آیدانیتو > نشانه‌‌های طلاق
طلاق

نشانه‌‌های طلاق

 طلاق 

در گذشته طلاق یک تابوی اجتماعی بود که به ندرت اتفاق می‌افتاد. اما امروزه با وجود تغییرات بسیار در سبک زندگی، افزایش استقلال اقتصادی‌ زن‌ها و مشکلات مالی، طلاق پذیرفته شده است. بدون شک طلاق باید آخرین انتخاب همسران باشد و قبل از یک طلاق قانونی، بهتر است زوجین با افزایش آگاهی و مراجعه به مشاوران خانواده از جدایی بپرهیزند. اما گاهی تشنج یا سردی بیش‌ازحد یک زندگی مشترک غیرقابل‌حل است و طلاق تنها و بهترین راه باقی مانده برای حفظ سلامت روانی و اجتماعی همسران و فرزندان است.

 

  از هم پاشیده شدن یک ازدواج همیشه اتفاق ناراحت‌کننده‌ای است که با خودش نا امیدی و غم و از دست‌رفتن رویاها را به همراه می‌آورد. به علاوه جنبه‌های قانونی، مالی، احساسی و عملی طلاق در مسئولیت‌ها و امور روزمره تغییراتی ایجاد می‌کنند و موجب تلاش زیاد همسران برای دست‌یابی به تعادل دوباره می‌شوند. هیچ کس در زمان آغاز یک زندگی مشترک به طلاق فکر نمی‌کند، با این حال در سال ۱۳۹۶ در ایران، ۱۷۵هزار طلاق به ثبت رسیده‌اند. هر تغییری در زندگی ناگهان اتفاق نمی‌افتد و قبل از وقوع نشانه‌هایی از خود نشان می‌دهد. در ادامه به نشانه‌های طلاق و آغاز جدایی در یک زندگی مشترک می‌پردازیم. از آنجایی که موضوع طلاق در جامعه ی امروز ما بسیار چالش برانگیز است در این مقاله به بررسی نشانه های طلاق می پردازیم. یک مشاوره تلفنی خوب می تواند به شما در این راستا کمک کند و شما را راهنمایی کند تا دچار اشتباه در تصمیم گیری نشوید.

نشانه‌های طلاق را بشناسیم

زوجین همیشه می‌توانند در سیر نزدیک شدن به طلاق نشانه‌های آن را ببینند و تفاوت کیفیت زندگی‌شان را با قبل حس کنند. در ادامه به تعدادی از نشانه های طلاق می‌پردازیم.

ناتوانی زوجین در حل تعارضات

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کاهش روابط و تعامل نیست که موجب طلاق می‌شود بلکه عدم وجود روش‌های تأثیرگذار برای حل تعارضات یک ازدواج را شکست می‌دهد. زوج‌هایی که نمی‌توانند بدون آسیب به رابطه، روشی برای حل تفاوت‌ها و تعارضات پیدا کنند، در آخر به این نتیجه می‌رسند که تلاش برای برطرف کردن مشکلات زناشویی، بی فایده و امکان ناپذیر است. همچنین در بعضی موارد یکی یا هر دو زوجین هر مشکلی را مثل میدان جنگ و همسر خود را رقیب جنگی می‌بینند. در نتیجه تفاوت‌ها و تعارضات به کاهش احترام و افزایش فاصله و در نهایت طلاق می‌انجامند.

طلاق عاطفی

نزدیکی عاطفی یکی از حداقلی‌ترین نیازمندی‌ها برای حفظ صمیمیت در زندگی مشترک است. همسران باید نسبت به احساسات هم حساس باشند و بتوانند همدیگر را در جریانات احساساتشان قرار بدهند، با هم همدلی داشته باشند و برای افزایش صمیمیت در رابطه شان تلاش کنند. جدایی عاطفی یکی از نشانه‌های اصلی طلاق است.

کاهش رابطه‌ی جنسی زوجین

رابطه‌ی جنسی، نزدیکی عاطفی را به نمایش می‌گذارد و آن را افزایش می‌دهد. عدم وجود رابطه‌ی جنسی برای یک مدت طولانی نشان‌دهنده‌ی پیشرفت جدایی عاطفی است. افرادی که به طلاق فکر می‌کنند، معمولاً عنوان می‌کنند که دیگر عاشق هم نیستند و علاقه‌ای به نزدیکی جسمانی ندارند. در واقع نزدیکی جسمی برای یکی یا هر دو زوجین خالی از لذت می‌شود و این قطعاً یکی از نشانه‌های آغاز جدایی است.

پنهان کاری و دروغگویی

در یک زندگی مشترک سالم و موفق، همسران در مورد دغدغه‌ها و نگرانی‌ها با هم صحبت می‌کنند و برای حل مشکلاتشان در روابط کاری و بین فردی به هم‌فکری همسرشان احتیاج دارند. اما وقتی سایه‌ی طلاق بر زندگی مشترک می‌افتد، یکی از زوجین یا هر دو مشکلاتشان را از هم پنهان می‌کنند یا حتی گاهی در مورد اتفاقات محل کار و تعاملاتشان با دوستان و آشنایان به هم دروغ می‌گویند.

تمرکز بر مسائل خارج از ازدواج

وقتی یک زندگی مشترک در مرز جدایی قرار می‌گیرد و همسران به هم بی‌توجه می‌شوند، خالی شدن زندگی مشترکشان از عشق و احساس را با تمرکز بر اموری خارج از ازدواج جبران می‌کنند. مثلاً ممکن است همه‌ی توجهشان را معطوف به فرزندانشان کنند یا بیش از حد کار کنند و زمانی که سابقاً صرف رابطه با همدیگر می‌کردند را صرف ساعات اضافه‌کاری کنند. بعضی هم در این شرایط به روابط خارج از ازدواج روی می آورند و خیانت می‌کنند.

واکنش‌های فرزندان در خانواده

بعضی از همسران وقتی در شُرُف جدایی هستند، مشاجره‌ها و تنش‌های زیادی دارند یا آنقدر از همدیگر دور می‌شوند که خانه تبدیل به محیطی سرد و بی روح می‌شود. در چنین شرایطی، فرزندان هر چقدر هم که کم‌سن‌و‌سال باشند، تغییرات را حس می‌کنند و با رفتارهایی همراه با اضطراب، پرخاشگری، افسردگی یا انزواطلبی درکشان از جدایی پدر و مادر را نشان می‌دهند.

آمادگی و اشتیاق برای زندگی مجردی

وقت جدایی که برسد همسران برای زندگی مجردی آماده می‌شوند. آنها وزن کم می‌کنند، به دکتر پوست مراجعه می‌کنند، مو می‌کارند و بیش از پیش به ظاهرشان می‌رسند. در این شرایط تلاش‌ها برای عدم وابستگی اقتصادی، مخصوصاً از جانب زنان بیشتر می‌شود. حتی گاهی دیده می‌شود که زوجین بدون شریک زندگی خود، به منظور پیدا کردن دوستان و روابط جدید در کلاس های مختلف آموزشی، ورزشی و تفریحی ثبت نام می‌کنند و وارد شبکه‌های اجتماعی حقیقی و مجازی می‌شوند. پایان ازدواج و آغاز طلاق، سیلی از هیجانات منفی مثل خشم، غم، اضطراب، ترس و نگرانی را در همسران ایجاد می‌کند. این احساسات در چنین موقعیتی عادی هستند. مهم این است که انسان‌ها در مواجهه با پایان زندگی مشترک با خودشان و طرف مقابل رفتار مناسبی داشته باشند و با یادگیری مهارت‌های مربوط به طلاق و مراجعه به مشاوره‌ی خانواده از این بحران به سلامت بیرون بیایند.

 

  طلاق فاجعه نیست بلکه یک اتفاق ناخوشایند مثل هزاران اتفاق ناخوشایند زندگی است که می‌توان به سلامت از آن عبور کرد.

0 دیدگاه در “نشانه‌‌های طلاق

  1. آرزو غلامی گفت:

    سلام خسته نباشید…
    نشانه‌های طلاق را باید بشناسیم من خودم زمانی که این مقاله رو خوندم حس کردم چندین مورد رو دارم برای همین با یه روانشناس صحبت کردم وتونستم زندگیم رو نجات بدم.

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که این مقاله رو دوست داشتید. بله اگر نشانه های طلاق رو بشناسیم، می تونیم قبل از اینکه دیر بشه از وقوع طلاق جلوگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *