رازی – کرمانشاه (محل تحصیل دانشکده فنی مهندسی اسلام اباد غرب)350
دانشگاه زابل3515
دانشگاه زنجان3535
دانشگاه فردوسی مشهد355
دانشگاه اصفهان300
دانشگاه ایلام300
دانشگاه بوعلی سینا – همدان3015
دانشگاه بوعلی سینا – همدان (محل تحصیل آموزشکده فنی کبودرآهنگ)3015
دانشگاه خوارزمی – تهران (محل تحصیل واحد کرج)300
دانشگاه صنعتی سهند – تبریز3015
دانشگاه شهرکرد271
دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)250
دانشگاه شیراز250
دانشگاه کاشان255
دانشگاه تبریز (محل تحصیل آموزشکده فنی مهندسی مرند)2416
دانشگاه اردکان205
دانشگاه جیرفت2015
دانشگاه شاهد – تهران200
دانشگاه صنعتی ارومیه2010
دانشگاه فسا2010
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی – تهران (رشته های دارای تعهد به آموزش و پرورش)150
دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) – بهبهان1510
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی – تهران (رشته های آزاد)015
 ارشد عمران ، مجموعا این گرایش ها را دربرمی گیرد و علاقه مندان می توانند در مقطع ارشد هر یک از این گرایش ها را ادامه دهند. پس از معرفی گرایش های ارشد عمران، پیشنهاد می کنیم مقاله انتخاب رشته ارشد عمران را اینجا بخوانید.
اگر سوالی در زمینه معرفی گرایش های ارشد عمران ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *