نشانه های بلوغ دختران

نشانه های بلوغ دختران را بشناسیم

نشانه های بلوغ دختران

دوران بلوغ زمانی است که دختران و پسران در فرایند بالغ شدن از لحاظ جنسی قرار می‌گیرند. بلوغ دختران شامل مراحلی است که منجر به توانایی باروری و رشد ویژگی‌های جنسی می‌شوند. ژنتیک و محیط بر زمان آغاز بلوغ تأثیر می‌گذارند و میزان چربی بدن یا ساختار بدن هم در شروع بلوغ نقش مهمی ایفا می‌کنند. همچنان که بلوغ با مجموعه‌ای از تغییرات بیولوژیکی و فیزیکی همراه می‌شود، می‌تواند بر رشد روانی، اجتماعی و احساسی یک نوجوان هم تأثیر بگذارد.

 

 

در این مقاله به بلوغ دختران و نشانه های بلوغ دختران می‌پردازیم:

زمان بلوغ دختران

شروع بلوغ در دختران مختلف، متفاوت است. اکثر دخترها بین سن 10 تا 14 سالگی وارد دوران بلوغ می‌شوند. امروزه دختران نوجوان زودتر از گذشته بالغ می‌شوند. تغذیه و تأثیرات محیطی می‌توانند علل این تغییر باشند.

علائم و نشانه های بلوغ دختران

بلوغ با تغییرات جسمی و احساسی همراه است. این تغییرات ممکن است نوجوان را غافل‌گیر کنند و او را بترسانند. به همین دلیل اگر دختران نوجوان قبل از شروع دوران بلوغ توسط والدین یا معلمان و مشاوران مدرسه از نشانه های بلوغ دختران مطلع شده باشند، این مرحله از زندگی را با آرامش بیشتری پشت‌سر می‌گذارند.

نشانه‌های جسمی بلوغ دختران

  • رشد ناگهانی قد
  • تغییر شکل بدن (چربی در قسمت ران‌ها و باسن بیشتر می‌شود)
  • شروع رشد سینه‌ها
  • تغییر بوی پوست و بدن
  • رشد مو در زیربغل‌ها، روی پاها و ناحیه‌ی اندام جنسی
  • شروع عادت ماهانه در سن حدوداً 12 سالگی

نشانه‌های روانی بلوغ دختران

  • شروع نوسانات خلقی: تلاطم احساسات خشم، غم، اضطراب، شادی، شیفتگی و …
  • احساسات و علائق عاشقانه
  • اضطراب و یا هیجان نسبت به تغییراتی که تجربه می‌شوند
  • نگرانی درباره‌ی افزایش مسئولیت‌ها

واکنش نسبت به نشانه های بلوغ دختران

واکنش دختران نسبت به تغییراتی که در زمان بلوغ تجربه می‌کنند، از دختری به دختر دیگر، متفاوت است. ممکن است این دوران برای دختری بسیار جالب و هیجان‌انگیز باشد و دلش بخواهد زودتر به زن جوانی تبدیل شود. از سویی دیگر، ممکن است بعضی دختران تغیرات ناشی از بلوغ را دوست نداشته باشند و آرزو کنند که به عقب برگردند و مجبور نباشند، قاعدگی را تجربه و از سینه‌بند استفاده کنند.

آنچه اهمیت دارد این است که والدین دخترشان را در  فرایند تجربه‌ی این تغییرات حمایت کنند و به او کمک کنند که بلوغ را یک فاجعه نبیند و به این درک برسد که این دوره هم یکی از مراحل رشد در زندگی است.

نکاتی برای والدین در مواجهه با نشانه های بلوغ دختران

والدین نقش مهمی در چگونگی مواجهه‌ی دخترشان با بلوغ ایفا می‌کنند. رفتار آن‌ها و اطلاعاتی که در مورد بلوغ به یک نوجوان می‌دهند، می تواند موجب آرامش یا افزایش استرس دختر بشود.

در اینجا به نکاتی می‌پردازیم که رعایت آن‌ها از جانب والدین می‌تواند منجر به دوران بلوغ سالمی در دخترها شود.

با دخترتان صحبت کنید

بعضی از والدین ترجیح می‌دهند که از صحبت کردن در مورد بلوغ، رابطه جنسی و مسائلی از این دست فرار کنند و مطرح کردن این موضوعات را بر عهده‌ی معلم‌ها و هم‌سالان دختر می‌گذارند. این خیلی مهم است که یک دختر نوجوان احساس کند هر زمان که بخواهد می‌تواند به والدینش مراجعه کند و در مورد تغییراتی که در زمان بلوغ تجربه می‌کند با آن‌ها حرف بزند.

از تغییرات بلوغ آگاه باشید

در دوران بلوغ با دقت دختر نوجوان را مشاهده کنید تا به محض مشاهده‌ی نشانه های بلوغ آن‌ها را تشخیص بدهید و شروع کنید به فراهم کردن شرایطی که تجربه‌ی بلوغ را برای دخترتان آسان‌تر می‌کنند.

گاهی او را تنها بگذارید

خیلی مهم است که در این دوران دختر کوچکتان را همراهی کنید و به او این اطمینان را بدهید که در کنارش هستید. اما نباید فراموش کنید که نوجوانان در این دوران گاهی به فضایی فقط برای خودشان نیاز دارند و باید تنها باشند.

برای سؤال‌ها آماده باشید

اگر شما همراهی و حمایت خودتان را ثابت کرده باشید، احتمالاً دخترتان برای پرسیدن سؤال‌هایش به شما مراجعه می‌کند. پس اطلاعات خودتان را در مورد بلوغ دختران روزآمد کنید تا بتوانید منبع مورد اعتمادی باشید.

دوران بلوغ پرچالش و حساس است. اما آگاهی نوجوانان و والدین و حمایت از نوجوانانی که در حال عبور از این مرحله هستند، می‌تواند این دوران را تسهیل و حتی شیرین کنید.

 

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «نشانه های بلوغ پسران» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

3 دیدگاه در “نشانه های بلوغ دختران را بشناسیم

  1. ناشناس گفت:

    4.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *