آیدانیتو > پشیمانی از ازدواج
زندگی مشترک

پشیمانی از ازدواج

 

پشیمانی از ازدواج

همسران به دلایل مختلفی ممکن است بعد از ازدواج به این نتیجه برسند که انتخاب اشتباهی کرده اند، اصلاً نباید ازدواج می کردند و حسرت روزهای مجردی را بخورند. تصمیم به ازدواج یک تصمیم جدی است و به هیچ عنوان نباید ساده گرفته شود.

اگر آدم ها فقط عشق و علاقه را برای آغاز زندگی مشترک کافی بدانند، عجیب نیست که در مواجهه با فراز و نشیب های زندگی متأهلی غافل گیر شوند.

گاهی اوقات هم افراد بدون تحقیق کافی در مورد خصوصیات و پیشینه همسرشان با او ازدواج می کنند و زمانی او را می شناسند که خیلی دیر است.

وقتی ازدواج می کنیم، سبک زندگی ما در ابعاد مختلفی تغییر می کند. اگر آماده این تغییرات نباشیم، نمی توانیم با زندگی متأهلی سازگار شویم. همسفر شدن با یک انسان دیگر در جاده زندگی نیازمند آمادگی، بلوغ، آگاهی، عشق، از خودگذشتگی و … است.

با وجود اهمیت آمادگی برای ازدواج، به هر حال آدم های بسیاری در سراسر جهان پشیمانی از ازدواج را تجربه می کنند و آمار بالای طلاق می تواند نشان دهنده این باشد که شرایط قبل و بعد از ازدواج برای زنان و مردان زیادی متفاوت است. در این مقاله به مهم ترین علل پشیمانی از ازدواج می پردازیم:

از دست دادن شور و عشق اولیه

بعضی از همسران با گذشت مدت زمانی از ازدواج، شوق اولین روزهای آشنایی، نامزدی و ازدواج را از دست می دهند. آن ها دیگر همدیگر را نمی بوسند، دست همدیگر را نمی گیرند، با هم بیرون از خانه قرارهای عاشقانه نمی گذارند، همدیگر را در آغوش نمی گیرند و از هم فاصله می گیرند.

این تغییر می تواند دلیلی برای پشیمانی از ازدواج باشد.

عدم تفاهم در باورها و سبک زندگی

گاهی اوقات زن و مردی، سریعاً، با هم ازدواج می کنند و تصور می کنند همین که همدیگر را دوست دارند، برای ازدواج کافی است. چنین همسرانی بعد از ازدواج به مشکل برمی خورند چون نمی توانند فعالیت ها و لحظات با کیفیت زیادی را با هم سهیم شوند.

زندگی کردن با کسی که رژیم غذایی متفاوتی با رژیم غذایی شما دارد چندان آسان نیست چه برسد به اینکه همسران از نظر باورهای مذهبی هم از هم دور باشند.

امید به تغییر

ممکن است کسی قبل از ازدواج بداند که بسیاری از خصوصیات همسرش را نمی پسندند و در مسائل مهمی با او تفاهم ندارد. اما به این امید که او را تغییر خواهد داد ازدواج کند.

این نگرش معمولاً با شکست مواجه می شود. چون کسی نمی تواند دیگری را تغییر بدهد و اگر تغییری صورت بگیرد، بنابر تصمیم خود فرد است نه اصرار دیگری.

از دست دادنِ خود

زندگی زناشویی سرشار از مسئولیت های مختلف است، مخصوصاً اگر همسران بچه دار شوند. وقتی کسی ازدواج می کند ممکن است نتواند به اندازه دوران مجردی سفر کند، کتاب بخواند، با دوستانش معاشرت کند، تفریح کند و به فعالیت های مورد علاقه اش بپردازد.

این تغیییرات بعضی افراد را می ترساند و از ازدواج پشیمان می کند.

مسائل مالی

مسلماً هزینه های زندگی دو نفر (و در صورت بچه داشتن، بیشتر از دو نفر) بیشتر از هزینه های زندگی یک نفر است.

مسائل مالی نقش خیلی مهمی را در رضاایت از زندگی زناشویی ایفا می کنند. پشیمانی از ازدواج می تواند به علت نگرانی های مالی و عدم ثبات اقتصادی باشد.

خیانت

بیشتر همسران با این نگرش که قرار است برای همیشه به هم وفادار بمانند، ازدواج می کنند اما بعضی از زنان و مردان به دلایل مختلف بعداً وارد روابط خارج از ازدواج می شوند. پشیمانی از ازدواج، در چنین شرایطی، اصلاً اتفاق بعیدی نیست.

از دست دادن حریم خصوصی

بعضی آدم ها نیاز به تنهایی دارند و باید زمان هایی را به معاشرت با خودشان و نه هیچ شخص دیگری اختصاص بدهند. شاید اصلاً ازدواج برای این افراد انتخاب مناسبی نباشد چون زندگی مشترک یک زندگی دو نفره است و ممکن است کسی را که علاقه زیادی به تنهایی دارد، پشیمان کند.

کمبود عشق و علاقه

پشیمانی از ازدواج در صورتی که زوجین از همان روزهای نخست آشنایی به همدیگر بی علاقه باشند، تن به یک ازدواج اجباری داده باشند یا به خاطر مسائل مالی ازدواج کرده باشند، اجتناب ناپذیر است.

علاقه برای ازدواج کافی نیست اما بدون علاقه قطعاً نمی توان از هم زیستی با کسی لذت برد.

در ادامه مطالعه مقاله «شرایط ازدواج» را به شما پیشنهاد می کنیم.

آیا از ازدواجتان پشیمان شده‌اید؟ آیا می‌ترسید ازدواج کنید و بعداً پشیمان بشوید؟ با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *